arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

لبنيات ايراني بر سر سفره‌هاي عربي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
راساس گزارش گمرك در بهار سال جاري بالغ بر 4/5 هزار تن شير از كشور صادر شده است، نگاهي به صادرات شير در سال 89 نشان مي‌دهد كل صادرات كشور به رقمي معادل 21 هزار تن رسيده است البته اين رقم در مقايسه با 5/4 ميليون تن شير مصرفي كشور رقمي بسيار پايين است ولي به نظر مي‌رسد با حذف يارانه شير توليد كنندگان و صنايع شير كشور به بازارهاي منطقه‌اي علاقه‌مند شوند.

سعيد سلطاني، رئيس اتحاديه دامداران كشور عنوان كرد: با حذف يارانه شير با توجه به مرغوبيت و معروفيت شير توليدي ايران در كشورهاي حاشيه خليج فارس، شاهد تمايل نسبت به صادارات محصولات لبني و شير به اين كشور‌ها هستيم.

قابل ذكر است پيش از اين و با اعلام برنامه دولت براي حذف يارانه شير در پايان سال 89 اتحاديه دامداران اعلام كرده بود در صورت اجرايي شدن اين اقدام بيش 2 ميليون تن شير يارانه‌اي كه توسط دولت خريد تضميني مي‌شود بدون مشتري خواهد ماند.

البته بعد از اجرايي شدن اين سياست از سوي دولت، برخي از صنايع شير با مشكلات جدي مواجه شده اند، برخي از توليد كنندگان مطرح لبنيات با توجه به آنكه دولت هنوز مطالبات دامداران را پرداخت نكرده با مشكل نقدينگي مواجه شده و حتي براي حذف خط توليد شير خود هستند.

سعيد سلطاني در رابطه با كاهش تقاضاي شير مي‌گويد: زماني كه هر بسته شير يارانه‌اي قبلا با قيمت 300 تومان به مصرف‌كننده نهايي مي‌رسيد به 600 تومان افزايش قيمت پيدا كند به طور طبيعي ميزان خريد اقشاري كه درآمد ثابت دارند به نصف كاهش پيدا مي‌كند و همين مسئله به بحراني براي توليد كنندگان لبنيات تبديل مي‌شود.

به گزارش خبر آنلاين حال با توجه به آنكه در حال حاضر در آنسوي مرزها بازارهاي وجود دارد كه حاضرند شير ايران را به هر قيمتي خريداري كنند آيا امكان دارد توليد كنندگان لبنيات به بازارهاي خارجي روي آور شوند؟

ميزان صادرات لبنيات طي دو سال اخير نشان از روندي رو به رشد دارد صادرات محصولات لبني ايران طي سال 88 معادل 20 ميليون دلار بوده است و در سال 89 به حدود 31 ميليون دلار افزايش پيدا كرده است و در سال جاري با توجه به صادرات 76 ميليون دلاري در بهار به نظر مي‌رسد شاهد رشد بازار اين محصولات در آنسوي مرز‌ها هستيم.

اين خبر دو سوي خوب و بد دارد، سوي مثبت ان رشد بازارهاي صادراتي است كه براي كشور ارز آوري و براي صنايع لبني كشور رونق به دنبال دارد؛ سوي بد اين خبر اما كاهش ميزان سرانه مصرف شير است كه به كاهش كيفي سطح تغذيه در اقشار متوسط و كم درامد جامعه منجر مي‌شود و مي‌تواند در يك دهه آينده با كاهش قد و افزايش ميزان ابتلا به انواع بيماري‌هاي استخواني هزينه‌هاي اقتصادي سنگيني براي كشور به دنبال داشته باشد، انتخاب رونق كوتاه مدت و مشكلات بلند مدت تنها به انتخاب مديران و مسئولين دولتي بستگي دارد.
نظرات بینندگان