arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶

موسوی لاری: اقتصاد صدقه‌ای را پشت سر گذاشتیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان این که راهبرد جریان رقیب کاهش مشارکت است گفت: باید با آهنگ قوی واحد از کاندیداتوری روحانی حمایت کنیم.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در سخنانی در اولین کنگره حزبی انجمن اصلاحات اظهار کرد: حادثه دلخراش معدن که روز گذشته اتفاق افتاد برای کل ملت تلخ است، امیدواریم خدا صبر عنایت کند و هر چندی شاهد این گونه مسایل نباشیم.
 
وی گفت: امروز در این جمع به احترام تولد یک نهاد مدنی جمع شدیم، این که در کشور شاهد دهها حزب و تشکل باشیم خوب بوده و نشانگر بالندگی و رشد و شکوفایی است.
 
وزیر کشور دولت اصلاحات اظهار کرد:یک جامعه هشتاد میلیونی دارای سلایق متنوعی است و پذیرش این سلایق از علایم پیشرفت سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی است این که سلایق به رسمیت شناخته و زمینه ظهور و بروز پیدا کند نقطه مثبت است.
 
وی افزود: اما این که در جامعه به دلیل شرایط مشخص مجبور می شویم نهادهای متعدد داشته باشیم در نهایت نمی تواند مثبت تلقی شود باید به سمتی برویم که جامعه بتواند از حضور تشکل ها بهره بیشتری ببرد.
موسوی لاری با بیان این که جامعه به دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شده گفت: باید دو جریان خوب و قدرتمند داشته باشیم با همه شاخص ها؛ اینکه تنوع سلایق دردرون احزاب وجود داشته باشد و یا این که دو حزب یا دو جبهه داشته باشیم گمان نمی کنم عملی شود زیرا تا رسیدن به نقطه اول فاصله داریم شرایط کشور به شکل کامل هنوز آماده نیست.
 
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطر نشان کرد: اگر نظام ما حزبی باشد پارلمان باید حزبی باشد ریاست جمهوری باید بر مدارحضور حزب بچرخد اما واقعا اکنون این گونه نیست.
 
وی تصریح کرد : فکر می کنم مسیر دوم شدنی است احزاب و تشکل هایی که قدر مشترک دارند می توانند در یک جبهه حرکت کنند در حال حاضر فضا برای حرکت جبهه ای فراهم است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: در یکی طیف وسیع اصلاح طلبی ده ها حزب و تشکل داریم که می توانند با اشتراکاتی که دارند فضا را به سمت جبهه ائتلافی به پیش ببرند. این تشکلی که امروز شاهد تولد یا شناسنامه دار شدن آن هستیم مولود اصلاحات است اما با فراز و فرودهایی که داشته شناسنامه را دیر گرفته است.
 
نائب رئیس عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنین بیان کرد: این جبهه باید ساز و کارهایش مشخص باشد. بنده زمانی که در وزارت کشور بودم یکی از شاخص ترین موضوعاتی که به دنبال آن بودیم توسعه سیاسی بود زیرا به دنبال توسعه سیاسی مشارکت عمومی حاصل می شود و این مشارکت نیز جز با حضور احزاب و تشکل ها معنادار نمی شود.
 
وزیر کشور دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه این جبهه ائتلافی باید دائمی و فراگیر باشد نه مقطعی که فقط در زمان انتخابات فعالیت کند گفت: به نظر می رسد باید بر روی ائتلاف جبهه ای کار جدی ای صورت گیرد این انتخابات دو هفته دیگر تمام می شود اما باید جبهه اصلاحات بتواند کارش را ادامه دهد.
 
موسوی لاری در بخشی دیگر از سخنان خود با در پیش بودن دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: شوراها قاعده را در تصمیم سازی و تصمیم گیری سهیم می کند. هیچ نهادی به اندازه شوراها مشارکت مردمی را سامان نمی دهد. در واقع شوراها نماد حضور همه طبقات جامعه در نقاط جغرافیایی کشور است و چیزی در حدود 114 هزار نفر در شوراهای شهر و روستا با این انتخابات وارد عرصه تصمیم سازی می شوند و حدود 50 هزار نفر هم علی البدل هستند،  البته با یک انتخاب در اردیبهشت حدود 160 هزار نفر وارد حوزه تصمیم سازی وارد می شوند و این کار بسیار بزرگی است.
 
نائب رئیس عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری نیز از این نظر مهم است که ما بعد از گذر از دوران سخت و دشوار برای ایران وارد شرایط جدید شدیم و یک دوره هشت ساله را پشت سر گذاشتیم. دورانی که منابع کشور هزینه شد، با آبروی کشور به آن نحو برخورد شد و فضای زندگی برای آحاد جامعه دیدیم که چگونه بود. در واقع دوران سختی بود. به نظر می رسد بهتر از این می شد کار کرد. نفت 130 – 140 دلاری را فروختیم و ما به ازای آن معلوم نیست چه شد بابک زنجانی امثال آنها آمدند پول به جای سر سفره مردم، سر سفره آنها رفت.
 
وی خاطر نشان کرد: اما اکنون آن دوران رفت و با برنامه ریزی خردورزانه در سال 92 تغییر حاصل شد. دولتی آمده در عرصه بین الملل تلاش کرده و ایران را به عنوان یک کشور قدرتمندی که با منطق وارد گفت‌وگو می شود به دنیا معرفی می کند که چنگ نیندازد به صورت این و آن، فضای همکاری بین المللی  را دنبال می کند. در عرصه اقتصاد نیز به کار و تولید بها می دهد و ما اقتصاد صدقه ای را پشت سر گذاشتیم.
 
