arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

عقب‌ماندگی چین در فاز 11 پارس‌جنوبی/ احتمال واگذاری قرارداد به داخلی ها

معاون وزیر نفت با اشاره به عقب‌ماندگی حدود 10 درصدی چین در طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، اعلام کرد: در صورت ادامه روند فعلی توسعه این فاز پارس‌جنوبی، امکان واگذاری کل قرارداد به پیمانکاران توانمند داخلی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر نفت با اشاره به عقب‌ماندگی حدود 10 درصدی چین در طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، اعلام کرد: در صورت ادامه روند فعلی توسعه این فاز پارس‌جنوبی، امکان واگذاری کل قرارداد به پیمانکاران توانمند داخلی وجود دارد.

احمد قلعه‌بانی در گفتگو با مهر با اشاره به تاخیر و عقب‌ماندگی حدود 10 درصدی شرکت CNPCI چین در طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس‌جنوبی، گفت: در حال حاضر این شرکت آسیایی، مراحل تدوین طرح جامع توسعه و مطالعات مهندسی فاز 11 پارس‌جنوبی را در دستور کار دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سوال مهر که آیا در مقابل تاخیرهای چین در توسعه فاز 11 پارس جنوبی شرکت ملی نفت واکنشی نشان خواهد داد؟ تصریح کرد: به طور قطع در صورت ادامه تاخیرها در توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، اولتیماتوم‌هایی به شرکت CNPCI چین ارائه خواهد شد.
 
معاون وزیر نفت با ببیان اینکه شرکت ملی نفت با پیمانکاران داخلی و خارجی در توسعه میادین مشترک نفت و گاز تعارف ندارد، تاکید کرد: در صورت ادامه روند فعلی توسعه فاز 11 میدان پارس‌جنوبی، حتی امکان واگذاری کل قرارداد به پیمانکاران توانمند داخلی وجود دارد.
 
در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا از جذب 40 میلیارد دلاری برای توسعه این میادین مشترک نفت و گاز به عنوان اولویت‌دارترین برنامه وزارت نفت در سال‌جاری خبر داده و گفته است: صنعت نفت ایران نیازی به پیمانکاران خارجی ندارد.
 
حال و روز چین در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی
 
به گزارش مهر، با گذشت بیش از 2 سال از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری CNPCI چین برای توسعه فاز 11پارس‌جنوبی عملیات اجرایی این مگاپروژه گازی هنوز در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز نشده است.
 
در حال حاضر متوسط پیشرفت عملیات اجرایی هشت فاز جدید میدان پارس‌جنوبی با مشارکت پیمانکاران داخلی به مرز 20 درصد رسیده؛ اما شرکت چینی تاکنون حتی عملیات تسطیح و آماده‌سازی زمین پالایشگاه و تجهیز کارگاه فاز 11 این میدان مشترک گازی با قطر را آغاز نکرده است.
 
سال گذشته برخی از مطالعات مهندسی فاز 11 این میدان مشترک با قطر آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه امسال و پس از تاخیرهای چندین ماهه مطالعات مهندسی این پروژه به طور کامل به پایان برسد.
 
از سوی دیگر، پس از مذاکرات متعدد شرکت ملی نفت ایران و CNPCI چین، این شرکت آسیایی باید در سال‌جاری دفتر پشتیبانی خود را در عسلویه تاسیس می‌کرد که تاکنون هیچ گونه اقدامی برای تاسیس این دفتر انجام نشده است.
 
مکاتبات و مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با شرکت CNPCI چین نشان می‌دهد که امسال کمتر از 400 میلیون دلار توسط این شرکت بین‌المللی در فاز 11 پارس‌جنوبی سرمایه‌گذاری شود، این در حالی است که در فازهای ایرانی این میدان مشترک گازی امسال بالغ بر 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید انجام خواهد شد.
 
در حال حاضر پیشرفت مطالعات پایه و برخی از فعالیت‌های مطالعاتی CNPCI چین در فاز 11 پارس جنوبی حدود 9 درصد رسیده که مطابق با برنامه زمان‌بندی این شرکت آسیایی با حدود 10 درصد با تاخیر مواجه بوده است که با گذشت زمان به مدت این تاخیر افزوده می‌شود.
 
یکی از ویژگی های فاز 11 پارس جنوبی ساخت و راه‌اندازی تاسیسات فراساحلی این پروژه در نقطه مرزی خلیج فارس است و از این رو شتاب در طرح توسعه این فاز مشترک گازی نسبت به سایر فازهای در دست اجرا ضروری به نظر می‌رسد.
 
مطابق با قرارداد دو سال گذشته شرکت ملی نفت ایران و سی.ان.پی.سی، شرکت چینی باید با سرمایه گذاری حدود پنج میلیارد دلاری در مدت 52 ماه فاز 11 پارس جنوبی را به منظور تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب توسعه می داد.
 
حتی بر اساس یکی از بندهای این قرارداد، مسئولان شرکت ملی نفت ایران با سی.ان.پی.سی چین به توافق رسیده بودند که در صورت اظهار تمایل شرکتهای توتال فرانسه و پتروناس مالزی، این 2 شرکت نیز بتوانند سهمی از توسعه این فاز پارس جنوبی را در آینده در اختیار داشته باشند.
 
هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.
 
در طرح جامع این فاز پارس جنوبی طراحی، ساخت و راه اندازی دوسکوی‌ تولید شامل‌ حفاری‌ 20 حلقه‌ چاه، دو خط‌ لوله‌ 32 اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز ترش‌ به‌ ساحل، دو خط‌ لوله‌ 4.5 اینچی انتقال‌ محلول‌ منو اتیلن‌ گلایکول‌ به تأسیسات دریایی، خطوط‌ فیبر نوری‌ به‌ منظور ارتباط‌ تأسیسات‌ دریایی‌ و خشکی‌ و همچنین‌ با سایر فازهای‌ پارس‌ جنوبی و خط انتقال میعانات گازی و گوی شناور به منظور بارگیری و صادران میعانات تولیدی پیش بینی شده است.
 
واحد سیلابه گیر و جداکننده‌ میعانات‌ گازی‌ و آب، واحد ذخیره‌سازی‌ میعانات‌ گازی‌ و تجهیزات ارسال آن در ساحل واحد، واحد احیای‌ منواتیلن‌ گلایکول‌، تأسیسات ساحلی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی هستند که در فاصله‌ حدود 135‌ کیلومتری‌ از دریا و در بندر تمبک‌ باید ساخته شوند.
 
مطابق با مطالعات انجام شده در سطح شرکت ملی نفت ایران عدم النفع عدم توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی با احتساب هر بشکه میعانات گازی یکصد دلار و هر یکهزار متر مکعب گاز خشک 10 دلار در نظر گرفته شود، ماهانه 450 میلیون دلار و سالانه بیش از 4.8 میلیارد دلار برآورد می شود.
نظرات بینندگان