arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۶۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
گزارشی از بازار فروش خودرو در عراق و تفاوت قيمت ها با ايران

خودروهاي ايراني را در عراق دو برابر ارزان تر بخريد

عراق، كشوري فاقد زيرساخت ها و توسعه نيافته، كشوري كه مردمانش در آرزوي بهره مندي از حداقل هاي زندگي با حسرت به زايران ايراني عتبات عاليات چشم مي دوزند، زايراني كه به گفته بسياري از هم صحبت هاي عراقي نگارنده، با وجود بهره مندي از تمام نعمات خدادادي و رفاه نسبي، ناشكر هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عراق، كشوري فاقد زيرساخت ها و توسعه نيافته، كشوري كه مردمانش در آرزوي بهره مندي از حداقل هاي زندگي با حسرت به زايران ايراني عتبات عاليات چشم مي دوزند، زايراني كه به گفته بسياري از هم صحبت هاي عراقي نگارنده، با وجود بهره مندي از تمام نعمات خدادادي و رفاه نسبي، ناشكر هستند.

به گزارش انتخاب، شايد اگر عراقي ها هم با هزار اميد و آرزو پس از سال ها صرفه جويي و پس انداز، 17هزار دلار ناقابل براي خودرويي با استانداردهاي حداقلي پرداخت مي كردند كه در كشور همسايه به قيمت 9هزار دلار به فروش مي رسد و پس از آن نيز هفته اي يك بار ميهمان نمايندگي ها بودند، لب به گلايه مي گشودند.

عراق، كشوري با تمام كاستي هاي موجود، بازار جذابي براي توليد كنندگان خارجي به شمار مي رود به طوري كه با گشتي در بازار شهرهاي زيارتي و همچنين بغداد، حضور انواع و اقسام برندهاي شناخته شده و ناشناخته از كشورهاي دور و نزديك را لمس مي كنيد.

خودرو جزو آن دسته از محصولاتي است كه مشاهده آن نيازي به گشت و گذار در بازار ندارد و زايران ايراني در گمرك مهران حجم انبوهي از خودروهاي ايراني را مشاهده مي كنند كه در انتظار ترخيص به سر مي برند. از مرز كه مي گذري ناهمواري جاده خبر از سختي سفر و مشقت هاي پيش رو دارد. اما اين سختي وقتي دوچندان مي شود كه خودروهاي آمريكايي، كره اي، ژاپني و... را در جاده ها و خيابان هاي اين كشور مشاهده مي كنيد. انواع مدل هاي نيسان، تويوتا، هيوندايي، كاديلاك، شورلت، كيا، فورد و... بدون تعرفه گمركي وارد اين كشور مي شود و خودروسازهاي ايراني نيز براي حضور در اين بازار جذاب راهي جز دامپينگ ندارند. خودروهاي ايراني در بازار رقابتي عراق با قيمت هاي باور نكردني عرضه مي شود تا شايد خودروسازان ايراني بتوانند بخشي از بازار خودرو اين كشور را تصاحب كنند.

 خودروسازان ايراني در تحقق اين هدف راه بسيار سختي در پيش دارند، چراكه خيابان هاي شهرهايي همچون نجف، كربلا، كاظمين، هله و سامرا مدل هايي از شورلت، هيوندايي و توياتا را درقالب تاكسي در خود جاي داده اند و در شهرهايي همچون بصره، بغداد، اربيل و سليمانيه نيز مدل هايي از تويوتا، بنز، فورد و كيا به عنوان تاكسي استفاده مي شوند و حضور پرايد، روآ، پژو پارس و لوگان به عنوان تاكسي با سختي هاي بسياري همراه خواهد بود. بررسي آمارهاي گمرك طي سه ماهه اول امسال نشان مي دهد 99درصد خودروهاي صادراتي ايران به مقصد عراق بوده و 90درصد خودروهاي صادراتي به اين كشور نيز پرايد بوده است.

 نگاهي به فهرست خودروهاي صادراتي نشان مي دهد در سه ماهه نخست سال جاري بالغ بر پنج هزار و 522 دستگاه خودرو از كشور صادر شده است كه ارزشي معادل 4/27ميليون دلار و از نظر ريالي معادل 3/29ميليارد تومان را نشان مي دهد. نكته قابل توجه اين است كه پنج هزار و 20 دستگاه از اين خودروها انواع پرايد بوده و اين نوع خودرو با سهم 90درصدي بالاترين تعداد صادرات را به خود اختصاص داده و قيمت هر دستگاه از اين خودرو معادل چهارهزار و 800دلار به ثبت رسيده است.

