arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

علت سکوت ترامپ درباره قرارداد بوئینگ با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه فارن پالیسی در گزارشی با پرداختن به توافق بوئینگ با ایران نوشت: در واقع توافقنامه شرکت هواپیمای بوئینگ با ایران باعث شده تا ترامپ نتواند به هر دو وعده انتخاباتی خود (افزایش اشتغال و توسعه اقتصاد آمریکا و نیز مقابله با توافق هسته‌ای ایران) عمل کند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است: قرارداد چند میلیارد دلاری شرکت بوئینگ با ایران با مخالفت‌های شدیدی از جانب جمهوری خواهان روبرو شده است، اما دونالد ترامپ در این باره سکوت کرده است.

این قرارداد تجاری باعث شده تا ترامپ در وضعیت بسیار دشواری قرار گیرد، چرا که دشمنی او با ایران و برجام اکنون در مقابل بلند پروازی او برای توسعه و تقویت اشتغال در صنعت آمریکا قرار گرفته است.

ترامپ در کمپین انتخاباتی خود در سال 2016 گفت: اولویت اول من لغو توافق هسته‌ای فاجعه بار برجام با ایران است. او همچنین متعهد شد تا صنعت تولید آمریکا را تقویت کرده و  بیش از 25 میلیون شغل جدید ایجاد کند.

اکنون اگر ترامپ توافق برجام را لغو کند، باعث از بین رفتن قرارداد بوئینگ با ایران نیز خواهد شد. بنابر اعلام این شرکت هواپیمایی قرارداد فروش 110 فروند هواپیما به ایران با ارزش بالغ بر 20 میلیارد دلار باعث حمایت از 120 هزار شغل خواهد شد.

اما از طرف دیگر اگر ترامپ اجازه دهد تا توافق اجرایی شود باعث عصبانیت جمهوری خواهان در کنگره خواهد شد و به شرکت های غربی این پیام را ارسال می کند که در این مکان خوبی برای سرمایه گذاری است.

تریتا پارسی، رئیس شورای آمریکایی‌های ایرانی تبار در این باره می‌گوید: توافق فروش هواپیمای بوئینگ به ایران که هم اکنون در حال گذراندن روند مورد نیاز است قطعا یک پیام واضح از جانب شرکت‌های غربی که منتظر ورود به بازار ایران هستند تلقی خواهد شد که دولت ترامپ از توافق هسته‌ای حمایت می کند. بسیاری از این شرکت‌ها برای ورود به بازار ایران مردد هستند چرا که احتمال می‌دهند دولت ترامپ، تحریم‌هایی را که آمریکا بنابر توافق برجام متعهد به لغو آنها شد از نو صادر کند.

از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، او حتی با وجود خواسته های متعدد جمهوری خواهان در کنگره برای لغو قراردادهای بوئینگ و ایرباس (بنابر آنچه آن را استفاده از هواپیماهای تجاری برای رساندن تجهیزات به گروه‌های تروریستی و رژیم اسد می دانند) سکوت کرده است.

ترامپ حتی پیش از آنکه توافق بوئینگ آمریکا با ایران منعقد شود و در زمان انعقاد قرارداد ایرباس فرانسه با ایران گفته بود که ایران هم اکنون از هر کشوری به جز آمریکا اجناس مورد نیاز خود را خریداری می‌کند حتی هواپیماهای خود را نیز از هر کشوری به جز آمریکا می‌خرد.

او همچنین در سخنرانی ماه فوریه خود در شرکت بوئینگ متعهد شد تا از اشتغال محافظت کند اما نظری در مورد توافق این شرکت با ایران برای فروش 80 فروند هواپیما مطرح نکرد.

در ماه آوریل، وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره حرکت ایران در راستای توافق هسته‌ای را تصدیق کرد، هفته گذشته نیز تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرد.
نظرات بینندگان