arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

«ترامپ و حکایت دشمنی با ایران»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه«الاهرام» مصر، با اشاره به پی گیری پروژه «ایران هراسی» از سوی رییس جمهور آمریکا نوشت: دونالد ترامپ بدون ایجاد رعب و وحشت از سیطره ایران بر منطقه، موفق به انعقاد قراردادها و معاملات تسلیحاتی و دستیابی به ثروت‌های کشورهای خلیج فارس نخواهد شد.
 
به گزارش انتخاب، روزنامه الاهرام در مقاله ای به قلم «عمرو عبدالسمیع» تحلیل گر برجسته مصری و محقق مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام مصر با عنوان «ترامپ و حکایت دشمنی با ایران» می نویسد: من نسبت به دلایل دونالد ترامپ برای توجیه دشمنی مطلق با ایران و تلاش برای بهره برداری از این امر برای «ایران هراسی» در برخی کشورهای منطقه قانع نشده ام.
 
این تحلیل گر برجسته مصری ادامه می دهد: رئیس جمهور آمریکا همانند بقیه روسای جمهور این کشور می داند که خطر یا احساس ترس و نگرانی موجب وحدت و انسجام هر ملتی می شود. همانطور که بوش با یکپارچه کردن آمریکائی ها، همه جهان را به دنبال خود به سوی جنگ و اشغال عراق کشاند و با استفاده از ماشین قدرتمند تبلیغاتی خود و معرفی صدام و عراق به عنوان خطری ترسناک و  رژیمی وحشتناک، مردم آمریکا را متحد کرد. ترامپ نیز درصدد به کارگیری همان شگرد و شیوه است. جامعه آمریکا در مورد ترامپ دچار دو دستگی و شکاف شده است و ترامپ به جز با توسل به ایجاد احساس خطر و ترس نمی تواند در یورش و ضربه زدن به میراث باراک اوباما موفق شود. ترامپ همچنین بدون ایجاد رعب و وحشت از سیطره ایران بر منطقه، موفق به انعقاد قراردادها و معاملات تسلیحاتی و دستیابی به ثروت های کشورهای خلیج فارس نخواهد شد. تحقق دوگانه ضربه زدن به میراث اوباما و همچنین دستیابی به اموال و ثروت های خلیج فارس تنها در گرو ایجاد ترس و هراس کشورهای منطقه از ایران است. همانطور که اعلام توافق 1+5 در سال 2015 با ایران از نظر ترامپ فاجعه ای است که باید از قید و بند آن رهایی یافت و نظام تحریم ها علیه ایران را احیاء کرد.
 
عمرو عبدالسمیع تصریح می کند: در درون ایالات متحده بین جناح های مختلف درگیری و اختلاف وجود دارد، یک جناح و بخش هایی در داخل دولت و به طور مشخص سازمان امنیت متشکل از «اف بی آی» و« سازمان سیا »به دنبال تکرار سناریوی «ریچارد نیکسون» و«بیل کیلنتون»هستند، دو سازمانی که ترامپ در خلال رقابت های انتخاباتی اش گفته بود که به آنها اعتماد ندارد و بنابراین اکنون درصدد دشمن تراشی یا خطر آفرینی و ترساندن آنها برای ایجاد وحدت و جلب حمایت آمریکائی ها است. این خطر، به سادگی ایران است و ترامب بار دیگر این سوال تکراری را مطرح کرده که آیا ایران می خواهد رژیمی منزوی باشد یا بعنوان شریکی در نظام بین المللی ادغام شود؟ ترامپ در عین حال درصدد ترسیم تصویری مبالغه آمیز از تندروی و انزوای ایران، نقض آزادی ها در این کشور و همچنین حمایت تهران از افراط گرایی است. اما ماشین تبلیغاتی آمریکا اشاره به معتدل بودن روحانی به عنوان کسی که برای 16 سال مسئول سابق امنیتی بوده است، نمی کند و صرفا هدف ترامپ تاسیس «ناتوی اسلامی» است.
نظرات بینندگان