arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

آمادگی ۱۳ هزار نیروی ارتش برای زلزله احتمالی در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر علیپور گفت: در طرح زلزله احتمالی تهران پیش بینی کرده‌ایم که ۱۳ هزار نیرو در سطح یگانهای مختلف عملیات امداد رسانی را انجام دهند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، امیر شیرزاد علیپور رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش در تشریح وضعیت جغرافیایی و حادثه خیز بودن کشور، گفت: ایران دهمین کشور بلاخیز و ششمین کشور زلزله خیز جهان است و حدود 83 درصد خاک کشور در معرض زلزله قرار دارد. به طوری که 70 درصد از مساحت کشور در مجاورت گسل‌های فعال قرار دارد. همچنین 600 شهر ما روی کمربند زلزله قرار دارند و 24 شهر بزرگ ما از جمله تهران در مناطق پر خطر واقع شده‌اند.
 
وی افزود: به طور متوسط در کشور هر ماه زلزله‌ای به بزرگی چهار ریشتر و هر سال سه زلزله به بزرگی پنج ریشتر داریم و هر 10 سال هم سوابق نشان داده است که زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر در کشور خواهیم داشت.
 
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری در سال 82 از مناطق زلزله دیده بم، ادامه داد: در این بازدید فرمانده معظم کل قوا دولت را مکلف به تشکیل یک سازمان در دولت کرد که مسئولیت مدیریت بحران‌های کشور را به عهده گیرد؛ پس از این دستور، سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور تشکیل شد و پس از شکل‌گیری سازمان مدیریت، نیروی زمینی ارتش نسبت به سازماندهی گردان‌های‌ بلیه در این راستا اقدام کرد.
 
امیر علیپور با بیان اینکه پس از زلزله بم 87 گردان بلایای ارتش هرکدام شامل 5 گروهان متشکل از سه گروهان امداد و نجات، یک گروهان پشتیبان و یک گروهان تقسیم و تدفین با تعداد نفرات 420 نفر تشکیل شد، اضافه کرد: به تدریج با به روز رسانی سازمانی این تشکیلات، گردان‌های غیر سازمانی 623 نفره برای مقابله با بلایای طبیعی با همین ساختار نیز تشکیل شد.
 
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش یادآور شد: در راستای خدمت رسانی در شرایط بحران دو طرح تهیه شده که طرح مردم‌یاری و زلزله احتمالی در شهر تهران نام دارد. این دو برای کمک به دولت است و با ابلاغ به یگان‌ها در شرایط بحران اجرایی خواهد شد.
 
امیر علیپور با بیان اینکه دولت 14 کارگروه برای مدیریت بحران تشکیل داده است که نیروهای مسلح در 9 کارگروه آن عضویت دارند و در جلسات به طور مستمر شرکت می‌کنند، افزود: عملکرد خوب در مدیریت بحران در درجه اول به سازماندهی مناسب برمی‌گردد که با توجه به توضیحات ارائه شده چنین ساختاری در ارتش و نیروهای مسلح وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه 86 دستگاه در زمینه بحران در شهر تهران وجود دارد که هماهنگی این تعداد از دستگاه‌ها قطعا نیاز به یک مدیریت منسجم دارد، ادامه داد: در پنج سال ابتدایی تشکیل ستاد مدیریت بحران بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی مسئولیت در شهر تهران با سازمان مدیریت بحران شهر تهران به ریاست شهردار بود ولی در حال حاضر مسئولیت دستگاه‎ها بر عهده سازمان هلال احمر است.
 
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با اشاره به امضای چندین تفاهم‌نامه میان ارتش و سازمان هلال احمر، گفت: پس از امضای این تفاهم‌نامه بخشی از نیروهای ما به طور دائمی در مراکز هلال احمر مستقر هستند که این نیروها شامل نیروهای هوانیروز و بالگردهای ما نیز می‌شوند که در هلال احمر مستقر و آماده خدمات‌رسانی هستند.
 
امیر علیپور با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در 9 استان از 31 استان کشور بالگرد در اختیار هلال احمر قرار گذاشته است، افزود: این بالگردها در سوانح جاده‌ای و بلایای طبیعی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور فعالیت می‌کند.
نظرات بینندگان