arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

رابرت زوليک: بازارها به سوي منطقه خطر جديدي پيش مي روند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس بانک جهانی امروز یکشنبه گفت بی اعتمادی بازار به رهبری اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آمریکا و اروپا به اضافه بهبود شکننده اوضاع اقتصادی موجب شده است بازارها به سوی منطقه خطر جدیدی پیش بروند و تصمیم گیرندگان باید این مسئله را جدی بگیرند.

 رابرت زولیک در سخنانی در ضیافت شام مجمع آسه آن افزود، اقتصاد جهانی با سرعت متفاوتی در حال بهبود است به گونه ای که اکنون کشورهای در حال توسعه به موتور توسعه و فرصت تبدیل شده اند. زولیک گفت: حوادث چند هفته اخیر در اروپا و آمریکا موجب شد اعتماد بسیاری از معامله گران به رهبری اقتصادی برخی کشورهای مهم جهان از بین برود.

همچنین این حوادث به اضافه شکننده بودن روند بهبود اوضاع اقتصادی، ما را به سوی منطقه خطر جدیدی سوق داده است.

من این حرفها را می زنم تا سیاستگزاران آن را آنگونه که شایسته است جدی بگیرند. به گفته زولیک، روند حل مشکل بدهیهای دولتها و برخی مسائل دیگر در منطقه یورو با تأخیر پیش می رفت که موجب شد بازارها احساس کنند شاید مقامات منطقه یورو کنترلی بر مشکل ندارند یا در جهت درست حرکت نمی کنند.

این نگرانی انباشته شد و به همین علت در بسیاری از کشورهای منطقه یورو اوضاع از بد به سوی بدتر شدن پیش می رود. در خصوص آمریکا نیز زولیک گفت این نگرانی وجود ندارد که بزرگترین قدرت اقتصادی جهان با مشکل قریب الوقوعی مواجه است ولی واقعیت این است که بازارها عادت کرده اند که آمریکا نقش مهمی در نظام اقتصادی و رهبری جهان داشته باشد. زولیک همچنین گفت، مسئله ای که نسبت به گذشته متفاوت است این است که بازارهای نوظهور اکنون به عامل رشد و ایجاد فرصت تبدیل شده اند.

حدود نیمی از رشد اقتصادی جهان در اختیار کشورهای در حال توسعه است و این تحول در فاصله زمانی نسبتا کوتاهی روی داده است. در خصوص چین نیز زولیک گفت افزایش ارزش یوان اقدامی سازنده خواهد بود و به ویژه به چین کمک خواهد کرد فشارهای تورمی را مهار کند.

زولیک درباره استرالیا نیز گفت این کشور به علت اجرای اصلاحات ساختاری، وضع بسیار بهتری در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته دارد به طوری که بدهیهای استرالیا از هفت درصد تولید ناخالص داخلی این کشور فراتر نمی رود.
نظرات بینندگان