 بعد از پرايد بيشترين تعداد صادرات به انواع خودرو پژو باز مي گردد كه در آمار، تعداد دستگاه صادر شده اين نوع خودروها 223عدد با قيمت متوسط 10هزار دلار ذكر شده است. بازار تاكسي هاي عراق اين روزها شاهد رقابت نابرابر پرايد پنج هزار دلاري، سمند هشت هزار دلاري، پژو پارس 10هزار دلاري و لوگان 10هزار دلاري است.

 با وجود قيمت مناسب خودروهاي مذكور باز هم برندي همچون شورلت توانسته با كيفيت عالي، قيمت مناسب و خدمات و تسهيلات در خور توجه بيش از 80درصد اين بازار را تصاحب كند.

 در سفر به عراق گذشته از جذابيتي كه زيارت، تجربه بازديد از يك كشور جنگ زده و قيمت خودروهاي ايراني و خارجي براي شما خواهد داشت، نوع و مدل تاكسي هايي كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد نيز جذابيت سفر را مضاعف خواهد كرد و شما هيچ گاه لذت سفر با مدل هاي مختلف هيوندايي (از جمله سوناتا)، كيا (سراتو و اپتيما و...)، شورلت (avo)، نيسان (تينا) و تويوتا (كمري و كرولا) را با پرايد و پارس عوض نخواهيد كرد. عراقي ها در حالي خودروهاي ايراني را به 60 تا 70 درصد قيمت عرضه شده در ايران خريداري مي كنند كه مصرف كنندگان داخلي بايد همين محصولات را با قيمت گزاف خريداري كنند.

 عدم كيفيت و منطبق نبودن با استانداردهاي جهاني از جمله مشكلاتي است كه به باور بسياري از كارشناسان محصول ضعف مديريت در صنعت خودرو كشوراست، پرداخت يارانه هاي بي حساب و كتاب؛ همچنين حاشيه سود بالاي خودروسازان داخلي نيز عامل مهم كم توجهي آنها به ارتقاي كيفيت خودروهاي ايراني و گراني بيش از حد محصولات توليد شده بوده است.
    
    محصول ما در خارج از كشور گران تر است

    دامپينگ خودروسازان ايراني در بازار عراق و تاييد گمرك در حالي است كه قائم مقام گروه خودرو سازي سايپا، معتقد است محصولات توليدشده در اين شركت در خارج از كشور گران تر از داخل عرضه مي شود. سعيد فلاحي در مورد علت ارزان تر بودن قيمت خودرو هاي پلت فرم ايكس100 در گمرك و بازار صادراتي كشور گفت: عددي كه گمرك اعلام كرده كاملاغلط است. اين طور نيست كه خودرو ما در خارج از كشور ارزان تر از بازار داخلي باشد. وي در مورد قيمت خودروهاي ايكس100 در خارج از كشور گفت: خودرويي كه ما به بازار سوريه عرضه مي كنيم، حدود 13ميليون تومان قيمت دارد و در بازار ونزوئلانيز 15هزار دلار فروخته مي شود. صحبتي كه در اين خصوص انجام مي شود، صحبت سفارشي كساني است كه كمتر از اين موضوع اطلاع دارند. فلاحي در پاسخ به خبرنگار ديگري كه خواست قيمت تمام شده محصولات اعلام شود، گفت: قيمت تمام شده يك مساله بسيار ساده است و با مراجعه به بورس مي توانيد آن را مشاهده كنيد.
    
    كاهش قيمت تمام شده آرزويي كه محقق نشد
    بر اساس اين گزارش كاهش قيمت محصولات صنعتي به ويژه در حوزه خودروسازي ها پس از هدفمندي يارانه ها از جمله اقدامات مورد نظر دولت بوده است. اقدامي كه نه تنها قدمي در اين راستا برداشته نشد؛ بلكه طي ماه هاي اخير شاهد رشد قيمت خودروهاي داخلي نيز بوده ايم.

