arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶

هنوز مقصر حادثه معدن یورت مشخص نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: پس از گذشت 19 روز از حادثه معدن زغال سنگ یورت آزادشهر (گلستان)، هنوز کمیته حقیقت یاب درباره مقصر، به نتیجه نرسیده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، «نادعلی اسماعیلی» امروز (دوشنبه) در چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن به مناسبت روز معدن (یکم خرداد) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: قرار است کمیته حقیقت یاب که سازمان نظام مهندسی معدن هم یک عضو آن محسوب می شود، با بررسی همه جانبه، آنچه را در تونل گذشته است اطلاع رسانی کند.
 
وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران امسال برنامه بازرسی از معادن زغالسنگ را اجرا می کند تا مشکلات ایمنی ثبت شود و چنانچه امکان رفع آنها میسر نباشد، نسبت به تعطیلی آنها اقدام می شود.
 
به گفته وی، معاون اول رییس جمهوری تاکید کرده است از فعالیت هر معدن فاقد ایمنی، جلوگیری شود.
 
وی گفت: بررسی پیکر قربانیان معدن زمستان یورت آزادشهر نشان می دهد که 11 نفر دچار سوختگی شدند، بیشتر آنها بر اثر خفگی جان خود را از دست دادند و برخی بر اثر انفجار به پشت در معدن پرتاب شدند و جان باختند.
 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: 2 نفر از معدنکاران از زیر آوار خارج شدند که راننده لکوموتیو و دستیار او بودند و بقیه شرایط بالا را داشتند.
 
اسماعیلی در بخشی از سخنان خود موضوع آمارهای بانک مرکزی را نقد کرد و گفت: بانک مرکزی سهم معدن را در جی.دی.پی (تولید ناخالص داخلی) 1.5 تا یک درصد ذکر می کند و معلوم نیست منشا استخراج این اطلاعات کجاست؛‌بنابراین بانک مرکزی باید درباره این امر شفاف سازی کند تا همه نسبت به واقعیت موضوع اشراف پیدا کنند.
 
وی با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مردم توقع دارند مسوولان در چهار سال دوم، در مسیر خدمت به آنها تلاش کنند و در برابر مردم سر تکریم فرود آورند.
 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: باید در فرصت های کوتاه به مردم عملکرد را ارایه کرد و مشکلات و موانع را گفت تا برای رفع چالش ها همپوشانی صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معدن های فعال کشور به پنج هزار و 700 معدن رسیده و سالیانه بیش از 400 میلیون تن از آنها مواد معدنی استخراج می شود.
 
سیزدهم اردیبهشت ماه امسال در پی انفجار معدن زغالسنگ زمستان یورت آزادشهر (گلستان) 43 نفر از کارگران جان خود را از دست دادند.

نظرات بینندگان