arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۳۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

1،350،000،000 دلار ارز خروجي حاصل سفر ايراني‌ها به تركيه در شش‌ماه

«ايراني‌ها با سفر به تركيه فقط در شش‌ماه از سال، يك‌ميليارد و 350ميليون دلار ارز از كشور خارج مي‌كنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ايراني‌ها با سفر به تركيه فقط در شش‌ماه از سال، يك‌ميليارد و 350ميليون دلار ارز از كشور خارج مي‌كنند.»

اين مطلب بخشي از يادداشت يكي از مديران دفاتر خدمات مسافرتي است كه در اختيار ايسنا قرار داده و در آن به موضوع افزايش سفر ايراني‌ها به خارج از كشور و به‌دنبال آن، ميزان ارز خروجي و اعمال محدوديت‌هايي كه گاهي مانع افزايش سفرهاي داخلي مي‌شود، پرداخته است.

در اين يادداشت آمده است: در خبرها و گزارش‌ها هر روز مي‌شنويد يا مي‌خوانيد كه گردشگري داخلي در ايران به دلايل مختلف از سوي مردم استقبال نمي‌شود؛ ولي تورهاي خارجي مانند قبرس، تركيه، مالزي، تايلند، گرجستان، بلغارستان، آفريقا و حتا كانادا روزبه‌روز با رونق و استقبال مسافران ايراني مواجه مي‌شوند و هر سال هم با رشد 10 تا 15 درصدي همراه‌اند. اين جريان سبب خروج ارز فراواني از كشور مي‌شود كه اگر 10 درصد آن در داخل هزينه شود، تورهاي داخلي حتما رشد مي‌كنند.

چند روز پيش، خبري منتشر شد مبني بر اين‌كه روزانه پنج‌هزار نفر با هواپيمايي ترك از ايران به تركيه سفر مي‌كنند. چنانچه پول بليت، اقامت، غذا، حمل و نقل و خريد آن‌ها براي هر نفر، ميانگين 1500 دلار در نظر گرفته شود، روزانه هفت‌ميليون و 500هزار دلار و ماهانه 225ميليون دلار ارز از اين كشور خارج مي‌شود و اگر اين سفرها فقط شش‌ماه از كل سال انجام شود، اين رقم به يك‌ميليارد و 350ميليون دلار مي‌رسد. اگر تايلند، سوريه و مالزي هم به اين سفرها اضافه شوند، ارزي كه از كشور خارج مي‌شود، بسيار قابل توجه خواهد بود.

به نظر مي‌رسد، دليل رونق نگرفتن گردشگري داخلي به مسؤولان ربط داشته باشد. همان‌طور كه در خبرها هم آمده است، استان‌هاي شمالي براي ماه مبارك رمضان، شنا كردن در دريا را ممنوع اعلام كرده‌اند. فكر مي‌كنم كه اسلام، مسافرت كردن در اين ماه را ممنوع نكرده و حتا شرايطي را براي آن در نظر گرفته است. آيا برخي مسؤولان مي‌دانند كه با اين كار، رونق اقتصادي استان‌هاي شمالي را فلج مي‌كنند؟

اينجاست كه بايد گفت «مرغ همسايه غاز است» چون براي تشويق سفر به سواحل آنتاليا در تمام فصول سال در روزنامه‌هاي پرشمارگان كشور، تبليغاتي را راه مي‌اندازيم كه مسلمان و غيرمسلمان تشويق مي‌شوند، به اين نقطه حتما سفر كنند؛ ولي به جاي آن، در ايران براي تورهاي داخلي مانع ايجاد مي‌كنيم. شما را به خدا به فكر كشور خود باشيد، زيرا آيندگان شما را مسؤول مي‌دانند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
1
8
نوش جان ترکها
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
1
5
اینم یه جور باج دادن به ترکهاست دیگه، همچین بی حساب کتاب هم نیست!
ناشناس
|
PORTUGAL
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
2
نوش جونشون ! از این به بعد واسه آب بازی هم که شده میرم ترکیه !!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
0
فكر كرديد تركيه براي چي با روابط داره
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
0
میخواهید توریسم رو هم مثل صنعت خودرو کنید چطوره ؟مردم رو مجبور کنید بیان تور داخلی با چند برابر هزینه تورهای خارجی تا تورهای داخلی رشد کنند خوبه؟مردم که اصلا مهمنیستند
همه میدونند مشکل از کجاست
نظرات بینندگان