مسوولان گويي فراموش كرده اند كاهش قيمت به موفقيت هدفمندي يارانه ها كمك مي كند؛ چراكه صنعت پيش از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به علت دريافت پشتيباني هاي يارانه اي، ضربه سنگيني خورده است و اگر خودروسازان داخلي به جاي دامپينگ در بازار كشورهاي همسايه كه در برخي از مواقع با عدم بازپرداخت مطالبات همراه است، با داشتن سوخت 16تومان يا انرژي 22تومان و كارگر ارزان (قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها) از مديريت مطلوب و كارآمد بهره مي بردند، صنعت خودرو ايران در وضعيت نامطلوب كنوني نبود.

 به باور بسياري از كارشناسان و فعالان بازار خودرو ايجاد انحصار در كشور و وضع تعرفه هاي بالابراي واردات خودرو موجب شده است تا خودروسازان داخلي بدون احساس خطر و در فضايي كاملاانحصاري به حاشيه سود بالادست يافته به طوري كه در شرايط كنوني هر چه كاهش قيمت داشته باشند، باز هم مشكلي براي آنها به وجود نمي آيد.

عراق كشوري فاقد زيرساخت هاي اوليه تجاري، صنعتي و... است كه به واسطه همين كمبودها امكان حضور محصولات خارجي با حداقل تعرفه در اين كشور فراهم آمده است. اما اين تمام ماجرا نيست و به گفته مسوولان عراقي توسعه صنعتي عراق با حضور فعال تر برندهاي معتبر خارجي همراه خواهد شد تا توليد كنندگان داخلي اين كشور در يك فضاي كاملارقابتي توليدات خود را با استانداردهاي جهاني منطبق كرده و توان رقابت با نمونه هاي خارجي را داشته باشند.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، مقايسه بازار عراق و ايران نشان مي دهد اگر تعرفه خودرو خارجي در ايران معقول بود؛ صنعت خودرو سازي ايران به دليل عقب ماندگي نشات گرفته از حمايت ويژه دولت ها نابود مي شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
19
ززززررررررشششششكككككككك
پاسخ ها
حقیقت گو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
1
29
وای بر ما
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
30
بيچاره مردم ايران زمين
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
1
32
از اقتصاد نفتی و محترم نشمردن مردم جه انتظاری می توان داشت . اگر برای مردم شان و منزلت قائل بودند این همه محصولات بی کیفیت با قیمت فراوان بصورت انحصاری عرضه نمی کردند این یعنی لیاقت تو به اندازه عراقی که بهترین خودرو با استاندارد روز دنیا استفاده می کنه کمتره ! اگر هدف خودکفایی بود که تا حالا باید در این عرصه خود کفا می شدیم ک نشدیم آخر سر هم شد تولید خوروی تینا که بسی شرم برای منه ایرانیه تا کی باید شاهد این مسخره بازی ای خودرو سازان ایرانی باشیم موتور پرایدو مذارن رو رنو موتور پژو رو مذارن رو پیکان سپر پرایدو عوض می کنند اسمشو می ذارن مدل جدید تورو خدا خجالت نمی کشید آخه بی استعدادی تا کجا! من که اینقدر حرص خوردم پیر شدم بابا مردم مهمم نباشن پس حس غرور ملی پیشرفت کشور چی میشه بابا نمی تونید روتو کم کن برو کشاورزی سرمایه گذاری کن عزیزم چقدر ....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
كشاورزيم نابود شده كجاي كاري اين ملت فقط مصرف كننده خارجي ها هستند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
هر کی برای مردم شان و منزلت قائل نبود مردم هم براش شان و منزلت قایل نمی شوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
2
29
خوب عزیز من اینکه غصه نداره !!! راه حل در سه 3 سوت!!!
1 کارخانه های آشغال ساز تعطیل . 2 حقوق گمرکی اتومبیل برداشته . 3 ما بدبخت بیچاره ها هم شانس می آریم و لذت سوار شدن یک اتومبیل خارجی با کیفیت را تجربه می کنیم به عبارت دیگر این آرزو را به گور نمی بریم.
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
1
23
هم خودرو گرونه ... هم سوخت گرونه ... هم بیمه گرونه ... بگم .. بگم .. بگم ...!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
1
23
وقتی که رقیبی بالای سرشون نباشه همینطوری می شه دیگه به هر قیمتی که خواستند می فروشند. (بی انصافها)
سوخته دل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
11
متاسفانه نمی دونم چرا آقایون اینهمه به بقای صنعت از کار افتاده خودرو در ایران اصرار می ورزند این دلیلی نداره جز اینکه سودش به جیب خودشون می ره تا کی باید آرزوی یه خودروی با کیفیت داشته باشیم من باید درآمد 2 سالمو بدم تایه ماشین آشغال بخرم اونم بدون هیچ گارانتی و خدمات پس از فروشی تا کی این .... می خواد خون مردم و بکنه تو شیشه
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
13
الحمد ا.... هر ايراني يك خودرو بنجل داره و حالا نوبت ويلايشان به متراژ 1000 متر در بهترين زمين هاي لواسان و فشم فرا رسده است. چرا ناشكري مي كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
آی خدا مردیم از خوشی!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
8
2
با سلام

