arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

پرنده ای به نام سیمرغ وجود داشته است؟

گروهی از دیرینه شناسان ایرلندی و انگلیسی دریافتند كه پرنده غول پیكری كه اواخر دوره كرتاسه می زیسته الهام بخش "سیمرغ افسانه ای" بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از دیرینه شناسان ایرلندی و انگلیسی دریافتند كه پرنده غول پیكری كه اواخر دوره كرتاسه می زیسته الهام بخش "سیمرغ افسانه ای" بوده است.

به گزارش مهر و به نقل از گاردین، دیرینه شناسان دانشگاه دوبلین و دانشگاه پیستبورگ با بررسی بقایای فسیلی پرنده ای عظیم كه بیش از 3 متر طول و بیش از 50 كیلوگرم وزن داشته است دریافتند كه این فسیلها مربوط به بزرگترین پرنده ای بوده كه تاكنون بر روی زمین خرامیده است.

این فسیلها در طول اكتشافات یك تیم آلمانی در سال 1970 در شمال قزاقستان كشف و سپس با استفاده از گچ، چسب و نقاشی بازسازی و در موزه ای در بلژیك نگهداری شدند. اكنون محققان دانشگاه دوبلین با استفاده از مواد حلال، چسبها و گچها را از روی این استخوانها پاك كردند و به نتایج جالبی در مورد این پرنده رسیدند.

این بررسیها نشان می دهد كه این پرنده در اواخر دوره كرتاسه در 85 میلیون سال قبل در كنار دایناسورهای آسیای مركزی زندگی می كرده است.

به نظر می رسد این پرنده الهام بخش سیمرغ افسانه ای بوده است كه در داستانهای شاهنامه فردوسی از آن یاد شده است و به همین دلیل اسم علمی Samrukia nessovi را برای آن برگزیده اند.

این فسیلها مربوط به دو طرف آرواره زیرین این پرنده است. اندازه این استخوانها بیش از 27 سانتیمتر و طول جمجمه آن 30 سانتیمتر است. ارتفاع این سیمرغ دوره كرتاسه به دو تا سه متر و طول بالهای آن در حالت پرواز به چهار متر می رسیده است.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: این یكی از بزرگترین پرندگانی است كه تاكنون زیسته اند. ما چیز زیادی درباره آن نمی دانیم اما می دانیم كه آرواره پایینی این پرنده چندان بزرگتر از آرواره پایینی یك شترمرغ امروزی نبوده است.

در سال 1990 فسیلهای پرنده بزرگ دیگری به نام Gargantuavis كشف شد كه در حدود 70 میلیون سال قبل در شمال فرانسه امروزی می زیسته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۰
آنتی مضحک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
20
7
آره وجود داشته است. سی تا مرغ بودن با هم از یه سخره میپرن پایین و یکی میبینه و یهو میگه: اوه سی مرغ! چون به هم چسبیده بودن نیمتونن بال بزنن و میفتن میمیرن. و نسل سی مرغ همونجا منقرض میشه!
نکنه اینو تایید نکنی!
مهسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
29
5
همش چرت و پرته حالا یه شاعری یه چیزی مصرف کرده رفته تو اوهام جدی نگیرین
نظرات بینندگان