موسوی لاری افزود: این یارانه براساس پول نفت توزیع شد. اگر به جای این کار سرمایه گذاری می کردیم زمینه کار و اشتغال هم فراهم می شد و بیکاری کاهش می یافت؛ در حال حاضر دولتی آمده که به دنبال ایجاد فضای کار و اشتغال است، در مناسبات دولت و ملت گشایش حاصل شده و آن فضای امنیتی جامعه کم رنگ و به جای آن همدلی به وجود آمده است.
 
وی تاکید کرد: در 29 اردیبهشت می خواهیم انتخاب کنیم یا آن هشت سال قبل با آن مشخصات را و یا این چهار سالی که پشت سر گذاشتیم و امیدواریم با حرکت شتابنده‌ای به سمت پیشرفت برویم. البته گلایه ها در کارهای اجرایی وجود دارد.
 
نائب رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنین اظهار کرد: به هر حال یک رقابتی به وجود آمده، یک طرف دفاع از آن هشت سال است کسانی که در آن جریان هشت سال پا به پای دولت نهم و دهم حرکت کرده و حمایت کرده اند، برنامه هایش را تقدیس کردند، وقتی اکثریت مجلس در دستشان بود که رئیس آن دولت را برای تبرک می‌بوسیدند و می گفتند امام زمان حامی ایشان است، خواب ها می دیدند که باید از این دولت حمایت کنیم. در واقع کسانی هستند که وارث آن اندیشه اند. کاری به شعارهای مقطعی نداریم. خاستگاه و جهت را می خواهیم بگوییم، تشخیص دادن خیلی سخت نیست.
 
وی ادامه داد: می گویند از آن فضا فاصله داریم در حالی که شما ستادها را ببینید چه کسانی چقدر نقش دارند؟ همه عناصر فعال آن دولت آنجا حضور دارند، یعنی این کسی که امروز آمده حتی اگر شعارش چیز دیگری باشد از طریق آنها می خواهد کار را ادامه دهد و دوباره در عرصه بین الملل مشکل ایجاد می شود،‌ در فضای داخلی هم همین طور و اقتصاد مولد جای خود را به اقتصاد سلیقه ای می دهد.
 
موسوی لاری در ادامه بیان کرد: این طرف قصه، جریانی آمده ائتلاف کرده، خردورزی کرده در سال 92، یکی از کارهای جریان اصلاحات و اعتدال این بود که اختلاف سلیقه ای را کنار گذاشتند،‌ عارف به نفع روحانی کنار رفت تا فضا به سمتی برود که نتیجه حاصل شود.
 
وی با بیان اینکه راهبرد جریان رقیب دولت راهبرد کاهش مشارکت است، گفت: به اعتقاد من در تحلیل ها مجموعه امکاناتی که در اختیار رقیب است، برای این است که فضای انتخابات خیلی انتخاباتی نشود. تلاش می کنند که انتخابات یک شرایط معمولی داشته باشد، رسانه هایی که خیلی در این محافل تلاش می کردند الان احساس نمی شود که کاری آنچنانی برای مشارکت کنند. تحلیلشان این است که مردم مشارکت نکنند و ممکن است انتخابات دو مرحله ای شود و در این دو مرحله ای بتوانند نتیجه بگیرند.
 
وزیر کشور دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید دو کار را با هم پیش ببریم، اول از همه توانی که در اختیارمان است برای افزایش مشارکت استفاده کنیم تا مردم با انگیزه به صحنه بیایند و دیروز را با امروز تشریح کنیم تا مردم در جریان باشند.
 
موسوی لاری افزود: مردم در انتخابات 92 با رای قاطع آمدند و گفتند ما آن وضعیت را نمی پسندیم و الان بعید است که بیایند و بعد از چهار سال بگویند که آن دولت قبل را ترجیح می دهند.
 
وی ادامه داد: ما در انتخابات 96 از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت می کنیم و این حمایت مقطعی نیست، حمایت براساس تحلیل درست برای رسیدن به یک مسیر مشخص است تا کشور بر روی خردورزی حرکت کند.
 
وی گفت: از چالش هایی که ممکن است برای کشور پیش بیاید واقعا نگرانیم. اگر بخواهد چرخ فلک برگردد معلوم نیست به کجا برسیم. دولت در این چهار سال مشغول آواربرداری بوده اگر متوقف شود آواربردای به نتیجه نمی رسد.
 
وی افزود: ما در انتخابات پیش رو برای مشارکت حداکثری و کاندیدایی که مورد تایید همه جریان اصلاحات و بزرگان اصلاحات است تاکید داریم. آقای خاتمی نیز بر حمایت از آقای روحانی تاکید دارند و این مساله با یک آهنگ قوی واحد باید ادامه یافته و از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت کنیم.
 
نائب رئیس عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پایان اظهار کرد: در 29 اردیبهشت انشاالله شرایط به سمتی برود که شاهد تداوم و جهش جدیدی که از سال 92 شروع شده و در سال 94 با انتخابات مجلس تکمیل شد باشیم و در سال 96 آن را قاعده‌مندتر کنیم تا ان‌شاءالله در گام بعدی در سال 98 و 400 خود را آماده کنیم.
نظرات بینندگان