arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

رالی خودروهای بی‌کیفیت در بازار بی‌رقیب

عکس گرفتن بازیگرهای مشهور هالیوود و بازیکنان معروف فوتبال جهان با خودروهای ایرانی، شاید رویایی باشد که خودروسازان کشورمان به آن فکر کنند، اما این آرزو برای آنان بیشتر به یک طنز شبیه است تا یک تجربه احتمالی در آینده نزدیک
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عکس گرفتن بازیگرهای مشهور هالیوود و بازیکنان معروف فوتبال جهان با خودروهای ایرانی، شاید رویایی باشد که خودروسازان کشورمان به آن فکر کنند، اما این آرزو برای آنان بیشتر به یک طنز شبیه است تا یک تجربه احتمالی در آینده نزدیک؛ با وجودی که این خودروسازان قابلیت معرفی محصولات خود در بازارهای جهانی را ندارند، اما توانسته‌اند در سایه امنیتی که تعرفه‌های سنگین خودروهای وارداتی برایشان ایجاد کرده است؛ مردم به ناچار به سوی خرید خودروهای بی‌کیفیت خود هدایت کنند و از این محل سودهای کلانی به جیب بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.ir به نقل از خانه ملت ،‌ یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه اقتصاد هر کشور، توسعه صنعت خودروسازی آن کشور و حضور در بازارهای بین‌المللی است و خودروسازان ایرانی همواره برای رسیدن به بازارهای جهانی برنامه‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند؛ اما متأسفانه تا کنون به علت‌های مختلفی همچون کسب سود بدون دردسر نتوانسته‌اند حضور چشم‌گیری را در بازارهای بین‌المللی داشته باشند.
صنعت خودروسازی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته است تا حدودی راه‌های رسیدن به بازارهای جهانی را پیدا کند، اما همچنان حضور در بازارهای جهانی برای خودروسازان ایرانی مانند یک رویای تمام نشدنی و دوست داشتنی است.

خودروسازان ایرانی هر سال چندین برنامه برای توسعه صنعتی خودروسازی کشور ارائه می‌کنند که بسیاری از این برنامه‌ها به علت‌های مختلف عملیاتی نمی‌شوند و به پرونده‌هایی تبدیل می‌شوند که در بخش بایگانی شرکت‌های خودروسازی خاک می‌خورند؛ اما چیزی که مشخص است این است که خودروسازان تنها با شعار دادن، ارائه برنامه‌هایبی‌سرانجام و افزایش زونکن‌های آنها، نمی‌توانند صنعت خودروسازی کشور را توسعه دهند.

با نگاهی اجمالی به شرکت‌های معتبر خودروسازی در دنیا به این نکته پی می‌بریم که اساسی‌ترین موضوع برای توسعه آنها خصوصی بودن این شرکت‌ها است؛ یکی از موضوع‌هایی که مانع تحول عظیم در صنعت خودروسازی ایران است دولتی بودن بسیاری از خودروسازان ایرانی است که این موضوع باعث شده تا مدیران شرکت‌های خودروسازی ایرانی بدون نگرانی در باره از بین رفتن منابع مالی شخصی، با خاطری آسوده و بدون توجه به از دست رفتن منابع مالی کشور به تولید خود ادامه می‌دهند.

حضور بخش‌های خصوصی در صنعت خودروسازی ایران مانند در آمدن نام شخصی برای مشرف شدن به سفر حج تمتع است، دو شرکت معتبر خودروسازی و البته دولتی، دو قطب صنعت خودروسازی در ایران را تشکیل می‌دهند که با توجه به موقعیت خود و این که هیچ شرکت دیگری در داخل کشور نمی‌تواند فروش بالای آنها را تهدید کند با عرضه فراوان محصولات بی کیفیت خود سود مناسبی را به دست می‌آورند.

نکته اساسی در صنعت خودروسازی کشور این است که سرمایه‌گذاران بسیاری در ایران حضور دارند که علاقه زیادی به حضور در این صنعت دارند و این افراد می‌توانند با استفاده از نیروی متخصص داخلی که البته تعداد آنها نیز محدود نیست تحول عظیمی را در صنعت خودروسازی کشور بر پا کنند و از این طریق قفل دروازه‌های ورود خودروهای ایرانی به آن‌سوی آبها را بشکنند.
 
بخش خصوصی تشنه حضور در صنعت خودروسازی است

حال این سئوال به وجود می‌آید که با توجه به اشتیاق بالای بخش خصوصی برای حضور در صنعت خودورسازی کشور چرا ما همچنان شاهد توسعه بخش‌های دولتی در این صنعت هستیم؛ عدم حضور بخش خصوصی در صنعت خودروسازی کشور این شائبه را به وجود می‌آورد که شرکت‌های خودروساز دولتی با به وجود آوردن باندهای مافیایی اجازه حضور سرمایه‌گذاران داخلی را به این صنعت نمی‌دهند و قصد دارند با در اختیار گرفتن نبض بازار داخلی سود کلانی را به دست آورند.

