arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
برنامه نامزدهای برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها؛

رییسی: باید یارانه دهک‌های پایین را افزایش دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: قبلا یارانه داشتیم اما یک عده خاص آن را دریافت می‌کردند قرار شد یارانه‌ها بین همه تقسیم شود این یارانه امروز توزیع می‌شود با تمام فراز و فرودها. فقر در این دولت بیشتر شده است با همین ۴۵ هزار تومان دهک‌های پایین امکان ادامه زندگی ندارند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محور مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟ عنوان کرد: ابتدا قبل از پاسخ به سوال می‌گویم با توجه به نیمه شعبان در سیره مهدوی داریم در دولت مهدوی دولتمردانش دو ویژگی دارند  یکی تقوا و خداترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم.
 
او افزود: انتظار مردم در این ایام این است دولتی باشد که هر دو ویژگی را داشته باشد. توجه به مردم و دیگران از ویژگی‌های دولت مهدوی است.
 
رییسی یادآور شد: قبلا یارانه داشتیم اما یک عده خاص آن را دریافت می‌کردند قرار شد یارانه‌ها بین همه تقسیم شود این یارانه امروز توزیع می‌شود با تمام فراز و فرودها. فقر در این دولت بیشتر شده است با همین ۴۵ هزار تومان دهک‌های پایین امکان ادامه زندگی ندارند و فقر در این دولت  از ۲۳ درصد به ۳۳ درصد رسیده است شاید برای بعضی قابل تحمل نباشد خانواده ای با ۴۵ هزار تومان زندگی کند اما  باید رفت و زندگی این‌ها را دید. این مبلغ باید افزایش پیدا کند .
 
تولیت آستان قدس ادامه داد: ما معتقدیم این یارانه باید افزایش پیدا کند و بله آقایان درست می‌گویند باید منابع معرفی شود منابعی که در این رابطه معرفی می‌شود. آب، برق، نفت و گاز و بسیاری از حامل‌های انرژی گران شد یارانه را باید به خود مردم داد و منابع دیگری هم وجود دارد برای تامین یارانه. اگر مسئولیت داریم باید این قضیه را دنبال کنیم سفره مردم کوچکتر شده. باید از مردم پرسیده شود آیا اقلامی که برای این سفره تهیه می‌کردید یعنی گوشت و کره بیشتر شده یا ثابت شده است.
 
او با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: بسیاری از قیمت‌ها از ۱۳۳ درصد تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده یعنی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسته‌ای است که باید به طور کامل در بخش توانمند سازی و فقرایی که در زیر حمایت سازمان‌های حمایتی هستند اجرا شود و ما برنامه‌ای را که گفتیم مکتوب است و منابع یارانه در آن مشخص شده است.
 
هاشمی‌طبا: یارانه ۴۵ هزار تومانی باعث ۸ برابر شدن قیمت بنزین و ۱۰ برابر شدن میوه شد
 
هاشمی طبا در نقد سخنان رییسی گفت: یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی که در دولت قبلی به مردم داده شد باعث شد که بنزین هشت  برابر و مسکن سه برابر و قیمت میوه ده برابر شود. باید منابع یارانه‌ای که می‌گویید مشخص شود امروز اگر یارانه دو برابر یا سه برابر شود در عوض ۸۰۰ هزار تومان از جیب مردم بیرون می‌آید.
 
او ادامه داد: یکی از توفیقات دولت فعلی کنترل تورم است. ما نباید به خاطر گروهی از مردم که دوست دارند به یارانه رای بدهند تن به دادن یارانه بیشتر بدهیم مگر قرار است منابع یارانه‌ها از آسمان بیاید یا باید قیمت ارز را زیاد کنیم یا بانک مرکزی پول بیشتر چاپ کند و در اختیار دولت بگذارد باید منابع یارانه‌ای که می‌گویید را اعلام کنید.
 
میرسلیم: فقط سه درصد برای تولید از درآمد سالانه هزینه شده است
 
میرسلیم در انتقاد به سخنان رییسی گفت: ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه دولت است، اگر می‌خواهید ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم تقدیم کنید برنامه‌تان برای بقیه آن چه خواهد بود؟
 
او ادامه داد: برنامه این بوده که مقداری از پول را به مردم داده و بقیه را صرف تولید کنند اما انگار نه انگار. جهانگیری امروز اعلام کرد فقط سه درصد برای تولید از درآمد سالانه هزینه شده است در حالی که باید ۳۰ درصد درآمد صرف تولید می‌شد اگر شما هم همین برنامه را دارید مطمئن باشید هیچ فایده‌ای ندارد. فکر کنید که چگونه باید از پول به درستی استفاده شود. اگر در آستانه انتخابات برای رای آوردن بگویید به مردم پول می‌دهید نتیجه‌اش همین می‌شود.
 
میرسلیم گفت: در آستانه انتخابات به صندوق بازنشستگی که در حال ورشکستگی بود ۵ هزار میلیارد تومان وام دادند، نتیجه این اقدامات بیکاری، رکود و ورشکستگی است. سوال اصلی این است که برای این پول چه برنامه‌ای دارید.
 
جهانگیری: سرزده نروید در خانه فقرا عکس و فیلم بگیرد و به عنوان تبلیغات پخش کنید
 
جهانگیری در نقد سخنان رییسی گفت: با اقداماتی که در دولت گذشته اتفاق افتاد، سفره کوچک شد. براساس آمار ۳۵ درصد سفره روستایی و سفره شهری ها ۲۵ درصد کوچک شد. این ها نتیجه سیاست‌های غلط بود.
 
او افزود: ۴۵ هزار تومان به مردم دادیم و از آن طرف ۲۰۰ هزار تومان برداشت کردیم. از فقر مردم استفاده ناصحیحی می کنند؛ سرزده نروید در خانه فقرا عکس و فیلم بگیرد و به عنوان تبلیغات پخش کنید.
 
قالیباف: کسانی که کار تولید می‌کنند تحت فشار هستند
 
محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات رییسی گفت: سوال من از شما این است که رسیدگی به محرومان و مستضعفان وظیفه همه ما است و این توقع مردم، انقلاب و نظام است.
 
شهردار تهران ادامه داد: واقعیت این است که باید کار تولید کنیم تا آنها به مسیر برگردند اما کسانی که کار تولید می‌کنند تحت فشار هستند همان‌هایی که در مورد آنها بحث کردیم. مواردی مانند قاچاق واردات و صادارت بی‌ضابطه فشار زیادی به آنها وارد کرده است.
 
او ادامه داد: تجار ما کسانی هستند که به زحمت پول در می‌آورند. آنها امروز به حاشیه رفته و نگران هستند. چون ۴ درصدی‌ها به دنبال این هستند که در کمترین زمان و با کمترین تلاش بیشترین سود را به دست بیاورند اینها همان دلالان زالو صفت هستند آیا شما برنامه خاصی برای برخورد با آ‌نها دارید؟
نظرات بینندگان