arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

سیاست نادرست ترامپ و حرکت اتحادیه اروپا به سمت تسلیحات هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درحالی که آنگلا مرکل اعلام کرده است که اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند مثل گذشته به تسلیحات هسته‌ای آمریکا وابسته باشد، متحدان اصلی آمریکا درحال بحث و گفت‌وگو در مورد ایجاد تسلیحات هسته‌ای اتحادیه اروپا و بازدارندگی مستقل خود در برابر روسیه هستند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است: در صورت ایجاد یک بازدارندگی هسته‌ای مستقل در اروپا، زرادخانه هسته‌ای فرانسه، نقش جایگزین را برای تسلیحات هسته‌ای مستقر در آمریکا بازی خواهد کرد و تحت فرماندهی مشترک قدرت‌های اروپایی اداره خواهد شد.
 
در حالی که موافقان این ایده در اقلیت هستند، این امر نشان‌دهنده افزایش نگرانی اروپایی‌ها از این مساله است که آمریکا، تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ مثل گذشته به دفاع از اروپا متعهد نیست.
 
جانا پاگلیرین، رئیس شورای روابط خارجی آلمان اعلام کرده که برخی از مقامات اتحادیه اروپا نظرسنجی‌هایی را در رادیو، تلویزیون و روزنامه در این‌باره آغاز کرده‌اند. اما مهم‌ترین حامی این ایده، روریش کیشوتر، قانونگذار و سخنگوی سیاست خارجی حزب حاکم آلمان است. او تنها اندکی پس از ورود ترامپ به کاخ سفید این گزینه را مطرح کرد.
 
او اعلام کرده بود که نظرش آن است تا زرادخانه هسته‌ای فرانسه و انگلیس تقویت و توسعه یابد.
 
هم اکنون آمریکا ده‌ها کلاهک هسته‌ای را در آلمان، ایتالیا، بلژیک و هلند مستقر کرده است که نشانه‌ای از تعهد این کشور برای دفاع از اروپا است.
 
کیشوتر افزود: برنامه من آن است تا یک برنامه جایگزین و یا موازی با تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا ایجاد شود.
 
این برنامه برای اجرا به چهار عامل بستگی دارد؛ تعهد فرانسه به توقف کلاهک‌های هسته‌ای خود در دفاع مشترک از اتحادیه اروپا، حمایت مالی آلمان از این طرح، فرماندهی مشترک تسلیحات هسته‌ای و آمادگی فرانسه با استقرار کلاهک‌های خود در دیگر کشورهای اروپایی.
 
به گفته او بنا بر این طرح تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در اروپا افزایشی نخواهد یافت و حتی اگر آمریکا کلاهک‌های خود را از اروپا خارج کند، کاهش نیز خواهد یافت.
 
او افزود: این طرح نیاز به تصویب دکترین نظامی جدید دارد تا به اروپا اجازه دهد در یک جنگ غیرهسته‌ای از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنندف چراکه استفاده از این تسلیحات نباید قابل پیش‌بینی باشد.
نظرات بینندگان