ریشه‌یابی علت‌های بی‌کیفیتی خودروهای داخلی کار چندان دشواری نیست و به راحتی می‌توان به این علت‌ها دست پیدا کرد؛ بدون تردید تعرفه بالای خودروهای وارداتی یکی دیگر از علت‌های بی کیفیتی خودروهای داخلی است که این موضوع حاشیه امنیت مناسبی را برای خودروسازان داخلی به وجود آورده است تا آنها همچنان بدون رقیب آن هم از نوع خارجی خودروی خود را با هر قیمت و کیفیتی که می‌خواهند به فروش برسانند.

همچنین "گیورک وارطان" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که متاسفانه خودروسازان به پشتوانه حاشیه امنیتی که دارند خودروهای تولیدی خود را با هر کیفیتی و با قیمت‌های غیرواقعی به فروش می‌رسانند، گفت: دو خودروساز بزرگ در کشور با توجه به نبودن رقیب در این حوزه و همچنین داشتن حاشیه امنیت مناسب، خودروهای خود را با هر کیفیتی تولید می‌کنند و تنها به فکر کمیت هستند و کیفیت خودروهای تولیدی در دستور کار آنها نیست. 

متأسفانه حاشیه امنیتی که در راستای عدم حضور بخش خصوصی در صنعت خودروسازی و همچنین تعرفه بالای واردات خودرو برای خودروسازان داخلی به وجود آمده، به حدی رسیده است که آنها بدون در نظر گرفتن انصاف خودروهایی که حداکثر هفت‌میلیون تومان ارزش دارند را با قیمت ۱۵ میلیون تومان آن هم به شکل نقدی به فروش می‌رسانند.

در این نکته که خودرو یکی از نیازهای مردم به شمار می‌رود هیچ تردیدی نیست، بر همین اساس، خودروسازان کشور نباید بدون در نظر گرفتن انصاف، سطح کیفی خودروهای تولیدی و از آن مهم‌تر این موضوع که ممکن است خودرویی که ارائه می‌کنند آرزوی چند ساله یک خانواده باشد تنها به فکر کسب سود باشند.

از بی‌کیفیتی خودروها، عدم حضور بخش خصوصی در صنعت خودروسازی و همچنین تعرفه بالای خودروهای وارداتی نمی‌توان به راحتی عبور کرد؛ اما با کمی تأمل بیشتر در فعالیت‌های خودروسازان داخلی به یک موضوع دردآور می‌رسیم و آن هم این است که خودروسازان ایران اسلامی محصولات خود را در برخی کشورها مانند سوریه ارزان‌تر از داخل به فروش می‌رسانند و این موضوع به هیچ عنوان برای مردم شریف ایران قابل قبول نیست. 

"ابوالفتح نیکنام" نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مسئولان خودروسازی کشور باید خودرو‌هایی با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد جهانی و همچنین قیمت واقعی و مناسب در اختیار مردم قرار دهند، افزود: قیمت خودروهای ایرانی نباید در خارج از کشور ارزان‌تر از داخل کشور باشد.
 
قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

در سال‌های اخیر همواره خودروسازان داخلی با ادعاهای فراوان از محصولات خود دفاع می‌کنند و خودروهای داخلی را خودرویی باکیفیت و ایمن می‌دانند؛ اما نگاهی به آمارهای موجود و البته واقعی درباره حجم بالای تصادف‌ها و همچنین میزان مراجعه مردم به مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی، عکس ادعای خودروسازان داخلی را نشان می‌دهد.

افزون بر ادعاهای موجود  مبنی بر کیفیت بالای خودروهای تولیدی کشور، هر از چند گاهی خودروسازان داخلی پشت تریبون‌های می‌روند و از اقدام‌های مناسب برای ایمن‌تر شدن محصولات خود خبر می‌دهند و به واسطه این اقدام‌ها قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند؛ اما متأسفانه پس از گذشت چند ماه و رونمایی از محصول جدید و البته ایمن، مردم متوجه می‌شوند که تنها اقدام مناسب خودروسازان تغییر در شکل ظاهری خودروها بوده و در برخی مواقع هم ترمزهای ای،بی،اس نیز نصب شده است.

"احمدعلی مقیمی" عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که خودروسازان نمی‌توانند با تغییرهای جزئی مانند تغییر چراغ و سپر، خودرو را ایمن کنند، افزود: متأسفانه صف‌های طولانی جلوی نمایندگی‌های خودروسازان داخلی، مردم را به یاد صف‌های طولانی برای خرید شیر در سال‌های اوایل انقلاب می‌اندازد.
 
