arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

فرزند دوم كي از راه برسد؟

در مواردي بارداري دوم، به رغم نظر متخصصان زنان و زايمان كه معتقدند بايد با فاصله حداقل 2 سال اتفاق بيفتد، در فاصله زماني كوتاهي نسبت به زايمان اول رخ مي دهد؛ البته لزوما اين مساله به دليل ناآگاهي اتفاق نمي افتد، بلكه گاهي بارداري ناخواسته رخ مي دهد يا به دنبال بهره گيري از روش هاي درمان نازايي و ترس از افزايش سن به وجود مي آيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جام جم نوشت: ورود يك نوزاد به زندگي يك زن و مرد، يعني روبه رو شدن با شرايط كاملامتفاوت نسبت به آنچه يك زوج پيش از اين اتفاق با آن روبه رو بوده اند. حال اگر از آن دسته والدين شجاعي هستيد كه با وجود تمام دغدغه ها و مصائب زندگي امروزي مي خواهيد از مزاياي داشتن دو فرزند بهره ببريد، بهتر است با برنامه ريزي و زمان بندي درست و حساب شده به اين كار اقدام كنيد؛ چراكه اگر براي ورود فرزند دوم به زندگي تان، زمان بندي مناسبي را رعايت نكنيد، بي شك نه تنها به عنوان يك مادر از آسيب هاي جسمي و رواني در امان نخواهيد بود، بلكه از انرژي لازم براي رفع نيازهاي چندگانه دو فرزند كه فاصله سني مناسبي ندارند، نيز تهي خواهيد بود؛ البته فراموش نكنيد كه اين فاصله سني بايد مورد بررسي قرار گيرد، چراكه فرزند اول هم بايد به سني رسيده باشد كه بتواند حضور يك تازه وارد را به جمع خانواده بپذيرد.
   
    بارداري با فاصله كمتر از 2 سال
    در مواردي بارداري دوم، به رغم نظر متخصصان زنان و زايمان كه معتقدند بايد با فاصله حداقل 2 سال اتفاق بيفتد، در فاصله زماني كوتاهي نسبت به زايمان اول رخ مي دهد؛ البته لزوما اين مساله به دليل ناآگاهي اتفاق نمي افتد، بلكه گاهي بارداري ناخواسته رخ مي دهد يا به دنبال بهره گيري از روش هاي درمان نازايي و ترس از افزايش سن به وجود مي آيد.
    دكتر ثريا عالمي، متخصص زنان و زايمان در ارتباط با اين گونه بارداري هاي دوم زودهنگام مي گويد: فاصله سني مناسب براي دو بارداري از نظر علمي 24 ماه يا 2 سال است تا مادر فرصت داشته باشد آثار ناشي از بارداري و شيردهي اول را بازسازي كرده، بخصوص آهن و كلسيم از دست رفته بدنش را دوباره تامين كند.
    وي مي افزايد: ولي اگر مادري در زايمان اولش شيردهي نداشته باشد و به صورت طبيعي هم زايمان كرده باشد، مي تواند حتي در فاصله كمتر از يك سال و البته بيش از 6 ماه، براي بار دوم باردار شود. ولي در مورد كساني كه سزارين شده اند، حتي در صورت عدم شيردهي، مادر بايد حداقل فاصله يك سال و نيم را براي بارداري بعدي رعايت كند.
   
    بارداري در دوران شيردهي
    دكتر عالمي در مورد مادراني كه در دوران شيردهي فرزند اولشان، به طور مجدد باردار مي شوند، مي گويد: اين افراد حتما بايد شيردهي فرزند اول را تا 6 ماهگي ادامه دهند و پس از آن مي توانند با بهره گيري از غذاها و شير كمكي اين روند را قطع كنند. بعلاوه مصرف مكمل هاي آهن و مولتي ويتامين در كنار رعايت يك رژيم پرپروتئين و پرلبنيات براي اين دسته از مادران ضروري است. به بيان ديگر مادراني كه در فاصله كمتر از يك سال، براي بار دوم باردار مي شوند بايد حتما روزانه حداقل 250 گرم پروتئين و 4 ليوان شير مصرف كنند.
   
