arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

سفر 13 هزار کيلومتري امواج زلزله ژاپن به قطب جنوب

امواج ناشي از سونامي ژاپن تا 12 هزار و 800 کيلومتر آن سوتر احساس شد.فاجعه سونامي در ژاپن 15 هزار کشته بر جا گذاشت و مصيبت بارترين حادثه هسته اي 25 سال گذشته را رقم زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهسا رحمانيان: امواج ناشي از سونامي ژاپن تا 12 هزار و 800 کيلومتر آن سوتر احساس شد.فاجعه سونامي در ژاپن 15 هزار کشته بر جا گذاشت و مصيبت بارترين حادثه هسته اي 25 سال گذشته را رقم زد.

به گزارش انتخاب؛ اينک پس از گذشت حدود 6 ماه از اين حادثه هولناک، پژوهش ها نشان مي دهد دامنه آن به ژاپن محدود نبوده و کيلومترها آن سوتر در قطب جنوب نيز منشأ تغييراتي بوده است.

امواج غول پيکري که در نتيجه سونامي سر بلند کردند با سفري 12 هزار و 800 کيلومتري از ميان اقيانوس آرام و اقيانوس جنوبي راه خود را به سوي قطب جنوب باز کردند و در نهايت در پايين ترين نقطه زمين، ديواره اي از يخ به ارتفاع 80 متر را در هم کوبيده و به زير آوردند.

در نتيجه اين اتفاق، چند قطعه يخي عظيم - که يکي از آنها هم اندازه منطقه منهتن نيويورک بود- جدا شده و به درون دريا سقوط کردند.

اين کشف تازه تأکيد دوباره اي است بر قدرت مهيب سونامي اخير که در نتيجه يک زمين لرزه به بزرگي 9 ريشتر در سواحل شمالي ژاپن رخ داد.

پژوهشگران هنگامي به تأثيرات سونامي ژاپن در قطب جنوب پي بردند که سرگرم مطالعه عکس هاي ناسا از زمين بودند. آنها در تلاش بودند مسير امواج را در مدت 18 ساعتي که به طول انجاميد تا زمين را در نوردند، تعيين کنند.

دانشمندان با استفاده از تصاوير ماهواره اي زمين توانستند فرايند جدا شدن توده هاي عظيم يخي را در لحظه وقوع رصد کنند. صفحه يخي سالزبرگر که در 50 سال گذشته تحرک چنداني نداشته است آن چنان تحت فشار موج هاي سهمگين ناشي از سونامي قرار گرفته که قطعه هاي بزرگي از آن جدا شده است.

با آنکه ارتفاع امواج در قطب جنوب تنها حدود 30 سانتيمتر بوده است اما انرژي شگفت انگيز نهفته در آنها تغييرات گسترده اي به دنبال داشته است.

به گفته يک متخصص توده هاي يخي در مرکز فضايي «گودارد» در ايالت مريلند، آنها در گذشته هنگام جستجو براي منابع انرژي زيرزميني با قطعات يخي رو به رو مي شدند اما در ماجراي اخير ديدن توده هاي يخي شناور سبب شد تا در پي يافتن منابع انرژي بر آيند که چنين پيامدي داشته اند. اينک آنها مي دانند که اين مسأله يکي از بزرگترين رويدادهاي طبيعي عصر حاضر به شمار مي آيد.

زلزله ژاپن امواجي به ارتفاع 40 متر ايجاد کرد که تا عمق 10 کيلومتري داخل اين کشور را در هم کوبيد. همزمان با هجوم امواج به داخل خاک ژاپن که شهرها و روستاهاي زيادي را از روي نقشه محو کرد، فيلم هاي تکان دهنده زيادي بر روي اينترنت منتشر شد که فاجعه را به صورت لحظه به لحظه در برابر ديدگان وحشت زده مردم سراسر جهان به نمايش در آورد.

همچنين موج هاي سهمگين با هم در کوبيدن و انهدام نيروگاه هسته اي فوکوشيما، موجي از نگراني درباره آلودگي هزاران نفر به تشعشعات راديواکتيو برانگيخت که همچنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان