arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

چرا سرویس‌های اطلاعاتی اروپا قادر به مهار تروریست‌ها نیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی درباره کارآمدی نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی انگلیس ابراز نگرانی کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارشی نوشت: حملات تروریستی اخیر لندن تردیدهایی را درباره کارآمدی نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی ایجاد کرده است.
 
اکنون این پرسش مطرح است که چرا ارزیابی های مربوط به حملات تروریستی کاهش یافته است؟
 
این تردیدها به دنبال حملات تروریستی اخیر در لندن درباره تصمیم دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس، مبنی بر کاهش سطح هشدار از بالاترین میزان پس از قتل عام منچستر مطرح شده است.
 
کاهش سطح هشدار از شرایط بحرانی به شرایط شدید و خارج کردن نیروها از خیابان ها به بروز نگرانی عمیق در این زمینه منجر شده است که نهاهای جاسوسی انگلیس نتوانسته اند به وظایف خود به درستی عمل کنند.
 
به گفته شاهدان 10 تا 15 دقیقه گذشت تا نیروهای پلیس مسلح وارد صحنه حملات تروریستی اخیر شدند و زمانی که تروریست ها حمله با چاقو را آغاز کردند، نیروهای پلیس غیر مسلح هم ظاهرا بی دفاع بودند و نمی توانستند کاری انجام دهند.
 
پلیس لندن (اسکاتلندیارد) بعدا اعلام کرد نیروهای مسلح پلیس هشت دقیقه پس از نخستین تماس درخواست کمک، سه مظنون را به ضرب گلوله از پای درآوردند. به گفته منابع امنیتی، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و جزئیات این حادثه در چند روز آینده منتشر خواهد شد اما شواهد اولیه نشان می دهد که این حملات خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی برنامه ریزی شده بودند.
 
همچنین روزنامه ایندیپندنت در گزارشی دیگر نوشت: مدت کوتاهی پس از بمبگذاری انتحاری در سالن منچستر آرنا، این بار لندن پایتخت انگلیس شاهد حملات تروریستی دیگری بود که براساس گزارش ها دست کم شش نفر در آن کشته شده اند.
 
حمله افراد مسلح به پایتخت انگلیس که شش کشته برجای گذاشت، این کشور را در کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات عمومی حیرت زده کرده و در وضعیت بحرانی قرار داد.
 
ترزا می نخست وزیر انگلیس تصمیم دارد یکشنبه صبح ریاست نشست اضطراری امنیتی را پس از این که پلیس متروپولیتن تایید کرد حملات پل لندن و بازار بارو را به عنوان حوادث تروریستی بررسی می کند، برعهده بگیرد. در حدود سی زخمی این حوادث به بیمارستان شهر منتقل شده اند.
 
پلیس در بیانیه ای این تعداد تلفات را تایید کرد و افزود به نظر آنها سه نفر در این حمله دست داشتند که همه آنها به دست نیروهای مسلح مستقر در بازار کشته شده اند.
 
درپی این کشتار و برخی سردرگمی ها در خصوص این که چه تعداد حمله رخ داده است، پلیس متروپولیتن در صفحه تویتر اعلام کرد: «لطفا آرامش خود را حفظ کنید، البته باید آماده و هوشیار بود. از همه تخصص ها و منابع لازم در پل لندن، بازار بارو و ناحیه وکسول استفاده می کنیم.»
 
این حملات تنها چند روز باقی مانده به برگزاری انتخابات عمومی در هشتم ژوئن و کمتر از دو هفته پس از این که یک مرد بیست و دو ساله با استفاده از یک بمب دست ساز در منچستر آرنا بیست و سه نفر را کشت، رخ دادند.
 
اعلام این خبر که بیش از یک نفر در این حمله دست داشتند، نیروی پلیس و سرویس های امنیتی را به شدت نگران کرده است، زیرا این موضوع سطحی از برنامه ریزی و سازماندهی را نشان می دهد که بسیار جدی تر از حمله ای است که یک جوان بیست و پنج ساله به نام خالد مسعود در ماه مارس در وست مینستر خودروی خود را به سمت عابرین پیاده در پیاده رو منحرف و سپس با استفاده از چاقو به مردم حمله و بیش از چهل نفر را زخمی کرد.
 
حملات مشابه در برلین آلمان، نیس فرانسه، بروکسل و پاریس را نیز شبه نظامیان در چند سال گذشته انجام داده اند.
 
بمب گذاری منچستر در بیست و دوم مه یکی از مرگبارترین حملات در انگلیس از ژوئیه 2005 محسوب می شد که در آن چهار بمبگذار انتحاری مسلمان انگلیسی بیست و پنج نفر را در حملات هماهنگ شده در شبکه حمل و نقل لندن کشتند.
 
روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی درباره حملات تروریستی اخیر لندن به قلم رابرت مندیک نوشت: باردیگر حملات تروریستی خیابان های انگلیس را هدف قرار دادند.
 
موضوع ناراحت کننده دیگر این حمله این بود که مدت کوتاهی پس از بمبگذاری در منچسترآرنا، انگلیس بار دیگر شاهد حمله تروریستی دیگری بود.
نظرات بینندگان