arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

واکنش ترکیه به طرح روسیه برای سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه ترکیه پیشنهاد روسیه برای ایجاد مناطق امن جهت کاهش تنش‌ها در سوریه را ستود و ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد اجرایی شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، وزارت خارجه ترکیه با استقبال از پیشنهاد روسیه برای ایجاد مناطق ویژه جهت کاهش تنش‌ها در سوریه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیداری که فردا (چهارشنبه) در شهر سوچی روسیه خواهند داشت، این پیشنهاد را بررسی می‌کنند.
 
روسیه شفاها این طرح جدید را درباره بحران سوریه با هدف "کاهش خصومت‌" داده است که شامل ایجاد چهار منطقه آرام یا کاهش خصومت در ادلب، اطراف حلب، حماه، حمص، دمشق، درعا و قنیطره می‌شود و اجرای منطقه پرواز ممنوع در این مناطق و توقف بمباران‌ها را دربرمی‌گیرد.
 
مصطفی یورلاکول،‌ معاون مدیر بخش امور سوریه در وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد: مساله سوریه بخش مهمی از این دیدار و گفتگو را تشکیل خواهد داد،‌ روسای جمهور روسیه و ترکیه حمایت از آتش‌بس در سوریه،‌ شرایط اسرا و نیز خنثی‌سازی مین‌ها در سوریه را به بحث خواهند گذاشت.
 
یورلاکول افزود: تقویت آتش‌بس نیز یکی از موضوعات محوری در دور بعدی مذاکرات بین‌المللی ‌درباره سوریه  در روزهای سوم و چهارم ماه جاری میلادی در شهر آستانه خواهد بود. این دور از مذاکرات به دلیل موافقت گروه‌های شورشی سوری برای شرکت در آن پس از تحریم دو دوره قبلی و نیز احتمال حضور معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه از دوره‌های قبلی متمایز است.
 
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع دیپلمات در آنکارا اعلام کرد که هیات ترکیه امروز (سه‌شنبه) در آستانه دیداری با نمایندگان گروه‌های شورشی سوری جهت بررسی پیشنهادات روسیه درباره مناطق چهارگانه "کاهش تنش" خواهد داشت و هیات ترکیه‌ای امیدوار است نظرات این‌ گروه‌ها درباره مناطق مذکور را برای انتقال به کشورهای حامی دریافت کند.
نظرات بینندگان