arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

واکنش واشنگتن به اختلافات اخیر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا متحد بمانند و برای از میان برداشتن اختلاف نظرها با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سیدنی استرالیا گفت: ما همگی به تمامی طرف‌های حوزه خلیج (فارس) تاکید می‌کنیم تا با یکدیگر بر سر میز مذاکره بنشینند و این اختلاف نظرها را مورد بررسی قرار دهند. به نظر ما تنها مساله مهم برای این کشورها همکاری و متحد ماندن است.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شورای همکاری خلیج (فارس) از هم بپاشد.

رکس تیلرسون در واکنش به اقدام عربستان سعودی و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با قطر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این اقدام تاثیری در مبارزه علیه داعش خواهد داشت گفت: من فکر نمی‌کنم این بحران دیپلماتیک تاثیری بر مبارزه با داعش بگذارد.

به تازگی ترامپ در جریان سفر خود به عربستان سعودی در حاشیه نشست سران عرب با امیر قطر دیدار کرده بود.

در این دیدار ترامپ با بیان دوستی میان دو کشور از روابط خیلی خوب میان دو طرف سخن گفته بود.

ریاض روابط دیپلماتیکش را قطر متوقف کرد و مرزهای دریایی، و هوایی و زمینی خود را به منظور حفاظت از امنیت ملی در برابر خطرات تروریسم و افراط گرایی به روی این کشور بسته است.

تیلرسون گفته است که با وجود این بن بست دیپلماتیک، این روند تاثیر چندانی ندارد و یکی از مسائل مهم متحد بودن کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با وارد کردن این اتهام به قطر که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و از گروه‌های "تروریستی" حمایت می‌کند روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کردند و حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه به روی قطر بستند.
نظرات بینندگان