خودروسازان ایرانی به تولید خود ایمان ندارند

نکته جالب توجه درباره خودروهای تولید داخل این است که بیشتر مخاطبان خودروهای داخلی قشر متوسط و رو به پایین جامعه هستند و به نوعی با توجه به گرانی خودروهای وارداتی با کیفیت مجبور به استفاده از خودروهای داخلی هستند؛ در تمام کشورهای دنیا مسئولان شرکت‌های خودروسازی برای نشان‌دادن کیفیت بالای محصولات خود از محصول‌های خودشان استفاده می‌کنند، اما این در شرایطی است که خودروسازان داخلی کمتر ازی خودروهای ملی استفاده می‌کنند. 

استقبال زیاد مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی به استفاده از خودروهای باکیفیت وارداتی نشان‌دهنده این است که آنها اعتقاد قلبی به خودروهای تولیدی خود ندارند و حاضرند برای استفاده از خودروهای ایمن خارجی چند صد میلیون تومان پول بدهند تا خانواده‌های خود را با امنیت بالا به سفرهای داخلی ببرند.

به گفته "نادرقاضی‌پور" نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خودروسازان داخلی از خودروهای ایرانی استفاده نمی‌کنند و این جای سئوال دارد که چرا مسئولان این شرکت‌ها با توجه به این که به محصول‌های تولیدی خود اعتماد کامل را دارند از آنها استفاده نمی‌کنند.

دردنامه صنعت خودروسازی کشور بسیار طولانی است و نکته دیگری که در این صنعت به چشم می‎خورد مصرف سوخت خودروهای تولیدی کشور است؛ در شرایطی که خودروسازان مطرح دنیا به دنبال سوخت‌هایی برای محصولات خود هستند که به محیط زیست ضربه وارد نکند و هیچ‌گاه منابع زیرزمینی را با کمبود روبه‌رو نکند، خودروسازان داخلی همچنان در کشاکش کاهش سوخت خودروهای داخلی به کمتر از ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر هستند.

پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها و به ویژه قیمت حامل‌های انرژی مردم برای تأمین سوخت مورد نیاز خودروهای خود با مشکل اساسی روبه‌رو هستند و مسئولان به‌جای تولید خودروی کم مصرف سعی می‌کنند با استفاده از تبلیغ‌های رسانه‌ای راهکارهای پیش پا افتاده‌ای همچون تنظیم باد تایر خودروها را برای کاهش مصرف سوخت به مردم ارائه ‌کنند.

به هر حال مردم صبر ندارند و ممکن است روزی استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی را برای همیشه به استفاده از خودروهای بی‌کیفیت شرکت‌های خودروسازی داخلی ترجیح دهند؛ با توجه به این که حجم بالایی از جوانان ایران اسلامی در صنعت خودروسازی کشور مشغول فعالیت هستند، مسئولان خودروسازی کشور باید با ارائه برنامه‌های دقیق و تولید خودروی با کیفیت از بیکار شدن جوانان شاغل در این صنعت جلوگیری کنند و با توجه به پتانسیل بالای این صنعت برای استخدام نیروی انسانی بیشتر، بسترهای لازم برای حضور جوانان ایرانی در این صنعت را فراهم کنند.
 
خودروهای ایرانی لیاقت جهانی شدن را دارند

با توجه به این که سال جاری سال جهاد اقتصادی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به حضور صنایع ایران در بازارهای بین‌الملل تأکید کرده‌اند، مسئولان صنعت خودروسازی کشور با استفاده از دانش روز این صنعت و بکارگیری نیروهای متخصص داخلی و البته در نظر گرفتن کیفیت به جای کمیت می‌توانند با ارتقاء سطح کیفی خودروهای تولید داخل و واقعی کردن قیمت آن پیش‌گام صنایع کشور برای حضور در بازارهای بین‌المللی باشند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
2
خوب یه وقتی تا میگفتی خودرو گرونه و کیفیت نداره فوری میگفتن به جاش سوخت از آب هم ارزونتره / اما حالا که سوخت قیمتش جهانی شده چرا قیمت خودرو جهانی نشده پراید رو در خارج ایران 5 میلیون هم نمیخرن ما میخریم 9 تومن و سوخت 700 تومنی توش میریزیم این اگه ظلم نیست اسمش چیه مردم توسط خودرو سازا گروگان گرفته شدن
دعاگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
2
تازمانی که ما برای خرید همین خودروهای داخلی سر و دست می شکنیم وماه ها توی نوبت می مونم شرایط همین خواهد بود!!
نظرات بینندگان