arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶

رشد صنایع پشتوانه مهم اقتصادی در توسعه کیش

دسترسی آسان با بازارهای منطقه، تخفیف ها و معافیت های مالیاتی و گمرکی، تردد بدون ویزای خارجی ها، امکان فعالیت اتباع بیگانه با مالکیت صدرصدی افراد خارجی و بسیاری مزایای دیگر انگیزه های خوبی برای سرمایه گذاریهای صنعتی در جزیره کیش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روند رشد صنایع کیش با هدف توسعه اقتصادی و افزایش صادرات سیر صعودی را در پیش گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، توسعه صنایع با ایجاد تولید و در پی آن تامین نیاز داخل که به مرور منجر به تولید کالای مازاد بر نیاز داخلی می شود توسعه صادرات را در پی دارد و یکی از ستونهای اصلی اقتصاد است.  

جزیره کیش که نخستین منطقه آزاد کشور با ماموریت گردشگری و تجارت است در مسیر توسعه به مدد توجه مسئولان مدیریتی این جزیره در سه سال گذشته شاهد رشد خوبی در حوزه صنایع و ایجاد واحدهای تولیدی بوده است. البته این در حالی است که تمامی صنایع در جزیره کیش بر اساس سیاستهای این منطقه آزاد باید غیر آلاینده باشند و این امر درکنار مزیت های اقتصادی و تسهیلات قانونی باعث شده است جزیره کیش میزبان خوبی برای صنایع های تک و دانش بنیان باشد.

دسترسی آسان با بازارهای منطقه، تخفیف ها و معافیت های مالیاتی و گمرکی، تردد بدون ویزای خارجی ها، امکان فعالیت اتباع بیگانه با مالکیت صدرصدی افراد خارجی و بسیاری مزایای دیگر انگیزه های خوبی برای سرمایه گذاریهای صنعتی در جزیره کیش است.

این در حالی است که قریب به اتفاق مردم حتی از وجود صنایع در جزیره کیش بی خبرند که نشان می دهد به واسطه تفکری صحیح در این جزیره علاوه بر گردشگری و تجارت بر توسعه ظرفیت های دیگری نیز توجه شده است.

رشد چند بعدی جزیره کیش این امکان را به این منطقه آزاد می دهد در شرایط مختلف و نوسانات اقتصادی داخلی و خارجی به پشتوانه این ظرفیت های ارزشمند در بازارهای  داخلی و خارجی فعالیت خود را ادامه دهد و کمتر متاثر از شرایط اقتصادی بوده و سرمایه گذاران از ضریب امنیت خوبی برای فعالیت در این منطقه آزاد بهره مند شوند.

در سال 93 جزیره کیش دارای 363 واحد تولیدی و صنعتی بود که این آمار درسال 94 به رقم 397 واحد تولیدی وصنعتی رسید.

در سال 95 تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی جزیره کیش در مقایسه با سال 93 با رشد بیش از 17 درصد به 427 واحد تولیدی و صنعتی رسید.

تاسیس شهرک صنعتی شماره شش با هدف توسعه صنایع پاک، اشتغالزایی و افزایش صادرات یکی از برنامه هایی بود که باعث رشد فعالیت های صنعتی در جزیره کیش شد همچنین اجرای سیاستهای حمایتی برای سرمایه گذاران صنعتی به ویژه صنایع کوچک مشوق بسیار خوبی برای علاقمندان به صنایع بزرگ و کوچک بود و رشد صنعت را در کیش به همراه داشت.

درکنار ترغیب سرمایه گذران به فعالیت های صنعتی و تولیدی، کمک به صنایع راکد و بلا تکلیف اقدام مثبت دیگری بود که باعث شد در سال 92 تعداد 10 واحد صنعتی، در سال 93 تعداد 22 واحد صنعتی، در سال 94 تعداد 17 واحد صنعتی و در سال 95 تعداد 19 واحد صنعتی فعال شوند.

در مجموع 68 واحد تولیدی و صنعتی از سال 92 تا 95 در جزیره کیش فعالیت خود را از سر گرفتند که علاوه بر افزایش اشتغالزایی، رشد تولید کالا و خدمات  و رونق کسب و کار را برای جزیره کیش در پی داشت.

بر اساس آمارهای گرفته شده از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون 63 واحد صنعتی در جزیره کیش به بهره برداری رسیده است که با حجم سرمایه گذاری 9 میلیارد و452 میلیون ریال برای 983 نفر شغل ایجاد شده است.

نکته حائز اهمیت در فعالیت های انجام شده در جهت رشد صنایع در جزیره کیش احداث 73 واحد صنعتی و تولیدی جدید است که آینده ای پر رونق را برای جزیره کیش و کشور رقم می زند.

بهره برداری از این واحدهای صنعتی در کنار اشتغالزایی و افزایش تولید، رشد صادرات را برای این منطقه آزاد کشور به همراه دارد  که گامی مهم در جهت دستیابی منطقه آزاد کیش به هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد است.

جزیره کیش از دیر باز مرکز پشتیبانی مهندسی و خدماتی از سکوهای نفتی و تامین تجهیزات نفتی بوده است که این موضوع پتانسیل خوبی برای رشد صنایع غیر آلاینده و مرتبط در این زمینه بوده و بدرستی مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس آمارهای گرفته شده در میان صنایع کیش فعالیت های مرتبط با مهندسی نفت و فنی با 29 درصد بیشترین موضوع فعالیت صنعتی در این جزیره است.

صنایع مرتبط با محصولات آرایشی و بهداشتی با 17 درصد، صنایع دارویی و پزشکی با 13 درصد، صنایع چوبی و سلولزی با 8 درصد، صنایع لجستیک با 8 درصد، تولید مصالح ساختمانی با 6 درصد و الکترونیک با 4 درصد بیشترین زمینه های صنعتی در جزیره کیش هستند.

صنایع غیر آلاینده در زمینه های دیگری نیز در کیش فعالیت می کنند که 15 درصد از موضوعات صنعتی کیش به آنها اختصاص یافته است.
برچسب ها: کیش
نظرات بینندگان