arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
کابوس پوشيدن پيراهن شماره يک ؛

دروازه بان هاي نفرين شده لورکوزن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اشکان کيهان

لورکوزن 373 کيلومتر از شهر اشتوتگارت فاصله دارد. برنارد لنو در جريان سفرش از جنوب آلمان به شمال فرصت داشته تا خيلي خوب در مورد آينده اي که درانتظار اوست فکر و تجديد نظرکند. بدون ترديد او در لورکوزن بيش از هرچيز ديگري به شانس نياز خواهد داشت به خصوص که اقامت دراين شهر براي بازيکناني که پست آنها دروازه باني است چندان ساده و راحت نخواهد بود.

لنو که به طور قرضي راهي بايرلورکوزن شده، در باشگاهي فوتبال بازي خواهد کرد که بيشتر به خاطر ماجراهاي عجيب وغريب و تراژيک رخ داده درآن شهرت يافته است. آدلر سنگربان اصلي اين تيم به دليل مصدوميت حتي فصل جديد رقابت هاي بوندس ليگا را شروع نکرده و جانشينان او يلدل و گيفر هر کدام با حوادث غير منتظره اي روبرو شدند که موجب شده همه ازنفرين دروازه بان هاي بايرلورکوزن حرف بزنند.

مرور ماجراهاي رخ داده در لورکوزن خالي از لطف نيست. اين باشگاه که قدمتي 107 ساله دارد، در اواخردهه 80 ميلادي جزو تيم هاي اشرافي فوتبال آلمان قرار گرفت و در سال 1988 به مقام قهرماني جام يوفا رسيد. اما از آن زمان تاکنون لورکوزن کلکسيون افتخارات خود را تنها به يک قهرماني درجام حذفي درسال 1993 مزين کرده است. اما اگر قرار باشد عناوين نايب قهرماني ملاک ارزشيابي تيم ها باشند، بايرلورکوزن در رده يک قدرت اصلي فوتبال آلمان قرار مي گيرد.

اين تيم طي 15 سال گذشته، 5 بار نايب قهرمان بوندس ليگا شده و 2 بار در جام حذفي و يک بار در ليگ قهرمانان به مقام نايب قهرماني دست يافته است. درسال 2002 ميلادي در فينال برابر رئال مادريد، آنچه باير را از عنوان قهرماني چمپيونز محروم کرد، ضربه استثنايي زين الدين زيدان بود که هيچ کس درلورکوزن آن را از ياد نبرده است.

اين تيم درنبرد مقابل شالکه در يکي از فينال هاي جام حذفي آلمان با شکست تلخ ديگري روبرو شد و در بوندس ليگا هم سال گذشته در حالي که تا 3 هفته به پايان فصل با 5 امتياز در تعقيب بورسيا دورتموند بود، به راحتي هرچه تمام جام قهرماني را از دست داد. البته باير در سال 2000 خودکشي بزر گتري کرده بود و در هفته آخر ليگ درخانه اونترهاخينگ با نتيجه 2 - 0 مغلوب شده و ميشائيل بالاک ، نماد ديرينه اين تيم هم درآن بازي يک گل وارد دروازه خودي کرده و بايربدين ترتيب بوندس ليگا را به بايرن مونيخ بي رحم تقديم کرده بود.

بايرلورکوزن از آن تاريخ به بعد همواره لقب يک تيم ناکام که هيچ گاه رنگ قهرماني را به خود نديده، يدک کشيده است. طي روزهاي اخير اين لعن ونفرين ديرينه سراغ دروازه بان هاي اين تيم رفته است. در ماه جولاي و در زمان اردوي پيش فصل تيم ها، بايرلورکوزن انگيزه بالايي براي جبران ناکامي فصل پيش داشت و با دوت، مربي سابق فرايبورگ که جاي يوپ هاينکس را روي نيمکت اين تيم گرفته بود، در صدد شروع موفق اين فصل رقابت هاي بوندس ليگا بود.

