arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

خشک شدن تالابهاي پلدختر، کانوني براي توليد ريزگردها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خرم آباد- فاطمه عزيزپوريان: بي شک تالابها، سيستم هاي بسيار زيبا و از شاهکارهاي خلقت خداوندي هستند که به دليل داشتن ظرفيتهاي فوق العاده و با توجه به وابستگي حيات زمين به آب، تالابها مهد شريانهاي حيات زيستي محسوب مي شوند. تالابها داراي فوايد زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي، حفظ سطح آب، شيلات، ايجاد بستر مناسب براي گونه هاي جانوري و گياهي و ده ها کاربرد ديگر هستند که براساس تحقيقات کارشناسان، ارزش اکولوژيکي تالاب از جنگل نيز بالاتر است.

اما در کنار تمام اين فوايد، تالابها مي توانند جزو تهديد شونده ترين زيستگاه ها به شمار روند.

پلدختر مهد بزرگترين و زيباترين تالابهاي لرستان است که داراي 7 تالاب دايمي و چهار تالاب فصلي مي باشد.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان لرستان مي گويد: در اين استان بيش از 200 گونه پرنده شناسايي شده که بخش عمده اي از آنها در محدوده تالابها ديده مي شود.

وي با اشاره به وجود ريزگردها مي افزايد: خشک شدن تالابهاي پلدختر بويژه گوري بلمک به عنوان بزرگترين تالاب شهرستان، قطعاً در افزايش ريزگردها بي تأثير نخواهد بود.

بازگير، درخصوص خشک شدن تالاب گوري بلمک مي گويد: در سال جاري به علت وضعيت به وجود آمده با کمک اداره شيلات، آبزيان منطقه به مکاني ديگر منتقل شده اند.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست پلدختر هم مي گويد: تالابهاي پلدختر به لحاظ شرايط توپوگرافي و سيماي زيبايي که دارند امکان جذب زيست بوم را در آينده دارند و تخريب آنها باعث از بين رفتن تنوع زيستي مي شود؛ چون زندگي بسياري از جانوران آبزي و پرندگان مهاجر، به بقاي تالابها بستگي دارد.

ياري مي افزايد: عبور و مرور عشاير و نيز اسکان بعضي از آنها در حاشيه تالابها باعث مي شود باد و آب باران، مواد باکتريايي کليفرمي و انگلها را از حاشيه تالابها به داخل آب انتقال دهد وهمچنين حضور فيزيکي دامها و عشاير باعث استرس پرندگاني مي شود که قصد زمستان گذراني را در تالابها دارند.
نظرات بینندگان