    فرزندان دومي كه بموقع از راه مي رسند
    تحقيقات و بررسي هاي متعدد فوايد فاصله گذاري مناسب ميان بچه ها را كاملاروشن كرده است، چون در اين ميان نه تنها سلامت جسمي و ذهني كودك وضع بهتري مي يابد، بلكه والدين هم فرصت رسيدگي به بچه ها را پيدا كرده و كيفيت زندگي و تكامل كودكان نيز بسيار بهتر و بيشتر مي شود.
    دكتر فاطمه محرري، فوق تخصص روانپزشكي كودكان مي گويد: در مواردي كه فاصله سني دو كودك بسيار كم است، ميزان زايمان هاي زودرس و به دنيا آمدن نوزادان كم وزن و داراي سوءتغذيه افزايش مي يابد.
    به گفته وي، در اين گونه موارد خطر ابتلابه بيماري هاي عفوني و مرگ هم بالاتر مي رود. بارداري هاي دومي هم كه در سنين بالاو با فاصله زياد نسبت به بارداري اول اتفاق مي افتد، مشكلات خود را بخصوص با احتمال بروز عقب افتادگي هاي ذهني و مسائل ژنتيك به همراه دارد. از سوي ديگر نبايد از خاطر برد كه پدر و مادر بايد بر سر فاصله سني فرزندان به تفاهم برسند. كما اين كه مادر به گذشت زماني براي جبران اثرات بارداري اول و نيز كنار آمدن با نقش مادري كه به دنبال اولين زايمانش، به وي محول شده است، نياز دارد.
   
    بهترين فاصله سني، 3 تا 5 سال
    بررسي ها نشان داده است، وقتي فاصله ميان كودكان كمتر از 3 سال باشد، بچه هاي دوم رشد حركتي، تفكري، اجتماعي و هوشي كمتري خواهند داشت. از سوي ديگر وقتي فاصله سني بچه ها از هم بسيار زياد باشد، امكان برقراري ارتباط و بازي با هم در آنها كم مي شود.
    دكتر محرري اضافه مي كند: وقتي هر دو بچه بسيار كوچك هستند، توقعاتشان هم متناسب با سنشان زياد است و همين مساله فشار رواني و حتي اقتصادي بيشتري را به خانواده وارد مي كند. بر همين اساس بهترين فاصله سني بين دو فرزند 3 تا 5 سال شناخته مي شود؛ چرا كه كه احتمال بروز حسادت در بچه هاي زير 3 سال بسيار بيشتر است.
    وقتي فاصله سني بين دو كودك كمتر از اين ميزان باشد فرزند كوچك تر دچار احساس عدم كفايت مي شود. بعلاوه مساله مقايسه از سوي والدين در فرزنداني كه فاصله سني شان خيلي كم است، زياد پيش مي آيد كه البته تبعات منفي خود را روي شخصيت كودكان به همراه دارد.
   
    والدين خسته!
    دكتر محرري اضافه مي كند: از آنجا كه نقش حمايتي پدر همگام با بزرگ شدن مشكلات اقتصادي دو فرزند كوچك، بزرگ تر مي شود، از برقراري ارتباط عاطفي مطلوب با همسرش باز مي ماند و تعامل عاطفي پدر و مادر كاهش مي يابد به گونه اي كه در برخي موارد منجر به بروز احساس ناخوشايندي از سوي پدر نسبت به فرزندانش مي شود.
    به گفته وي، نبايد فراموش كرد كه يك نوزاد به توجه، محبت، مراقبت و هزينه نياز دارد و در صورتي كه فرزند ديگري پيش از اتمام 3 سالگي فرزند قبلي به دنيا بيايد، والدين را از هر حيث خسته تر و ناكارآمدتر در ايفاي نقش پدري و مادريشان مي سازد.

نظرات بینندگان