arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

اردوغان خواستار حق وتو برای دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور ترکیه در مناقشات با آلمان بر سر پایگاه هوایی اینجرلیک خواستار حق وتو برای دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه هوایی شده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می خواهد اختلافات با اتحادیه اروپا را کنار گذاشته و بخش جدیدی از روابط با غرب اروپا را بگشاید.
 
وی بعد از پایان نشست ناتو در بروکسل تاکید کرد که جنجال های ماه های اخیر باید به نفع مرحله جدیدی در مناسبات فراموش شود.
 
البته گویا اردوغان تنها با صدر اعظم آلمان مشکلاتی دارد. وی در بحث ها درباره ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک خواستار یک حق وتو شده و گفت: وی نمی خواهد هر نماینده پارلمان آلمان را در پایگاه هوایی اینجرلیک ببیند.
 
اردوغان در برابر خبرنگاران تاکید کرد که برخی سیاستمدارانی در برلین هستند که از گروه های تروریستی حمایت می کنند. وی تاکید کرد که در حاشیه نشست ناتو مرکل را در این باره آگاه کرده است که نام افرادی که می خواهند از اینجرلیک بازدید کنند باید ابتدا و قبل از داده شدن چراغ سبز برای دیدار به وزارت کشور ترکیه برود.
 
به این ترتیب این مناقشات وارد مرحله جدیدی می شود.
 
هفته نامه اشپیگل چندی پیش گزارش داد که دولت آلمان دو هفته به ترکیه زمان داده است که درباره مسئله ممنوعیت بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک تصمیم گیری کند و بعد از آن برلین درباره عقب نشینی نیروهایش از این پایگاه هوایی تصمیم گیری خواهد کرد. اردن از جمله مکان های جایگزین مد نظر دولت آلمان برای عقب نشینی از اینجرلیک است.
 
ترکیه در عین حال درباره دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از نیروهای مستقر در شهر کنیای ترکیه آمادگی خود برای توافق را نشان داده است.
 
اردوغان این انتقاد را به آلمان وارد می کند که با پذیرش درخواست پناهندگی مخالفان دولت ترکیه مقابل آنکارا ایستاده است.
 
بر اساس گزارش رسانه های آلمانی حداقل 40 افسر ترک ناتو که بعد از کودتای نظامی شکست خورده در ترکیه از ارتش اخراج شده اند در آلمان حق پناهندگی دریافت کرده اند. اردوغان این افراد را طرفداران جنبش فتح الله گولن که آن را معمار کودتای نظامی شکست خورده می داند دانسته است.
 
از طرفی دستگیری خبرنگاران آلمانی در ترکیه نیز مناسبت بین آنکارا- برلین را خدشه دار کرده است. یکی از این خبرنگاران دنیز یوسل است. تا به حال اردوغان درخواست ها برای آزادی این خبرنگار آلمانی را رد کرده است. همچنین اردوغان بعد از دیدار با مرکل در حاشیه نشست جی7 هم هیچ تغییری در موضع خود در قبال این مسئله اتخاذ نکرد.
نظرات بینندگان