arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

مسکو: ایران باید عضو بعدی سازمان شانگهای باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ویژه پوتین در امور سازمان همکاری‌های شانگهای تأکید کرد، روسیه از عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کرده و عضو بعدی سازمان شانگهای ایران خواهد بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، "بختیار حکیموف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری‌های شانگهای اعلام کرد که مقامات مسکو معتقدند که بعد از هند و پاکستان، نامزد بعدی که به عضویت تمام‌عیار سازمان همکاریهای شانگهای درخواهد آمد، باید جمهوری اسلامی ایران باشد.
 
لازم به یادآوری است که نشست سران کشورهای عضو شانگهای قرار است 9ــ8 ژوئن (هفته آینده) در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود.
 
حکیموف در سخنرانی در اجلاس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ گفت: «عرصه فعالیت سازمان همکاری‌های شانگهای باید با عضویت همه کشورهای منطقه تا جای ممکن گسترش پیدا کند. در روسیه همه در این خصوص اتفاق نظر دارند که به‌دنبال عضویت هند و پاکستان، نامزد بعدی برای عضویت تمام‌عیار در این سازمان ایران است که دقیقاً مانند سایر کشورهای عضو، همه شرایط و خصوصیات لازم برای عضویت در شانگهای را داراست».
 
نماینده ویژه ولادیمیر پوتین با اشاره به اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای، توان بالقوه بسیار عظیمی در اختیار دارد، افزود: «برای چه سازمان شانگهای می‌تواند عرصه فعالیت منحصر به فردی داشته باشد؟ برای اینکه توان بالقوه‌ای که این سازمان در اختیار دارد، حدود 24 درصد تولید ناخالص داخلی جهان بعد از پیوستن کشورها به آن است. این سازمان عرصه وسیع جغرافیایی را تحت پوشش دارد که بی‌نظیر است: 18 کشور عضو دائم، عضو ناظر و شریک کاری سازمان شانگهای هستند».
 
سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان بین المللی فعال در زمینه اقتصادی است که در سال 2001 با صدور بیانیه‌ای از سوی رهبران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان تأسیس شد. در ماه ژوئن سال 2016 در نشست سران این سازمان که در بیشکک، پایتخت ازبکستان برگزار شد، یادداشت تفاهم مربوط به عضویت کامل هند و پاکستان (دو عضو ناظر) به امضاء رسید.
نظرات بینندگان