arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

زنان ايراني قبل از ازدواج با اتباع بيگانه، مجوز بگيرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون سياسي و امنيتي خراسان رضوي، بر ضرورت پيشگيري از ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه تأکيد کرد و گفت: ازدواج غيرقانوني دختران ايراني با مردان خارجي، آثار و تبعات سؤ اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي قابل توجهي به دنبال دارد.

سردار غفاري، در کارگروه «بانوان و خانواده» افزود: اکنون در خراسان رضوي تعداد زيادي از زنان و دختران ايراني با اين معضل روبه رو هستند.

وي در ادامه اداره کل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان را موظف کرد ظرف 15 روز دستورالعمل راهبردي در حوزه پيشگيري از ازدواج غيرقانوني زنان ايراني با اتباع خارجي را تهيه کند و درباره پيامدهاي سؤ اين ازدواج اطلاع رساني نمايد. همچنين، براي خانواده هايي که اکنون به واسطه ازدواجهاي غيرمجاز با مشکلات و معضلات اجتماعي- اقتصادي و فرهنگي مواجهند، برنامه حمايتي تدارک ببيند.

وي اضافه کرد: هدف اصلي اين دستورالعمل که در آن وظايف هر يک از دستگاه هاي اجرايي ذي ربط مشخص مي شود، آگاه سازي دختران و زنان ايراني از تبعات ازدواج غيرقانوني با اتباع خارجي از طريق مجلات، مساجد، مطبوعات، مدارس و صدا و سيماست.

وي يادآور شد: دستگاه هاي اجرايي مي توانند از محل بودجه فرهنگي در راستاي تحکيم خانواده و انجام وظايف در بحث پيشگيري از اين قبيل ازدواج هاي غيرقانوني، استفاده کنند.

شناسايي کانونهاي ازدواج با اتباع بيگانه

مديرکل کميته امداد امام(ره) خراسان رضوي نيز گفت: تا سياستهاي کلي ازدواج غيرقانوني زنان ايراني با مردان خارجي مشخص نشود، بسياري از کارها و اقدامها که در اين حوزه انجام مي شود، دچار افراط و تفريط مي گردد.حاجي نقي افزود: دسته اي از خانواده هايي که حاصل ازدواج با اتباع خارجي است بدسرپرست هستند و همسران اين زنان متواري و يا به کشورشان برگشته اند.

وي اضافه کرد: اين گروه که به عنوان معضل اجتماعي در توليد برخي آسيب هاي اجتماعي هم مؤثرند بايد در اولويت حمايت و توجه قرار بگيرند.

وي با بيان اينکه کانون هاي ازدواج با اتباع بيگانه در استان مشخص است اضافه کرد: بايد کارهاي اطلاع رساني از آثار سؤ ازدواج با اتباع خارجي براي زنان، دختران و خانواده هاي ساکن در اين مناطق با هدف پيشگيري از گسترش اين نوع ازدواج ها انجام شود.

براي ازدواج مجوز بگيريد

مديرکل امور اتباع و مهاجرين خارجي نيز در حاشيه اين جلسه به خبرنگار ما گفت: توصيه و تأکيد اين اداره به بانوان خراسان رضوي اين است که قبل از ازدواج با مردان خارجي مجوز دولتي دريافت کنند.

عجمي اضافه کرد: اين مجوز دولتي در استان توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرين خارجي صادر مي شود.

وي يادآور شد: طبق دستورالعمل ماده 60 - 10 قانون مدني، زن ايراني که قصد ازدواج با افراد خارجي دارد بايد قبل از ازدواج مجوز دولت را دريافت کند.

وي اضافه کرد: در صورت دريافت اين مجوز ازدواج اين گروه ثبت قانوني مي شود.

ثبت 4 هزار و 600 ازدواج

عجمي تصريح کرد: از سال 80 تاکنون 4 هزار و 600 مورد ازدواج زنان ايراني با اتباع خارجي در خراسان رضوي انجام شده است.

وي ادامه داد: به فرزندان ازدواج هاي زنان ايراني با اتباع بيگانه تا قبل از سال 85 تابعيت ايراني داده مي شود اما از سال 85 ازدواج ها بايد با مجوز دولتي باشد در غير اين صورت غيرقانوني است.

وي عمده ترين چالش ازدواج غيرمجاز با اتباع بيگانه را مشکلات هويتي- اقتصادي، اجتماعي- ترک تحصيل فرزندان، سؤ استفاده از اين ازدواج ها براي اخذ امتياز و مشکلات روحي و رواني دانست.
عجمي در اين کارگروه نيز بر ضرورت بازنگري در شيوه نامه هاي ازدواج با اتباع خارجي تأکيد کرد و گفت: اکثر بخش نامه هاي فعلي مشوق اين نوع ازدواج هاست.

وي ادامه داد: به عنوان مثال در قانون اشتغال اتباع بيگانه پروانه اشتغال به اتباع خارجي که داراي همسر ايراني باشند داده مي شود.

به گفته وي اين مشوق ها باعث شده مردان خارجي نسبت به ازدواج با زنان ايراني با هدف استفاده از اين امتيازات ترغيب شوند در حالي که پس از اخذ اين امتياز همسر ايراني را رها مي کنند.
نظرات بینندگان