arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

خروج دهها خودرو نظامی از "حماه" سوریه/ 11 کشته دیگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نيروهای ارتش سوريه پس از يک عمليات ده روزه در شهر حماه روز چهارشنبه، از اين شهر خارج شده اند.

يک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که به همراه يک تور دولتی به شهر حماه سفر کرده می گويد که شاهد خروج دهها خودرو نظامی از اين شهر بوده است.

يک فرمانده ارشد سوريه نيز گفته است:«واحد های ارتش پس از دستيابی به اهداف ماموريت خود  به پادگان های خود بازگشتند. آن ها خوشحالند که  توانستند از شر باندهای مسلحی که  برای ايجاد اختلاف در بين مردم تلاش می کردند، خلاص شوند.»

طبق اين گزارش، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، که سفير اين کشور در دمشق را به شهر حماه فراستاده بود نيز خبر تخليه واحدهای ارتش سوريه از شهر حماه را تاييد کرده است.

رجب طيب اردوغان گفته است:«سفير ما که به شهر حماه رفته بود، می گويد تانک ها و نيروهای امنيتی خروج از شهر حماه را آغاز کرده اند. اين مهم است که نشان دهیم که ابتکارهای ما نتايج مثبتی در پی داشته است.»

احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، که روز سه شنبه حامل پيام مقام های کشورش به دولت بشار اسد بود، هم گفته است: «عمر اونون، سفير ترکيه در دمشق درشهر حماه با مردم اين شهر ديدار کرده و با آنها نماز ظهر را برگزار کرده است.»

احمد داود اوغلو همچنين اضافه کرده است: مساله اساسی اين است که سوريه بايد برای تعقيب تحولات درها را به روی جامعه جهانی باز کند. مهم ترين ابزار برای پايان دادن به گمانه زنی ها و بحث ها، دسترسی آزاد رسانه ها است.

احمد داوود اوغلو  روز سه شنبه راهی دمشق شد و حدود شش ساعت با مقامات دولت سوريه از جمله بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور ديدار کرد تا دولت حاکم سوريه را متقاعد کند که از کشتار شهروندان اين کشور دست بردارد.

يک مقام نظامی سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است که نيروهای ارتش اين کشور  در حال تخليه شهر ادلب درمرز ترکيه هستند.

ترکيه در هفته های فشار بر سوريه را تشديد کرده است. سفر روز  سه شنبه وزير امور خارجه ترکيه نيز درهمين چارچوب ارزيابی شده است.

شهرهای سوريه طی پنج ماه گذشته شاهد اعتراض گسترده بوده اند و موج اين اعتراضات به تدريج بيشتر شده است. فعالان حقوق بشر می گويند هفته گذشته يکی ازخونبارترين  هفته های در طی ايتن اعتراضات پنج ماهه بوده است.

11 کشته

نیروهای حکومتی سوریه، به چند شهر دیگر حمله ور شدند و 11 نفر را کشتند.

فعالان مخالف دولت دمشق میگویند نیروهای حکومتی روز چهارشنبه به شهرهای "تفتناز" و "سِرمین" در نزدیکی مرز ترکیه حمله کردند. شاهدان میگویند در شهر مرکزی "حُمص" نیروهای امنیتی با شلیک گلوله دست کم 11 تن از معترضان را کشتند.

شهر "دیرالزور" در غرب سوریه نیز برای چهارمین روز پیاپی، در زیر آتش نیروهای دولتی قرار داشت.
در همین حال تانک های ارتش سوریه از شهر "حما" خارج شدند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیرترکیه علت خروج نیروهای سوری از «حما» را نتیجه تلاشهای دولت خود میداند. روز سه شنبه وزیر خارجه ترکیه، با تعیین ضرب الاجلی پانزده روزه، پیام شدیداللحنی به حکومت دمشق ارایه داد تا به سرکوبی ها پایان دهد.

سفیرترکیه در سوریه نیز با دیدار از حما، در نماز جماعت ظهرچهارشنبه مردم این شهر شرکت کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
0
4
مناره مسجدو کی دیده با توپ بزنن یاد مسجد خرم شهر افتادم
همه جا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
0
0
حتما ارتش رفته یه شهر دیگر رو بمباران کنه
نظرات بینندگان