arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

تنش میان چین و تایوان افزایش یافت/شلیک به سمت ماهیگیران چینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شلیک گشت دریایی تایوان به سمت کشتی های ماهیگیری چینی که وارد آبهای این جزیره شده بودند، علاوه بر آنکه باعث تشدید مناقشات میان دو طرف شده، خشم چین را برانگیخته است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، حادثه روز شنبه این هفته اتفاق افتاد زمانی که گشتی های پلیس تایوان به سمت دو کشتی ماهیگیری چین تیراندازی کردند.
در جریان این حادثه ملوان ها و خدمه کشتی های چینی که ظاهرا خود را آماده تسلیم کرده بودند، بازداشت و چند تن از آنها نیز زخمی شده اند.
 
خبرگزاری شین هوا روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که کشتی های ماهیگیری ظاهرا وارد منطقه «پنگ هو» تایوان شده و در حال ماهیگیری بوده اند که گشتی های تایوانی به سمت آنها شلیک کرده اند.
خبرگزاری رسمی تایوان هم در گزارشی این موضوع را تایید کرد اما نوشت که نیروهای پلیس به سمت ماهیگیران چینی گلوله های مشقی شلیک کرده اند.
این گزارش می افزاید، در جریان درگیری مذکور پلیس تایوان چند ملوان و خدمه کشتی از جمله 2 ماهیگیر چینی را که زخمی شده اند، بازداشت کرده است.
 
همزمان امروز یکشنبه «آن فونگشان» سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین ضمن ابراز خشم از بابت این رویداد از تایپه خواست هر چه سریعتر ماهیگیران را آزاد کند.
 
وی گفت که اقدام گشتی های تایوانی بسیار گستاخانه و سرسختانه بوده است و آنها باید فورا خدمه کشتی را آزاد کرده و بازرسی هایی صورت دهند تا مشخص شود چرا به سمت ماهیگیران شلیک شده است.
 
«پنگ هو» یک منطقه مشتمل بر ۹۰ جزیره در آبهای تنگه تایوان است که بر اساس مقررات، تحت نظر حکومت تایوان اداره می شود.
 
البته اداره امور تایوان در دولت چین تاکید کرده است که از این پس باید ماهیگیران را کاملا آموزش داد تا در آینده چنین حوادثی رخ ندهد.
 
تایوان اعلام کرده که در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱۰۰ فروند کشتی و قایق ماهیگیری چین را که وارد آبهای این جزیره شده بودند، بیرون رانده است.
نظرات بینندگان