arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶

کاظم جلالی: فراکسیون امید برای ریاست مجلس در سال دوم کاندیدا دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاظم جلالی گفت: ترکیب هیات رئیسه مجلس باید تجلی حضور همه جریان‌های سیاسی داخل مجلس باشد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس در روز یکشنبه هفته آینده (7 خرداد) اظهار داشت: اعضای فراکسیون مستقلین ولایی معتقدند که با عنایت به برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری با حضور بیش از 40 میلیون نفر، مجلس شورای اسلامی به جای اینکه درگیر مباحث فرعی و حاشیه‌ای شود باید به فکر پیگیری کارهای اصلی کشور و مردم باشد.
 
او ادامه داد: بر همین اساس اعتقاد داشته و داریم که ترکیب هیات رئیسه مجلس باید تجلی حضور همه جریان‌های سیاسی داخل مجلس باشد.
 
وی گفت: در حال حاضر این واقعیت محرز است که در داخل مجلس سه جریان در قالب فراکسیون مستقلین ولایی، فراکسیون امید و فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) وجود دارد که نماینده جریان فکری مستقل و فراجناحی، اصلاح طلب و اصولگرا هستند.
 
او افزود: ما اعتقاد داریم که در ترکیب هیات رئیسه، هر سه فراکسیون نقش داشته باشند به گونه‌ای که هر فراکسیون 4 نماینده در هیات رئیسه داشته باشد اما در مذاکرات اولیه، دوستان اصلاح‌طلب عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان نیستند.
 
این نماینده مجلس عنوان کرد: در نشست با فراکسیون امید تاکید داشتیم فراکسیون ولایی با حدود 60-70 نماینده قابل حذف نیست و این فراکسیون باید متناسب با سهم خود در هیات رییسه نقش داشته باشد اما در نهایت مذاکره‌کنندگان فراکسیون امید معتقد بودند که حداکثر  یک یا دو نفر از کرسی‌های هیات رئیسه به فراکسیون نمایندگان ولایی اختصاص پیدا کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ادامه داد: شخصا با دکتر عارف گفت‌وگویی داشتم و تاکید کردم که نصاب هیات رئیسه دوره اول را در دوره دوم نیز حفظ کنیم؛ چنانچه دکتر لاریجانی را عضو هیچ فراکسیونی ندانیم، در حال حاضر 5 نفر از اعضای فراکسیون امید، 3 نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی و 3 عضو فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) در ترکیب هیات رئیسه حضور دارند و همین نصاب در سال دوم مجلس نیز تکرار شود.
 
وی در این‌باره که ترکیب نسبت فعلی در هیات رئیسه متناسب با نسبت جمعیت اعضای فراکسیون‌ها به تعداد کل نمایندگان  نیست، عنوان کرد: این حرف درست است اما ما به دنبال تفاهم و تعامل هستیم و نمی‌خواهیم با طرح سهم‌خواهی بیشتر حاشیه‌سازی کنیم چرا که در حال حاضر کشور با مسائلی مانند نیاز اشتغال‌زایی، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مواجه است و مجلس باید همه هوش و حواس خود را روی حل این مسائل بگذارد.
 
جلالی گفت: باوجود مذاکرات صورت گرفته به نظر می‌رسد دوستان حتی برای ریاست مجلس نیز کاندیدا دارند و حتی در مصاحبه صورت گرفته با یکی از روزنامه‌های صبح امروز عنوان داشتند که برای تمام 12 کرسی هیات رییسه مجلس،‌کاندیدا معرفی خواهند کرد از دیگر سو علیرغم تاکید فراکسیون امید در مذاکرات اولیه با ما مبنی‌بر اینکه با اصولگرایان وارد مذاکره نمی‌شوند و اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد از کانال فراکسیون مستقلین خواهد بود، سه کارگروه تشکیل داده‌اند و با فراکسیون مستقلین، فراکسیون نمایندگان ولایی(اصولگرایان) و ظرفیت‌های بیرون از مجلس از جمله آقای خاتمی برای موضوع ریاست مجلس و ترکیب هیات رییسه مذاکره و ائتلاف داشته باشند.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر این رفتار تحت تاثیر هیجانات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری باشد باید گفت در این انتخابات همه پیروز بودند و جریان فراکسیون مستقلین ولایی هم در کنار دکتر روحانی قرار گرفت و کمک‌های جدی و موثری هم داشتند و خوب نیست در چنین فضایی به دنبال ایجاد تفرقه برویم.
 
جلالی با بیان اینکه هنوز برای ائتلاف و رسیدن به نگاه مشترک زمان هست، عنوان کرد: با فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) مذاکره داشته‌ایم و آنها پذیرفته‌اند در صورتی که فراکسیون امید برای تشکیل هیات‌ رییسه‌ای متشکل از همه فراکسیون‌های مجلس همراه نشود، نصاب هیات رئیسه را بین دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی نصف کنیم اما همچنان اعتقاد داریم بهترین پیشنهاد تقسیم کرسی‌های هیات رئیسه بین هر سه فراکسیون است.
 
وی با بیان اینکه مردم امروز خواهان دریافت پیام تفاهم، وحدت و همدلی از مجلس هستند تاکید کرد: به اعضای فراکسیون امید توصیه می‌کنیم مدل توافقی مبتنی‌بر وحدت و حداکثری را مدنظر قرار دهند.
 
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در خصوص ریاست دکتر لاریجانی اظهار داشت: آقای دکتر لاریجانی شخصیت مدیر، مدبر و کارآمدی دارند ایشان در مجلس هشتم، نهم و دهم به خوبی قوه مقننه را هدایت کرده و هزینه‌های زیادی در این مسیر پرداخت کرده است تا تفاهم و آرامش در کشور ایجاد شود اما متاسفانه برخی دوستان مصاحبه کرده‌اند که برای همه کرسی‌های هیات رئیسه کاندیدا دارند و این یعنی حتی برای رئیس مجلس نیز فردی غیر از دکتر لاریجانی را در نظر گرفته‌اند.
نظرات بینندگان