arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

وقتي "مغز" به جاي "پا" ترمز مي‌گيرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران در تلاشي براي كاهش شمار تصادف خودروها دريافتند كه با اتصال الكترودهايي به سر رانندگان مي‌توانند سرعت استفاده از ترمز توسط آن‌ها را بهبود بخشند.

اين روش مي‌تواند فاصله زماني ميان قصد ترمز كردن و حركت فيزيكي فشار آوردن پا بر روي پدال ترمز را كاهش داده و از بروز تصادف‌هايي كه در نتيجه اشتباه انساني به وجود مي‌آيند، پيشگيري كند. در طرح ديگري در همين رابطه، دوچرخه سواران مي‌توانند با استفاده از يك كلاه ايمني ويژه كه سيستم EEG در آن تعبيه شده، با استفاده از امواج مغزي خود، دنده دوچرخه را عوض كنند.

در مطالعه‌اي كه گزارش آن در مجله علمي "مهندسي عصب" انتشار يافته است، پژوهشگران سرهاي 18 شركت‌كننده را قبل از آن كه در پشت فرمان يك شبه‌خودرو بنشينند، به دستگاه‌هاي EEG متصل كردند تا دريابند در هنگام ترمز كردن كدام قسمت‌هاي مغز بيشتر از همه فعال مي‌شود.

در همين حال، كنش‌هاي مايوالكتريك (EMG)، كه در نتيجه كشش ماهيچه‌ها در قسمت پايين پا ايجاد مي‌شود و مي‌تواند براي رديابي حركت پا، قبل از حركت آن به سمت پدال ترمز استفاده شود، نيز اندازه گيري شد.

دانشمندان مؤسسه فناوري برلين كه اين مطالعه را انجام دادند، دريافتند كه يك سامانه ذهن/ فكرخوان مي‌تواند قصد راننده براي ترمز كردن را 130 ميلي ثانيه، زودتر از پاسخ عادي براي ترمزكردن به مرحله اجرا درآورد.

اگر خودرويي با سرعت 62 مايل (حدود 100 كيلومتر) در ساعت حركت كند، اين كاهش زمان ترمز مسافتي نزديك 3.66 متر يا طول يك خودروي كوچك خواهد بود.
استفان هاوف، هدايتگر اين مطالعه گفت كه آنها اكنون در نظر دارند از اين فناوري در يك خودروي واقعي استفاده كنند.
نظرات بینندگان