arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

توجیه مقام آمریکایی دربارۀ خروج کشورش از توافق پاریس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«اسکات پرویت» رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا با حمایت از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس، گفت : سران دولت های اروپایی می دانند که باقی ماندن ما در این توافق به معنای دست بسته ماندن اقتصاد آمریکا است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، پرویت گفت: زمانی که ما به این توافق پیوستیم، دنیا ما را تشویق کرد و می دانید که علتش چه بود؟ آنها می دانستند که توافق پاریس، آمریکا را از لحاظ اقتصادی در موضع ضعیف تری قرار خواهد داد.
 
این اظهارات از آنجا قابل تامل است که آمریکا همواره بسیاری از کشورهای اروپایی را از جمله متحدان نزدیک خود به شمار آورده است.
پرویت ادامه داد : علت اینکه رهبران اروپایی می خواهند آمریکا در توافق پاریس بماند، این است که آنها می دانند باقی ماندن ما در این توافق به معنای دست بسته ماندن اقتصاد آمریکا است.
 
واشنگتن در روز های گذشته به سبب خروج از توافقی که در سال گذشته میلادی با هدف جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از 2 درجه سلسیوس اجرایی شده بود، هدف انتقادهای داخلی و بین‌المللی بسیاری قرار گرفته است.
 
رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا روز جمعه با اشاره به این انتقادها گفت هر توافقی که بخواهد محدودیتی برای میزان تولید گازهای گلخانه ای تعیین کند و قوانین داخلی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد، ابتدا باید در مجلس سنای این کشور تصویب شود.
دولت جدید آمریکا علاوه بر کناره گیری از توافق پاریس، بسیاری از محدودیت‌های زیست محیطی اعمال شده در دولت های پیشین برای مقابله با تغییرات جوی را هم لغو کرده است.
 
از مهم‌ترین آنها می‌توان به لغو طرح تولید برق پاک اشاره کرد که از جمله گام‌های مهم در کنترل میزان تولید کربن به شمار می‌رفت.
یکی از مخالفان جدی این طرح که در عمل به علت مخالفت برخی ایالت های جمهوریخواه، هیچ گاه عملیاتی نشد، پرویت بود که اکنون به کرسی ریاست آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا تکیه زده است.
 
رئیس جمهوری آمریکا در لایحه بودجه پیشنهادی سال 2018 بودجه این آژانس را 31 درصد (معادل 2 میلیارد و 600میلیون دلار ) کاهش داده و مشارکت در برنامه‌های زیست محیطی بین‌المللی را به شدت محدود کرده است.
نظرات بینندگان