arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

اشتغال جهشی نیازمند ICT است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته واعظی اگر بخواهیم اشتغال جهشی داشته باشیم، لازم است توجه ویژه به ICT داشته باشیم تا بتوانیم انواع کسب و کارها ی الکترونیکی و دانش بنیان را راه اندازی کنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمود واعظی امروز در بیست و پنجمین کنفرانس برق ایران گفت:‌ این همایش بیست و پنج سال منظم برگزار شده است و این نشان می‌دهد که دانشگاهیان در ایران وقتی تصمیمی می‌گیرند، بر تصمیمشان استوار و پایدارند.

وی افتخار برگزاری همایش در بیست و پنج دانشگاه به صورت همزمان و سی و یک اداره کل ارتباطات استانهای کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تعداد مقالات و کارگروه های تخصصی در این همایش، امیدوارم این دستاوردهای علمی مورد استفاده قرار گیرد.

واعظی با اشاره به اینکه یک ربع قرن از برگزاری این کنفرانس می‌گذرد و این کنفرانس وارد فاز جدیدی شده است تاکید کرد: می‌توان از سال  آینده، این کنفرانس را به صورت بین‌المللی برگزار کرد که وزارت ارتباطات در این زمینه  حمایت می کند، همچنین این کنفرانس می‌تواند نقشه راه ارتباط میان صنعت ودانشگاه برای تولید اشتغال را فراهم کند.

 این مقام مسوول با اشاره به اینکه طبق گزارش، حدود 45 درصد از مقالات این کنفرانس در حوزه ICT (کامپیوتر و مخابرات ) است افزود: اگر الکترونیک هم به این موضوعات اضافه می‌شد حدود 70 درصد از مقالات این همایش را شامل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز به دلیل افزایش جمعیت و کمبود منابع، مشکلات اقتصادی، اجتماعی وجود دارد افزود: فناوری های نوین می‌ تواند این مشکلات را به خدمت بگیرد.

 وزیر ارتباطات با تاکید بر این که باید به تحول فناوریها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم افزود:‌ دانش مهندسی باید به عنوان زیرساخت فناوری و پاسخگوی نیازها باشد.

واعظی با اشاره به اینکه امروز نوآوری در کشاورزی، پزشکی، سلامت، صنعت و تجارت بدون هوشمند سازی میسر نمی‌شود افزود: در گذشته مطالب کاربردی برای چهار یا پنج سال اعتبار داشت اما امروزه در حوزه ICT هر شش ماه تا یک سال، باید منتظر یک پدیده جدید باشیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد:‌ با توجه به سرعت تحول فناوریها و کاربرد آنها لازم است اساتید، پژوهشگران، دانشجویان با همان سرعت حرکت کنند تا عقب نمانند.

وی با تاکید بر اینکه نباید نگاهمان به حوزه ICT  تشریفاتی باشد افزود: در این دولت سعی کردیم ارتباطات و فناوری اطلاعت، بستری برای افزایش و ارتقای علم باشد.

 واعظی به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و بومی سازی تکنولوژی‌ها در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: همزمان با استفاده کارآمد سعی کرده‌آیم جلوی آلودگی‌های فضای مجازی را از طریق فیلترینگ هوشمند بگیریم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم دانشجویان و مردم خودشان می‌فهمند که چه چیزی به نفع آنها است.

واعظی تصریح کرد: امروز به‌دنبال آن هستیم که از رایانش ابری به عنوان زیرساخت رایانش شبکه‌های کشور استفاده بهتری کنیم.

 این مقام مسوول یادآور شد: امروز تلفیق سخت افزار و نرم افزار می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند که در مقایسه با گذشته نیز بسیار ارزان است.

وزیر ارتباطات به بهره‌مندی از اینترنت اشیاء در بخش صوت، تصویر، کشاورزی و سلامت اشاره کرد و افزود باید به 5G و داده‌ای عظیم، نگاه کاربردی داشته باشیم.

وی همکاری‌های نزدیک میان وزارت ارتباطات، این کنفرانس و همه دانشگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند را مهم ارزیابی کرد و گفت: در کار پژوهشی نیازمند منابع مالی و انگیزه هستیم که در این میان لازم است نتایج تحقیقات به محصول تبدیل شود و در ارتباط با کاربردی شدن پژوهشها باید بیشتر با هم کار کنیم.

واعظی با تاکید بر اینکه امروز دیگر در دنیا خلق ثروت از منابعی چون نفت، بانکها ، بیمه و... نیست؛ افزود امروز منابع شرکت‌های بزرگ، نرم افزار و سخت افزار است.

 وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه از 38 سال گذشته در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت سخنرانی کرده‌ایم اما هنوز ارتباط عملی و خوبی میان صنعت و دانشگاه بوجود نیامده است گفت: اگر دانشگاه نیازهای کشور را ندانند به هر آنچه که تربیت و تحقیق می‌کنند، امیدی ندارند که آن در آینده به محصول تبدیل شود و صنعت نیز اگر بدون پشتوانه علمی کار کند؛ وقت و منابع را هدر می‌دهد.

این مقام مسئول  تصریح کرد: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی  بر دانش بنیان شدن همه فعالیت‌ها تاکید دارد؛ بویژه فعالیت‌هایی که در بخش فناوری و صنعت است که امروز باید از آنها استفاده شود و فردا دیر است.

واعظی به سیاست کلی علم و فناوری که مسیر را می‌گشاید اشاره کرد و گفت:‌ این سیاستها قدرت شکوفایی و مانور برای فعالیت  در حوزه  ICT  را  باز می‌کند که پشتوانه خوبی است.

وزیر ارتباطات به شعار امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید اشاره کرد و افزود:  مگر می‌شود با روش‌های سنتی گذشته تحول بوجود آورد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: می‌توان از سال آینده، این کنفرانس را به صورت بین‌المللی برگزار کرد که وزارت ارتباطات در این زمینه حمایت می کند، همچنین این کنفرانس می‌تواند نقشه راه ارتباط میان صنعت و دانشگاه برای تولید اشتغال را فراهم کند.

نظرات بینندگان