arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

اردوغان، پرو بال نظاميان را مي چيند

ارتش ترکیه نه تنها عرصه سیاسی بلکه اقتصاد این کشور را باید رها کند...اردوغان شاخ و برگ ارتش را چیده و فرماندهان جدیدی را تحمیل کرده است. اما این نزاع تعیین کننده به این جنگ خاتمه نمی دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فایننشال تایمز نوشت: با اصلاحات نخست وزیر ترکیه نقش ارتش در عرصه سیاسی این کشور بیش از پیش تضعیف می شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب؛ این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی به قلم دیوید گاردنر در استانبول نوشت: پس از یک دهه نزاع بین ارتش قدرتمند ترکیه و دولت این کشور که ریشه در اسلام سیاسی دارد،‌ رجب طیب اردوغان نخست وزیر که در ماه ژوئن با اکثریت اراء‌ مجددا انتخاب شد جای تردید باقی نگذاشت که اوضاع کشور را تحت کنترل دارد.

اردوغان شاخ و برگ ارتش را چیده و فرماندهان جدیدی را تحمیل کرده است. اما این نزاع تعیین کننده به این جنگ خاتمه نمی دهد.

مادامیکه ارتش استقلال مالی و قضایی اش را حفظ کند، این کشمکش ادامه خواهد داشت و نزاع های حل نشده - با شورشیان کرد در داخل ترکیه و با یونان بر سر قبرس و دریای اژه - راهی برای نفوذ مجدد ژنرالهای ارتش است.

اما اکنون چنین به نظر نمی رسد. ترکیه با بازکردن درهایش به روی جهان تغییر کرده و این مسئله ارتش انرا تغییر داده است.

خاتمه جنگ سرد از نفوذ ارتش ترکیه که هنوز دومین ارتش بزرگ ناتو است، کاست و زمینه ظهور مجدد این کشور را به عنوان یک قدرت تجاری و منطقه ای مهیا کرد.

طی حکومت اردوغان، درامد سرانه ترکها دو برابر شده و موقعیت این کشور هم در منطقه و هم به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا که خواستار محدود شدن نفوذ ارتش است، ارتقاء یافته است. ترکیه علاوه بر توان اقتصادی اش در سطح وسیعی بودجه و تدارکات خود را تحت کنترل دارد.

اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه (ای کی پی) که با فرهنگ ارتش مخالفند، تمایلی به تحریک ان ندارند.

مثلا وزارت دفاع تحت ریاست یک غیرنظامی است اما هنوز توسط ژنرالها اداره می شود. با اینحال برخی صاحب نظران معتقدند، ارتش ترکیه نه تنها عرصه سیاسی بلکه اقتصاد این کشور را باید رها کند.
نظرات بینندگان