به نظر مي رسيد که ميشائيل بالاک از بند مصدوميت هاي ديرينه اش رهايي يافته و فولر مديرورزشي اين تيم هم نسبت به آينده تيمش با اطمينان خاطرحرف مي زد. اما يک خبربد اردوي لورکوزن را به هم ريخت. رنه آدلر سنگربان ملي پوش اين تيم که به نظرمي رسيد آينده اي درخشان درتيم ملي ژرمن ها داشته باشد مجبور به جراحي زانوي راست خود شد و شروع فصل را از دست داد.
دوت و فولر تصور کردند که اين موضوع چندان مهمي نيست و مي توان تا زمان بازگشت آدلر به ترکيبب تيم، به درخشش يلدل دروازه بان جديد تيم اميدوار ماند. سنگربان 29 ساله آمريکايي که تجربه خوبي در تيم هاي فوتبال انگليسي و تيم هاي دسته دوم آلمان داشته، 3 ماه پيش با دويسبورگ به فينال جام حذفي آلمان رسيده بود و بهترين گزينه در بهترين موقعيت زماني براي بايرلورکوزن به شمار مي رفت.

ولي دقيقا جامي که براي او درهاي ورود به لورکوزن را گشوده بود، به کابوس او مبدل شد. در اولين دور اين رقابت ها در تاريخ 30 جولاي، بايرلورکوزن در حالي که با نتيجه 3 - 0 ازحريفش پيش بود، ناگهان با طوفان دينامو در سن روبرو شد که با نتيجه 4 - 3 از اين تيم پيش افتاد. روي دوگل اول، يلدل خروج هاي اشتباهي داشت. او براي جبران اشتباه هايش درلحظات پاياني مسابقه وارد محوطه هجده قدم حريف شد و توپ بعد از ضربه کرنر به سمت او آمد ولي همين صحنه شب وحشتناکي براي او رقم زد. در نتيجه براي بازي هفته اول بوندس ليگا مقابل ماينتس نوبت به فابين گيفر مي رسيد.

بايرلورکوزن ترجيح داد به بازيکنان تيم جوانان خود ميدان دهد و اين بهترين فرصت ممکن براي سنگربان 21 ساله اين تيم بود که فصل گذشته هم درچند مسابقه در تيم اول بايرلورکوزن به ميدان رفته بود. اما يک فاجعه ديگر براي لورکوزن در راه بود.

در دقيقه سي ودوم مسابقه تيم ها در اشتاديون ام بروخوگ، گيفر مرتکب اشتباه بزرگي شده و گل برتري ماينتس را براي اين تيم به ارمغان آورد. اما گيفر در اواخر نيمه اول براي دفع توپ به سمت چوپو موتينگ رفت و ضربه اي به سرش خورد و ديگريادش نيامد که ماينتس گل دوم هم را هم به ثمررساند.

اما مشکل گيفر اين است که او بعد ازآن ضربه حتي يک ماه گذشته اش را هم به ياد نمي آرود. گيفر دو روز بعد از آن ماجرا گفته بود که کلي از وقايع زندگي خود را از ياد برده و هيچ چيز از ديدار بايرلورکوزن مقابل ماينتس وحتي اردوي پيش فصل باير به ياد ندارد. باير در حالي که اميدوارنشسته تا گيفر ازاين فراموشي حافظه کوتاه مدت خود رهايي يابد، بايد براي بازي دوم خود دربوندس ليگا که فردا مقابل وردربرمن برگزار مي شود، خود را آماده کند. احتمال اينکه يلدل بار ديگر درون دروازه اين تيم بايستد زياد خواهد بود. شايد هم اگر لنو همه بلاهايي که سر دروازه بانهاي لورکوزن آمده را بشنود، ازانتقال به اين تيم منصرف شود و به اشتوتگارت بازگردد.
نظرات بینندگان