arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

حال درماندگان کسي داند...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در بيان علت وجوب روزه، حضرت زهرا(س) مي فرمايند: روزه براي آن است که دلهاي شما تزکيه و پاک و با صفا گردد و تيرگي ها را از آن بزدايد و روح انسان را براي مقاومت شايسته آماده سازد ( رنج ها و فريادهاي فاطمه (س) پاورقي ص 190 )

طبق اين فرمايش آسماني، روزه قبل از هر امري مي تواند تقوا و ورع و در واقع پرواي آدمي ر ا زياد کند و اراده او را بالا ببرد. چه بسيار گناهاني که از کمي اراده و تسلط نداشتن بر نفس ناشي مي شوند. براي همين است وقتي که مي بيني و بيداري و ميلت مي کشد، بايد خودداري و پرهيزت را به بوته آزمايش بگذاري وحتي بايد شهوتت را هم تعديل کني، چرا که بسياري از گناهان از همين افسارگسيختگي شهوات سر بر مي آورند و بر دامن آدمي مي نشينند و روزه مثل سپري پولادين در برابر اين دسته از گناهان مي ايستد. حتي روزه، انسان را از حال دردمندان جامعه آگاه مي کند و از غفلت و بي خبري او را نجات مي دهد.

ديگر اينکه روزه، سلامتي جسم را هم به دنبال دارد و مواد زائد بدن را مي سوزاند، ممکن است جواني بيش از صد کيلو وزن داشته باشد؛ اما سست و ناتوان باشد يعني صاحب قامتي بلند، اما داراي همتي کوتاه باشد و روزه دواي چنين جسمهايي مي شود.امام رضا(ع) در بيان علت وجوب روزه مي فرمايند: تا مردم طعم گرسنگي وتشنگي را بچشند و به نيازمندي خود در آخرت پي ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگي و تشنگي که به او مي رسد، خاشع و ذليل و فروتن و ماجور و طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدين سبب مستوجب ثواب شود. به علاوه آنکه، روزه موجب خودداري از شهوات است. نيز تا روزه در دنيا پندگوي آنان باشد و ايشان را در انجام تکاليفشان رام و ورزيده کند و راهنماي آنان باشد در رسيدن به اجر و به اندازه سختي و تشنگي و گرسنگي که نيازمندان و مستمندان در دنيا مي چشند، پي ببرد و در نتيجه حقوقي را که خداوند در داراييهايشان واجب فرموده است، به ايشان بپردازد.(ميزان الحکمه ماخذ 2157 )

آن که در راحت و تنعم زيست
او چه داند که حال گرسنه چيست
حال درماندگان کسي داند
که به احوال خويش درماند
(سعدي)
نظرات بینندگان