arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

تماشای ملموس فیلم‌ها با یک فناوری جدید/ درک احساس معلق بودن در هوا

گروهی از دانشمندان آمریکایی فناوری جدیدی را عرضه کردند که به تماشاچیان یک فیلم و یا بازیکنان بازیهای ویدیویی اجازه می دهد برخوردها و تغییر رویدادهای صحنه را به روشی ملموس درک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهی از دانشمندان آمریکایی فناوری جدیدی را عرضه کردند که به تماشاچیان یک فیلم و یا بازیکنان بازیهای ویدیویی اجازه می دهد برخوردها و تغییر رویدادهای صحنه را به روشی ملموس درک کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مرکز تحقیقات شرکت فیلمسازی دیزنی در کنفرانس بین المللی گرافیک رایانه ای و فناوریهای تعاملی (Siggraph 2011 ) در ونکوور کانادا از فناوری جدیدی رونمایی کردند که به تماشاچیان فیلمها و یا بازیکنان بازیهای ویدیویی اجازه می دهد که مثلاً در زمان تماشای فیلم "پیتر پن" این احساس را داشته باشند که در هوا معلق هستند و به سوی سرزمین "ناکجا آباد" پرواز می کنند و یا هنگامی که یک بازی ویدیویی فرمول 1 را بازی می کنند بتوانند شتاب، تکانها و ترمز خودرو را درک کنند.

این فناوری جدید لمسی که "هاپتیکس سارند" (Haptics Surround) نام دارد مجهز به یک صندلی ویژه است که "حواس و حرکات" شخصیتهای داخل فیلم و یا بازی ویدیویی را به تماشاچی القا می کند.

این صندلی مجهز به دستگاههای لرزاننده ای به نام "آداپتور" است که احساسات مرتبط با هر صحنه فیلم و یا بازی را بر روی پوست کاربر تولید می کند.

براساس گزارش تام هاردور گاید، این فناوری، نسخه تکامل یافته سینما چهار بعدی در پارکهای سرگرمی است. این فناوری اجازه می دهد که طیف وسیعی از تغییرات احساسات مختلف از روی تصویر به روی پوست تماشاچی منتقل شود. این ابزار، علاوه بر صندلی می تواند از دستکش و یا لباس نیز برای القای این حس استفاده کند. این فناوری برای مثال قادر است درک پرواز و یا سقوط از ارتفاع را بهبود بخشد.

"هاپتیکس سارند" مجهز به یک نرم افزار کنترل است که می تواند "محرک مجازی" ایجاد کند. این محرک مجازی به درک حرکت مداوم بر روی پوست که بسیار شبیه به حس واقعی هستند کمک می کند.

این نرم افزار شدت احساسات تولید شده بر روی پوست را به روش بسیار مطلوب و با همخوانی بالا با صحنه ها کنترل می کند.
نظرات بینندگان