arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

موفقیت تازه دانشمندان برای درمان ایدز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گفته این محقق با خالی کردن تمام سلول‌های آلوده به ویروس HIV حداقل می‌توان تا حدی مشکل را حل و به جلوگیری از پیشروی بیماری کمک کرد.

به گزارش انتخاب؛ محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با استفاده از حامل ویروسی جدید، موفق به شکار سلول‌های آلوده به ویروس HIV و تخریب این سلول‌ها شدند.

طبق تحقیقات این دانشمندان، حامل ویروسی جدید با قرار گرفتن در کنار سلول‌های آلوده به ویروس اچ آی وی به داروها این امکان را می‌دهد که با شیوه‌ای موسوم به «درمان خود کشی ژن»، سلول‌های آلوده را مورد هدف قرار داده و تخریب کنند.

به گفته این محقق با خالی کردن تمام سلول‌های آلوده به ویروس HIV حداقل می‌توان تا حدی مشکل را حل و به جلوگیری از پیشروی بیماری کمک کرد.

این فرآیند، مشابه عملیات نظامی "هدف‌یابی لیزرى" است که در آن یک سرباز بر روی زمین برای افزایش دقت اصابت بمب یک هواپیما، هدف را از طریق لیزر روشن می‌سازد.

مزیت به کارگیری روش استفاده از حامل ویروس برای مورد هدف قرار دادن ویروس HIV شبیه به یک هدفگیری دقیق، اجتناب از خسارت‌های ناخواسته و حفظ سلول‌های آلوده نشده از گزند آسیب است. چنین دقتی تنها با استفاده از دارو حاصل نمی‌شود.

تا به حال، حامل ویروسی تنها در ظروف کشت مورد استفاده قرار گرفته و منجر به تخریب حدود 35 در صد از سلول‌های HIV موجود شده است.

از آن جا که این میزان، درصد قابل توجهی نیست، برای به حداکثر رساندن میزان اثربخشی حامل ویروسی جدید، در گام بعدی بر روی موش‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در مورد انسان، این آزمایش باید بارها و بارها تکرار شود.

به گزارش ایسنا , اگرچه این موفقیت از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما هنوز به عنوان روش درمان ابتلا به HIV محسوب نمی‌شود.

مطمئنا این اقدام اولیه در تحقیقات، یکی از گزینه‌ها برای درمان ابتلا به HIV به شمار می‌رود.

این تحقیقات 23 ژوئیه در مجله «Virus Research» انتشار یافته است.

نظرات بینندگان