arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

حذف رشته روزنامه نگاری در آستانه روز خبرنگار

رشته روزنامه نگاری و روابط‌عمومی تنها رشته‌ای نیست که پذیرفته شدگان سال تحصیلی 90-91 شانس انتخاب آن را از دست داده‌اند. رشته‌‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌‌شناسی، ارتباطات و علوم اجتماعی(روزنامه نگاری و روابط‌عمومی) هم از کلاس‌های درس سال جدید حذف شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز نوشت:

حذف رشته روزنامه نگاری و روابط عمومی در آستانه روز خبرنگار جامعه خبری و روابط عمومی کشور را در بهت و حیرت فرو برد. این دو رشته در حالی از لیست انتخابی رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران حذف شدند که پیش از آن «حمیدرضا آیت‌اللهی» رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ابلاغ سرفصل‌های جدید این رشته در سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها خبر داده بود. از سوی دیگر هیچ‌گونه خبری از حذف این رشته‌ها روی تلکس خبری نرفت تا روزی که پذیرفته شدگان سال تحصیلی جدید به دنبال کد‌های مورد علاقه خود در میان رشته‌های علوم انسانی به جای خالی این دو رشته رسیدند.

البته رشته روزنامه نگاری و روابط‌عمومی تنها رشته‌ای نیست که پذیرفته شدگان سال تحصیلی 90-91 شانس انتخاب آن را از دست داده‌اند. رشته‌‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌‌شناسی، ارتباطات و علوم اجتماعی(روزنامه نگاری و روابط‌عمومی) هم از کلاس‌های درس سال جدید حذف شدند.

این تغییر و تحول ناگهانی به اعتراض بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته‌ها منجر شده است.
قبل از نهایی‌شدن ظرفیت‌ها، با وزارت علوم مذاکره می‌کنیم با این وجود علی عباسپور تهرانی‌فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «قبل از اینکه ظرفیت‌ها نهایی شود، با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شویم.»

او می‌گوید: «با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شویم تا مشخص شود سیاست آنها در این باره بر چه مبنایی است تا نهایتا دانش‌آموزانی که با علاقه این رشته‌ها را انتخاب کردند بتوانند در رشته مورد علاقه خود که مبنای اسلامی دارد،‌ ادامه تحصیل دهند.»

او اعتقاد دارد که درباره رشته‌های حذف شده از علوم انسانی باید از وزارت علوم و سازمان سنجش استعلام کنیم. به گفته عباسپور از یک سال پیش وزارت علوم، سیاستی را در پیش گرفت که در پذیرش این دانشجویان تعدیلی به‌وجود آورد. او یکی از دلایل این سیاست را بالابودن شمار بیکاران در میان فارغ‌التحصیلان علوم انسانی می‌داند.

به گفته عباسپور با توجه به بازنگری‌ای که قرار بود در رشته‌های علوم انسانی به‌وجود آید، تصمیم بر این بود که تعداد رشته‌های علوم انسانی کاهش یابد. کارگروهی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری و تدوین توسعه سیاست‌های رشته‌های علوم انسانی تشکیل شد.او همچنین اعتقاد دارد که مسئله علوم‌انسانی فقط با حذف رشته‌های آن حل نمی‌شود، بر این اساس انتظار داشتیم وزارت علوم سریع‌تر این بازنگری‌ها را انجام می‌داد و بر مبنای فرهنگ اسلامی دروسی مثل علوم سیاسی و علوم اجتماعی یا مبانی مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی را تعیین می‌کرد که در زمان فعلی که زمان پذیرش دانشجو بود، دانشجویان را در این رشته‌های جدید علوم‌انسانی مورد پذیرش قرار می‌داد.

بازنگری سر فصل علوم انسانی همزمان با وزارت کامران دانشجو آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. این اقدام در راستای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

بی خبری اساتید دانشگاه علامه وتهران

پذیرفته شدگان رشته‌های علوم انسانی تنها افراد بی‌خبر از حذف رشته‌های مورد علاقه خود نبودند. بلکه پرسش‌هایی از اساتید شناخته شده روزنامه نگاری در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران به پاسخ روشنی درباره چرایی وقوع این اتفاق و پیامدهای آن منجر نشد. آنها خود سردرگم چرایی این اتفاق هستند! مثلا «محمدمهدی‌فرقانی» عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تایید این اتفاق، از چرایی آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

بسیاری از اساتید این رشته هم ترجیح می‌دهند در این وضعیت نامعلوم وگنگ سخنی درباره حذف این رشته‌ها به میان نیاورند.

مشاوره با اساتید دانشگاه

این درحالی است که حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه این پژوهشگاه در گام نخست از طریق نظرسنجی بین استادان دانشگاه‌های سراسر کشور، سرفصل‌ها و عناوین دروس این رشته‌ها را مورد بررسی قرار داد می‌گوید: در این نظرسنجی دیدگاه استادان سراسر کشور درباره سرفصل‌های فعلی و پیشنهادهای آنان برای تحول در علوم انسانی اخذ شده است.

این دو رشته در سال جدید در حالی حذف شده که «علی اصغر کیا» مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی کمتر از یک ماه پیش در گفت‌وگو با سایت پیام روابط عمومی از راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد روابط عمومی و پذیرش دانشجو از نیم سال دوم امسال خبر داده بود. او همچنین در پاسخ به این پرسش که «گویی موضوع ایجاد دکترای روابط عمومی هم مطرح شده بود، این کار در چه مرحله‌ای است؟»گفته بود:«ما در رشته ارتباطات در مقطع دکترا گرایشی نداریم و تنها در رشته علوم ارتباطات که به صورتی عمومی به موضوع ارتباطات می‌پردازد هر دو سال یکبار پذیرش دانشجو داریم. به این جهت ضروری است که به سمت تخصصی کردن گرایش‌ها در مقطع دکترا برویم.

زمانی که کارشناسی ارشد روابط عمومی برنامه‌ریزی شد برای ادامه آن، تخصصی شدن موضوع دکترای روابط عمومی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در آخرین جلسه‌ای که در این زمینه داشتیم تصویب شد کمیته‌ای درون گروه تشکیل شود تا سرفصل‌های دروس دکترا را بازنگری و تدوین کند و این مقداری زمانبر است.»

 کارشناسی ارشد هم بازنگری می‌شود

اما به گفته آیت اللهی در این پژوهشگاه برای بازنگری در 38 رشته علوم انسانی طی پنج ماه گذشته، هشت هزار نفر ساعت، کار انجام شده است. همچنین به گفته او کمیته‌های 14 گانه شورای تحول در علوم انسانی شورای عالی انقلاب به همراه شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم در این بازنگری مشارکت دارند.

با توجه به بی‌خبری اساتید علوم ارتباطات به نظر می‌رسد که استادان این رشته در هیچ کدام از کمیته‌های 14 گانه شرکت ندارند. این درحالی است که حمیدرضا آیت‌اللهی پیش از این گفته بود بهترین افرادی که می‌توانند بازنگری دروس علوم انسانی را انجام دهند استادان مدرس رشته‌های علوم انسانی هستند که از صد دانشگاه کشور در بازنگری سرفصل‌ها همکاری می‌کنند. با این وجود بازنگری سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد هم در برنامه پژوهشگاه قرار دارد و با رویکرد این پژوهشگاه معلوم نیست رشته کارشناسی ارشد و دکترای روابط عمومی پس از سال‌ها تلاش تاسیس شود یا خیر!
نظرات بینندگان