arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

طرح ذخيره سازي خون بندناف نوزادان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی طرح ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در قم آغاز شد. خون بند ناف حاوی مقدار بسیار زیادی از سلول های بنیادی است که برای درمان بویژه در بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرد و بدن هیچ گونه واکنش تدافعی نسبت به آن انجام نمی دهد.

در این روش بعد از دریافت خون از بند ناف نوزاد ، با فرآوری های انجام شده سلول های بنیادی از نمونه استخراج می شود و در صورتی که دارای استانداردهای جهانی باشد فریز می شود و تا 20 سال قابلیت نگهداری دارد.

 معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با بیان این که همه مراحل استخراج سلولهای بنیادی به شکل بومی و توسط متخصصان این مرکز انجام شده است گفت : در این طرح خون بند ناف نوزادان در صورت تمایل والدینشان استخراج و سلول های بنیادی آن در بانک خون جهاد دانشگاهی قم نگهداری می شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه استخراج سلول های بنیادی از خون بند ناف قبلا ً در پژوهشکده رویان تهران انجام می شد افزود : محققان جهاد دانشگاهی قم نیز موفق به استخراج سلول های بنیادی از خون بند ناف شده اند و این کار هم اکنون در قم انجام می شود. او گفت : نخستین خون بند ناف از 2 نوزاد دختر 2 قلو که صبح امروز به دنیا آمدند گرفته شده که به طور رایگان و به عنوان هدیه جهاد دانشگاهی در سالروز تشکیل این نهاد نگهداری می شود.

 طباطبایی افزود : مادران باردار در ماه هفتم بارداری خود می توانند با مراجعه به جهاد دانشگاهی قم هماهنگی های لازم را برای دریافت خون بند ناف نوزادان خود انجام دهند. معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم در پاسخ به این سوال که آیا از نمونه استخراج شده می توان برای اقوام شخص هم استفاده کرد گفت: درصورت نیاز اعضای خانواده به استفاده از سلولهای بنیادی ، با انجام آزمایش HLA که به بررسی ژنتیکی می پردازد و در صورت دارا بودن شاخص های لازم افراد خانواده نیز می توانند از این سلول ها استفاده کنند.

بانک خون مرکز جهاد دانشگاهی قم ظرفیت فریز و نگهداری هزار نمونه خون بند ناف را دارد و هزینه آن 700 هزار تومان است
نظرات بینندگان