arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

متولدین 1340 تا 1372 در شمول مقررات خدمت وظیفه عمومی

سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: افراد متولد 1340 تا 1372 در شمول مقررات خدمت وظیفه عمومی بوده و باید وضعیت مشمولیت خود را روشن کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: افراد متولد 1340 تا 1372 در شمول مقررات خدمت وظیفه عمومی بوده و باید وضعیت مشمولیت خود را روشن کنند.
 
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی ناجا، برابر ماده 2 و ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی از سن 18 سالگی تمام، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی شده و در سن 50 سالگی نیز از شمول این مقررات خارج می‌شود. بنابراین در حال حاضر افراد متولد 1340 تا 1372 در شمول مقررات خدمت وظیفه عمومی بوده و باید به وضعیت مشمولیت آنان رسیدگی شود.

همچنین برابر ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان برای انجام برخی از امور، مانند شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه، دریافت هرگونه وام، تحویل اصل گواهینامه‌های تحصیلی، صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال، ثبت هرگونه نقل و انتقال غیر قهری اموال در دفاتر اسناد رسمی و استخدام در سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها باید مدرکی دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان، ارایه دهند.

براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی، مدارکی مانند کارت پایان خدمت، کارت معافیت دایم، کارت معافیت موقت در مدت اعتبار آن، گواهی اشتغال به تحصیل در مدت اعتبار آن و گواهی صادره از نیروهای مسلح مبنی بر اشتغال به خدمت دوره ضرورت، و نیز گواهی‌های صادره از نیروهای مسلح مبنی بر استخدام کارکنان، گواهی اشتغال به خدمت مربوط به افراد متعهد به خدمت در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و برگ آماده به خدمت (برگ اعزام) بدون غیبت در مدت اعتبار آن، از جمله مدارکی هستند که بیانگر رسیدگی به وضع مشمولیت افراد می‌باشند.

گفتنی است، کلیه وزارتخانه‌ها، ادارات و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، دفاتر اسناد رسمی، بانک‌ها، شرکت‌های تعاونی، نهادهای قانونی و مؤسسات خصوصی که قانوناً انجام امور موضوع ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی حسب مورد در زمره وظایف آنان قرار دارد، موظف هستند از مشمولان مذکور (متولدین 1340 تا 1372)، مدارک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان دریافت کنند.

همچنین، افرادی که در سن 50 سالگی هستند، از شمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خارج شده و شناسنامه آنان در صورتی که تغییرات سنی نداشته باشد ملاک عمل بوده و نیازی به ارایه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت ندارند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Malaysia
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
0
2
من به عنوان یک جوان حدود 29 ساله، تک پسر خانواده ،که امکان خرید خدمت در زمان خود برایم وجود نداشته ،قبل از سال 82 هم نمی توانستم از کشور خارج شوم (چون در حال تحصیل بودم)، خانواده هم جزو خواص نیستند! که هر چند یک بار ،مورد عنایت ویژه قراربگیرم، پارتی و آشنای زمینی هم نخواستم جور کنم .
خدا را شکر (ظاهرا) سالم هستم . آدم دغل باز،چاخان کن و تن آسایی هم نبوده ام و در سالهای قبلتر، فعالیت هایی کرده ام که کم از سربازی نداشته است.
حالا هم پس از طی سختی های بسیار برای کسب علم و تخصص هنوز به خاطر این قانون غیر اسلامی و غیر انسانی مجبور هستم در چیزی شبیه برزخ زندگی کنم و امکان برنامه ریزی بلند مدت برای زندگی ، ازدواج و تشکیل خانواده و خدمت (واقعی) به جامعه و هم میهننام از من سلب شده و هر چند وقت یکبار ،فرصت های مهمی به خاطر این موضوع از دستم میرود ...
مطمئنا این مساله تنها مربوط به من نیست و جوانانی با مشخصات من، نه به خاطر ترس از سربازی (سختی فیزیکی) اون، بلکه به خاطر زمان خاص (بالارفتن سن پس از تحصیل)، مشکلات اقتصادی،... دارای چنین مشکلی میباشند.
در آخر یک مطلب را جدی میگم :
شخص مسئول (مسئولانی) که تا حالا به خاطر این موضوع باعث هدر رفتن عمر من شده اید و برای یک لحظه فکر نکرده اید که مشکل الان کشور مساله نظامی نیست (گرچه از این نظر تا حدودی قدرتمند شده ایم)، بلکه مساله اصلی اقتصاد و بیکاری جوانان است یک جوان تحصیل کرده و متخصص می تونه (حداقل خودم رو میدونم) به توسعه شغل پایدار در کشور کمک کنه....
نمی خواستم قسم بخورم ، ولی به این ماه عزیز، اگر در آخرت مطمیئن بشوم که این مساله که شما برای من ایجاد کرده اید،برای من خیری نداشته،از شماهایی که باعث و بانی این مشکل برای من شده اید و رسم غلط گذشتگان (اجباری) را ادامه داده اید ،نخواهم گذشت و فکر نمیکنم اگر سال دیگه هم زنده باشم بتونم اصلا شما (مسئول اصلی ) را ببخشم.
-----
(نمی دونم پشت صحنه تا کجاها دسترسی دارید، ولی دوست داشتم حداقل اون مسئول (فرمانده اصلی!) این پیام من رو بخونه...).
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
بزرگترين راز عقب موندگي يك كشور درست استفاده نكردن از ابزار سازنده و موثره اما حتما جمله اينجا ايران است رو شنيدي ؟ فكر كني خيلي معني ها ميده پسر . اميدوارم يكي از اين قانون هاي مسخره كم بشه و اقلا 4 نفر مثل تو كه حقشونه معاف بشن .
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
0
2
لطف داريد شما تو 50 سالگي طرف رو آزاد ميكنيد از اين خدمت مقدس خارج بشه براي همين كارها و تباهي 2 سال عمر و سو استفاده از اسم مقدسه كه خيلي ها مقدس زده شدند آقايون .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
3
جالبه که بدونید سربازی اجباری قانونی است که در اوایل سلطنت رضا شاه تصویب و تا الان بدون هیچ تغییر مهمی اجرا میشود !! اون وقت بهش میگن خدمت مقدس !!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
3
کشور هایی که ارتش منظم و کار آمدی دارند از نیروهای وظیفه داوطلب ( نه اجباری ) استفاده می کنند و ضمن خدمت در آمد مناسب و آبرومندانه به آنها پرداخت میشود و در پایان مدت خدمت اگر جذب نیروی مسلح نشدند ، امتیازات و اولویت هایی از قبیل شغل دولتی و . . . برایشان منظور میشود .
در ایران : دوسال بیگاری بیهوده ، اتلاف وقت ، توهین به شخصیت و در نهایت بی پولی و بیکاری و از دست دادن فرصت ها ! بدون هیچ امتیاز خاص !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
3
سربازی اجباری در ایران یادگار دوره ارباب رعیتی رضاخانی است که مغفول مانده . در آن دوران حتی ارباب ده به جوانان رعیتش پناه میداد تا به خدمت ارباب بزرگتر ( رضاخان ) نروند !!! و امروزه با تمام ادعاها ، مردم هنوز رعیت . . . به حساب می آیند و مردانش تا 50 سالگی اگر نگوییم برده که رعیت میمانند !
نظرات بینندگان