arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

كار مفيد در ايران روزانه فقط 1ساعت و 4دقيقه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پايين بودن ميزان ساعات مفيد كاري روزانه در ادارات دولتي و بخش خصوصي كشور، سهم كار مفيد هر روز را به 22 دقيقه كاهش داده، در حالي كه سهم ناهار خوردن، تلفن كردن و چاي نوشيدن از انجام كار مفيد بيشتر است!

پس از ابلاغ سياستهاي كلي اشتغال در 13 بند توسط مقام معظم رهبري بار ديگر لزوم توجه به حل مسئله اشتغال، فرهنگ كار و ساعات مفيد كار در كشور مورد تاكيد ايشان قرار گرفته است.

دولت نيز موضوع مربوط به حل معضل اشتغال و بيكاري را طي سال‌اي گذشته در دستور كار خود قرار داده و براي امسال نيز به دنبال تحقق هدف بزرگ 2 ميليون و 500 هزار نفري در اشتغال زايي است.

تاكيدات ويژه مقام معظم رهبري بر حل مسائل اساسي و پايه‌اي در اشتغال از جمله رفع بيكاري، گسترش فرهنگ كار و بهبود وضعيت ساعات مفيد كار، در واقع معرفي آسيبهايي است كه امروز بازار كار و اشتغال كشور نياز دارد تا براي حل آن، برنامه ريزي‌هاي مناسبي صورت را انجام شود.

بر اساس آمار به دست آمده، ميزان كار مفيد هفتگي در ايران هم اكنون 6 تا 7 ساعت است، همچنين متوسط كار روزانه مفيد در بخش دولتي ايران يك ساعته و چهار دقيقه و در بخش خصوصي دو ساعت و شش دقيقه است.

براساس آمارها ساعت كار مفيد هفتگي در ژاپن هم اكنون 40 تا 60 ساعت و در كره جنوبي 54 تا 72 ساعت است. علاوه بر اين، آمارها نشان مي‌دهد كه سرانه كار مفيد در ايران ساليانه 800 ساعت است.

بنابراين ايران در رده سوم كمترين ساعات كار مفيد ساليانه در جهان پس از كويت با 600 ساعت و عربستان با 720 ساعت كار مفيد قرار دارد.
اين ميزان در ژاپن 2 هزار و 420 ساعت، در كره جنوبي 1900 و در چين هزار و 420، آلمان هزار و 700، در آمريكا هزار و 360، در تركيه هزار و 330، در پاكستان هزار و 100 و در افغانستان 950 ساعت است.
حميد حاج اسماعيلي در گفتگو با مهر با بيان اينكه ريشه اصلي پايين بودن ساعات كار مفيد و ضعيف بودن فرهنگ كار در ايران وابستگي به اقتصاد نفتي است، گفت: هرچقدر وابستگي مردم به اقتصاد دولتي و وابستگي دولت به نفت ادامه يابد، وضع ساعات كار مفيد درست نخواهد شد.
نماينده سابق كارگران در هيئت حل اختلاف با اشاره به اينكه تاكنون بخش خصوصي واقعي در كشور شكل نگرفته است، بيان داشت: بيشتر بنگاه‌هاي خصوصي خود را وابسته به يك ارگان و بخش دولتي مي‌دانند و از اين طريق نيروي انساني آن نيز در اكثر موارد فكر مي‌كند بايد به ميزان دلخواه خود كار كنند.
حاج اسماعيلي، ادامه داد: دولت بايد در اين زمينه تلاش كند تا مردم را از وابستگي به اقتصاد نفتي جدا كند. در تعريف فرهنگ كار بايد رابطه بين مساعدت و همكاري در محيط‌هاي كاري و بهره وري مشخص شود.
وي خاطر نشان كرد: اينكه نيروي كار و كارفرما فكر مي‌كنند داراي منافع متضاد با يكديگر هستند خود مانعي بر سر راه افزايش ساعات كار مفيد و بهبود بهره وري بنگاه‌ها خواهد بود.
اين فعال كارگري، بيان داشت: هم اكنون دولت خود به عنوان كارفرماي بزرگ در بازار كار نقش بازي مي‌كند و اگر بخواهد به عنوان يك داور بيطرف بين كارگر و كارفرما وارد شود، بايد روند حضور خود را در بازار اشتغال كشور اصلاح كند.
نماينده سابق كارگران در هيئت حل اختلاف، تاكيد كرد: خوشبختانه با ادغام وزارت تعاون در كار و رفاه اجتماعي مي‌توان اميدوار بود كه تعاوني‌ها بتوانند نقش آموزش را در بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي كشور بر عهده گيرند.
وي خاطر نشان كرد: متاسفانه بسياري ازافراد در بخش دولتي و خصوصي هستند كه تلاش مي‌كنند تا ساعات غيرمفيد كاري خود را در روز افزايش دهند!
حاج اسماعيلي گفت: در شرايط فعلي كه سهم كار مفيد در بنگاه‌هاي دولتي كمتر از 2 ساعت است، مي‌توان گفت كه سهم روزانه چاي خوردن، تلفن زدن، مرخصي ساعتي گرفتن و نهار خوردن از كار مفيد بيشتر است و اينگونه نمي‌توان به بهبود بهره وري و افزايش ساعات مفيد كاري اميدوار بود.
اين فعال كارگري همچنين از بيان برخي ديدگاه‌ها در زمينه لزوم افزايش تعطيلات هفتگي به دو روز و از اين طريق كاهش يافتن ساعات كاري و حضور نيروي انساني در توليد انتقاد كرد و افزود: ميزان تعطيلات ساليانه كشور نيزدر مقايسه با كشورهاي داراي بهره وري بالا و مناسب، به مراتب بيشتر است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زیر کار در رو ...
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
0
0
در مورد کار مفید قطعا از هم تو ایران کمتره...!!!! ولی با بدست گرفتن مدیریت جهانی ساعت کار انها رانیز با خودمان یکسان میکنیم...تا حساب کار دستشان بیاد!!!!!بله بله بله
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
0
1
پیشرفت کردیم

ظاهرا قبلا 45 دقیقه بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
0
0
دلیلش این است که کار مفیدتر باعث هیچ تشویق مالی و یا حتی معنوی نمی شود که هیچ بلکه باعث میشود یک نفر بلاکش بقیه شود و کارهای بقیه را هم عهده دار شود. سیستم غلط است.
نظرات بینندگان