arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

مصباح: از جملات "دلم می‌خواهد، مواظب خودت باش و بعد می‌بینمت" استفاده نکنید

نماینده مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از كنار گذاشتن برخی اصطلاحات اصیل فرهنگی، فرهنگ موجود در جامعه را در برخود با فرهنگ‌های الحادی آسیب پذیر دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از كنار گذاشتن برخی اصطلاحات اصیل فرهنگی، فرهنگ موجود در جامعه را در برخود با فرهنگ‌های الحادی آسیب پذیر دانست.

به گزارش  مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر شرح نصایح امام محمد باقر(ع) به جابر بن یزید جعفی كه به مناسبت ماه مبارك رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینكه فرهنگ ما در برخورد با فرهنگ‌های الحادی آسیب پذیر است افزود: در آیات مختلفی در قرآن پیروی از هوای نفس در ردیف شرك آمده است و در واقع هوای نفس در حكم شرك و بسیار خطرناك است.

وی ادامه داد: فرهنگی كه امروز در بین نسل جدید ریشه گرفته است گفتن لفظ دلم می‌خواهد و همچنین دوست دارم است كه این واژه‌ها در فرهنگ‌های غربی وجود داشته و دارد و آن‌ها در فیلم‌هایشان آن را به جوانان آموزش می‌دهند.

انتقاد از كنار گذاشتن اصطلاحات فرهنگی اصیل

عضو جامعه مدرسین حوزه با انتقاد از كنار گذاشتن برخی از اصطلاحات اصیل فرهنگی در بین نسل جدید افزود: امروز می‌بینیم كه وقتی جوانان می‌خواهند از هم جدا شوند به جای خداحافظی جمله‌های دیگری همچون "مواظب خودت باش" و یا "بعد می‌بینمت" به كار می‌برند كه این گرایش‌ها مربوط به دوره مدرنیته است كه بشر در پی تأمین صد در صدی منافع خود است و كاری به تكلیف ندارد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: تنها چیزی كه می‌تواند در برای هوای نفس، ما را مقاوم كند و مانع از غافلگیری شود، استفاده از نیروی عقل است.

گاهی از كارهای مباح هم باید اجتناب كرد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: عقل انسان قابل تقویت است و انسان باید خود را برای استفاده از نیروی عقل و همچنین از تجربیاتی كه در طول زندگی از غرایز بدست آورده است آماده كند.

مصباح یزدی با بیان اینگه حكم عقل فاصله گرفتن از پرتگاه‌ها و مرز سقوط است افزود: اگر می‌خواهیم از سقوط و لغزش محفوظ بمانیم باید از موارد گناه فاصله بگیریم و گاهی باید از چیزهایی كه حرام هم نیست اجتناب كنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان كرد: به عنوان مثال نگاه اول در فقه اسلامی مانعی ندارد و حرام نیست ولی اگر ادامه یابد، هوس در انسان زنده می‌شود و موجب نزدیكی به پرتگاه سقوط خواهد شد.

در مبارزه با نفس باید عقل و علم در كنار هم باشند

وی در ادامه با بیان اینكه در مباررزه با هوای نفس حكم عقل به تنهایی كافی نیست افزود: كسب علم در كنار استفاده از عقل لازم است تا بفهمیم اعمال مختلف حكم شرعی آنها چیست و با این آگاهی عمل كنیم.

گاهی غیبت كردن واجب است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: به عنوان مثال گاهی اوقات غیبت كردن واجب می‌شود مثلا در زمان تحقیق برای ازدواج و یا اگر نهی از منكر متوقف بر غیبت كردن باشد این امر واجب می‌شود كه در این موارد عقل انسان به تنهایی نمی‌تواند قضاوت كند بلكه باید حكم شرعی در این زمینه‌ها را هم دانست.

وی با بیان اینكه ارضای هر تمایلی حرام نیست افزود: مباهات زیادی وجود دارد كه مطابق با هوای نفسانی است اما حرام نیست كه نكته مهم در این است كه باید بدانیم در كدام موارد هوای نفس غالب و باعث رخ دادن گناه می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رابطه موجود بین عقل و علم افزود: وقتی صحبت از علم می‌شود به معنای به كارگیری علم در عمل خالص است.

بسیاری افراد معارف دین را درك نكرده‌اند

وی عنوان كرد: بسیاری از ما آنگونه كه باید و شاید معارف دین، ضرورت و نیاز به عمل احكام اسلام را درست درك نكرده‌ایم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینكه امروز در جامعه تصور غلطی از دین و اخلاق وجود دارد افزود: رابطه بین دین و اخلاق مسئله بسیار مهم است كه در این خصوص كتاب‌ها نوشته شده و در سطح بالای فلسفه اخلاق، در مورد آن بحث می‌شود كه اخلاق با دین ارتباط مستقیم دارد و اینكه داشتن اخلاق بدون دین ممكن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: داشتن فضیلت اخلاقی به معنای داشتن اعتقادات محكم دینی و رعایت مسائل فقهی است كه اگر بخواهیم قضاوت صحیحی در زمینه دین و اخلاق داشته باشیم باید عمیق‌تر به این بخش‌ها نگاه كنیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی 59
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
1
4
پس از این به بعد به جای کلمات منحوس (بسلامت) میگوییم (مع سلام) و بجای کلمه بیگانه (میبینمت) میگوییم ( الاالقاء )و ...... عربی را پاس بداریم !!!
((صد البته ببخشید من عربیم خوب نیست اگه اشتباه شده ))
پردیس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
1
3
یکی می مرد از درد بی نوایی / دگر پرسید فلا ن زردک میخواهی؟
خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است.
خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است / کارم از خنده گذشته است بدان میخندم.
و ....آب رفته به جوی باز نخواهد گشت... دیر شد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
1
4
آدم مي مونه كه چقققققدر ايشون در احوالات جوانان دقيقند!
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
1
1
بالخره از مباح دوری کنیم یا گناه کبیره غیبت واجب است
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
1
0
البته بهتر است روی فرهنگ اسم و اسم گذاری هم کار بشه.مثلا اسمهایی مثل کورش و داریوش و ارش و اردشیر و...... که حالا شدن نقش منفی فیلم های ایرانی و اسمهای عربی که رایج شده حاصل کدام فرهنگ است؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان