arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

بهره‌برداري از فاز اول مونوريل قم در سال 91

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور با تاكيد بر اينكه 400 كيلومتر مترو در حال حاضر در 9 شهر كشور در حال ساخت است، از نهايي شدن فاينانس چهار خط متروي تهران خبر داد و گفت: بدين ترتيب عمليات اجرايي و تكميل خطوط چهار، پنج، شش و هفت متروي تهران بزودي آغاز مي‌شود.

محمد رويانيان، رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور تعداد واگن‌هاي مترو در كشور را 770 واگن عنوان و اظهاراميدواري كرد كه با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا آخر سال به ركورد يكهزار واگن برسيم از سوي ديگر از ابتداي سال جاري تاكنون نيز بيش از 120 واگن به متروها اضافه شده است.

رويانيان به برنامه‌هاي سال 90 اشاره كرد و گفت: عمليات ساخت 315 واگن تبريز، اصفهان و شيراز از هفته گذشته آغاز شده و LC اين قرارداد باز شده و پول آن نيز به چين رسيده كه اميدواريم در هفته آينده با حضور مسوولان و كارشناس ايراني عمليات ساخت اين واگنها آغاز شود.

مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور گفت: بر اساس اين قرارداد كنسرسيومي از شركت‌هاي داخلي و چيني ساخت اين واگنها را برعهده خواهند گرفت كه تا پايان قرارداد حدود 60 درصد واگن‌هاي مترو مذكور بومي‌سازي مي‌شود.

وي از انتشار يك هزار و 600 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي تقويت مترو در كشور خبر داد وگفت: انتشار اين اوراق مشاركت به زودي در تهران و شهرهاي ديگر آغاز مي‌شود.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور از نهايي شدن فاينانس چهار خط مترو تهران خبر داد و گفت: بر اين اساس عمليات اجرايي و تكميل خطوط چهار، پنج، شش و هفت مترو تهران به زودي آغاز مي‌شود.

رويانيان از نهايي شدن فاينانس خطوط قطار شهري اهواز و كرج خبر داد و گفت: از سوي ديگر خط مترو فرودگاه امام خميني(ره) نيز مقرر شد به صورت متمركز در اختيار شهرداري تهران قرار گيرد و عمليات اجرايي آن ظرف دوسال به اتمام رسيده و خط يك مترو پس از رسيدن به حرم امام خميني(ره) به شهر جديد پرند متصل شود.

وي به مونوريل قم اشاره و تصريح كرد: از دولت خواسته‌ايم كه اعتبار قطارشهري قم را امسال صد درصد اختصاص دهد از سوي ديگر نيز 20 ميليارد تومان كمك مضاعف به قطار شهري قم شود كه بر اين اساس فاز اول مونوريل قم تا حرم مطهر، يعني مسير به طول شش كيلومتر از 16 كيلومتر قطارشهري قم ظرف يك سال آينده به بهره‌برداري برسد.

رويانيان در پاسخ به سوالي در خصوص فعال‌سازي واگن‌سازي‌ها در كشور گفت: ساخت120 واگن مترو كرج و 120 واگن مترو شيراز به شركت ايريكو زنجان واگذار شده از سوي ديگر ساخت 120 واگن اهواز نيز به واگن‌سازي پارس داده شده است.

رويانيان با اشاره به اينكه خط يك متروهاي تبريز، اصفهان وشيراز تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد، گفت: برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته كه پس از اتمام اين خطوط واگن‌هاي آنها نيز تامين شود تا به سرنوشت مترو مشهد دچار نشوند.
نظرات بینندگان