اينکه صنعت خودرو نتوانسته است که به کيفيت مطلوب برسد درست است اما راه حل نفي و تعطيلي آن نيست زيرا در آن صورت 100 ها هزار شغل مستقيم وميلونها فرصت شغلي غير مستقيم از بين مي رود . صنعت خودرو يک صنعتي نيست که جدا از ساير بخشهاي اقتصاد باشد در واقع بي کيفيتي و ناکارآمدي کل اقتصاد خود را در محصولات مختلف توليد داخل از جمله خودرو نشان ميدهد. مجموعي از دلايل باعث بي کيفيتي خودرو ساخت داخل شده است که از حوصله اين بحث خارج است. جالب است شما وقتي وارد کره جنوبي مي شويد به ندرت خودروهاي ساخت غير کره مي بينيد. اين وضعيت بيانگر اين واقعيت است که يکي از پيش شرطهاي اصلي رشد کشور تعصب بر مصرف محصولات داخلي است که متاسفانه در اين زمينه به دلائل مختلفي از لحاظ تاريخي ما مشکل داشته و داريم ...
بچه شمرون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
15
واقعا دلمون به چی خوشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20تومن میدیم یه پرشیا لگن میگیریم وقتی کولرشو میزنی تمام ماشین میلرزه در صورتی که با همون پول میتونیم یه هیوندا بگیریم
اولین بار که نشستم پشت سوناتا هر 2.3دقیقه یه بار استارت میزدم همش فکر میکردم خاموشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
13
یه کارمند که حقوقش 500هزارتومانه با کلی هزینه های جاری زندگی که خود شرح مفصل میدانید باید با قرض و وام و هزار بدبختی از ضروریات زندگی بزنه تا بتونه یه پراید که تو استاندارد جهانی فکر نکنم مقامی جز آخر داشته باشه رو به قیمت نزدیک 9میلیون تومن بخره واقعا ما چرا باید تاوان شرکت های نا کارامد و عقب افتاده خودروسازی رو بدیم. چرا خودروسازان باید هر بلایی که دوست دارن سر ملت بیارن و کسی هم نتونه فریادشو بجایی برسونه. مگه مردم ما از مردم ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس چه کم دارن که اینچنین مورد بی محبتی خودروسازان بی کیفیت قرار میگیرن. تو را بخدا در های گمرک رو بروی خودروهای خارجی باز کنید و اجازه بدین این خودروها با قیمت واقعیشان وارد شود تا شاید ما هم بتونیم لذت اتومبیل با کیفیت رو ببریم اخه تاکی خودرو ساز انحصاری؟
پردیس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
2
بازار انحصاری و حمایتهای بی دریغ از جمله تعرفه بالای واردات تا 100% و بیشتر. خدمات پس از فروش ضعیف و بسیاری موارد دیگر چه چیزی بیش از این میتوان توقع داشت؟
30 سال است که همین حرفها را خودروسازها میزنند و البته هزینه آنرا هم مردم می دهند! بهتر است توجه کنیم که خودرو پیکان را هم ایران و هم کره همزمان شروع به تولید و مونتاژ کردند اما آنها اکنون کجا و ما کجا؟ ضمن آنکه بازار غیر رقابتی هیچ پیشرفتی را ایجاد نمیکند تا 100 سال دیگر هم همین است....
همدرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
0
4
خلایق هرچه لایق
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
خلایق هرچه لایق یعنی چی؟
می شه معنیش رو توضیح بدی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
0
2
بی سواد دوبرابر ارزانتر یعنی چه؟ دوبرابر برای قیمت بالا به کار می رود . بنوبس نصف قیمت همان جمله ای که بی بی گل گز هم بلد است
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
1
3
دلم براي دولت خاتمي يك ذره شده.. به خدا ايران .خوب داشت پيشرفت مي كرد.......
نظرات بینندگان