arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
گزارش «انتخاب» از کپی کاری «96 درصدی» کاندیدای جنجالی انتخابات؛

با مخاطب پروپاقرص «خانه ی پوشالی» آشنا شوید؛ «محمدباقر قالیباف» / آقای شهردار چگونه طرح «فرانک آندروود» را در انتخابات کپی کرد؟

روند تقلیدهای قالیباف در این انتخابات ادامه دارد. او اکنون به کپی برداری از سریال «خانه پوشالی» یا House of cards پرداخته است. سریالی که در آن به سیاست ورزی در آمریکا پرداخته می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با مخاطب پروپاقرص «خانه ی پوشالی» آشنا شوید؛ محمدباقر قالیباف / آقای شهردار چگونه طرح «فرانک آندروود» را در انتخابات اجرا کرد؟

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ پوریا بهشتی: روند تقلیدهای قالیباف در این انتخابات ادامه دارد. او اکنون به کپی برداری از سریال «خانه پوشالی» یا House of cards  پرداخته است. سریالی که در آن به سیاست ورزی در آمریکا پرداخته می شود.

به گزارش «انتخاب»، قالیباف اواخر هفته گذشته اعلام کرد که برای بیکارانی که دولت احتمالی او در آینده می‌خواهد به آنها کارانه پرداخت کند، سایتی را راه‌اندازی کرده است، سایتی که روز گذشته فیلتر شد و اکنون ستادهای قالیباف، به صورت دستی قصد ثبت نام گیری از داوطلبان است. به نظر می رسد، او این اقدام را از سریال خانه پوشالی تقلید کرد. پیش از این نیز او نشان داد که اگرچه در ظاهرا دم از استکبارستیزی می‌زند، اما تمایل زیادی به تقلید از کمپین های انتخاباتی در غرب دارد. او اکنون در کمپین‌هایش از ترامپ گرفته تا آبراهام لینکلن استفاده می‌کند. ایده «دولت مردم» را از لینکلن می گیرد و ایده تقسیم بندی جامعه به درصدهای مختلف را از سندرز و جنبش وال‌استریت تقلید می‌کند.

به نظر می رسد قالیباف و مشاورانش سریال معروف آمریکایی را که کاخ سفید را خانه پوشالی می‌نامد، تماشا کرده و تحت تاثیر قرار گرفتند.

کپی کردن ثبت نام بیکاران

«فرانک آندروود» در سریال خانه پوشالی فردی است که به شکل مفرطی عاشق رسیدن به ریاست جمهوری آمریکاست. او برای دستیابی به این رویای خود، دست به هر کاری می‌زند. سرانجام بعد از استعفای رئیس جمهور مستقر، به ریاست جمهوری آمریکا می رسد اما او نیاز دارد مردم را برای دور بعد وادار کند به او رای دهند. برای همین بر روی بیکاران متمرکز می شود. در قسمت پنجم از فصل 3 این سریال، مجلس آمریکا با او مخالفت می‌کند. فرانک به دنبال راهی می‌گردد تا رهبران مجلس آمریکا از هر دو حزب را وادار به پذیرش خواسته‌اش کند. ایده او این است که می‌توان آنها را با یک حرکت پرسروصدا تحت تاثیر قرار داد. از همین رو با وعده به شهردار یکی از مناطق، قرار می شود با همکاری وی در مقابل کنگره آمریکا صفی از بیکاران را تشکیل دهند. آنها با برپا کردن یک چادر و ثبت نام از بیکاران سعی می‌کنند کار پرسروصدایی را به راه بیندازند.

با مخاطب پروپاقرص «خانه ی پوشالی» آشنا شوید؛ «محمدباقر قالیباف» / آقای شهردار چگونه طرح «فرانک آندروود» را در انتخابات کپی کرد؟

به گفته مسئول ثبت نام،  آن چادر «محل تحقق رویاهاست». درست مثل قالیباف که سایتش را محل تحقق رویاهای بیکاران معرفی می‌کند. فرانک، شخصیت اصلی داستان انسانی است که هیچ حد و مرز اخلاقی ندارد. او  در جایی از همین ماجرا می گوید: «باید برنامه اشتغالزایی آمریکا را به مردم قالب کنیم.» و معتقد است که باید مردم را در سراسر کشور آمریکا وادار کنند که «برای دریافت شغل ثبت نام کنند.» درست به مانند قالیباف که از مردم خواست در سایت کارانه ثبت نام کنند تا رویاهایشان تحقق پیدا کند. هم قالیباف و فرانک آندروود می دانستند که وعده هایشان تحقق پذیر نیست. اما اگرچه نمی توان این روزها این موضوع را از زبان قالیباف شنید اما شخصیت اصلی سریال در یک سکانس به این موضوع اینگونه اعتراف می کند: «یک سیاستمدار نمیتونه هرگز بیخیال دادن وعده و وعیدهای الکی شود»

فرانک آندروود به خوبی می داند برای تحریک مردم نیاز به یک نقطه خروج و یا سکوی پرش دارد. او باید بتواند جامعه را برای این کار بسیج کند. مهمترین و راحت ترین راه نیز ثبت نام بیکاران برای دریافت شغل است. اتفاقی که هیچ هزینه ای ندارد اما مردم را به حرکت وادار می کند. قالیباف اما می دانست که نمی تواند قبل از آغاز ریاست جمهور  به سبک «آندروود» عمل کند و از مردم بخواهد در نقطه ای برای ثبت نام حاضر شوند. از همین رو به ناچار از یک سایت استفاده کرد. سایتی که آمار پایین بازدیدش نشان می دهد این ایده او نیز به علت کپی برداری ناقص و ضعیف که با شرایط ایران هیچ سازگاری نداشت، با شکست مواجه شده است. به سایتها و خبرگزاری ها و کانال هایی که اخبار راه اندازی سایت کارانه را منتشر کردند سری بزنید. دیگر هیچ کدام از آنها نیز حاضر نیستند به این ایده دست دومی بپردازند. این کپی برداری ناقص هم برای قالیباف هیچ نتیجه ای به دنبال نداشت.
نظرات بینندگان