پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مراجع تقلید اظهار داشت: این جمله که امام علی (ع) پایهگذار دموکراسی است اشتباه است، زیرا ولایت و امامت از سوی خداوند تعیین میشود.
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: اخیراً در سخنان یکی از دولت مردان بیان شده بود، امام علی(ع) ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی(ع) است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک ذره از نهج البلاغه را دیدهاید و خطبههای دیگر و آیات قرآن را ندیدهاید؛ اولاً شما باید آیات قرآن را ببینید، بیان میکند، ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند این ولی را تعیین کرده است؛ آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است.
وی بیان کرد: امام علی(ع) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان میپردازند؛ علاوه بر آن از مسلمات مذهب شیعه است که امام(ع) و ولی از سوی خداوند تعیین میشود نه آرای مردم.
استاد برجسته حوزه تصریح کرد: عدهای از بزرگان عرب خدمت پیامبر(ص) رسیده و بیان کردند، ما حاضریم شما را تا جایی تقویت کنیم که حکومت تو قوی شود؛ ولی یک شرط داریم و این شرط آن است که پس از تو حکومت به ما داده شود؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند، تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت میدهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را از سوی خدا به عنوان جانشین قراردادند.
وی اظهار کرد: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: آیا آمریکا را مد نظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب میدهند و آرای آنها را میخرند؟ ما نیز از روی ناچاری بیان میکنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، ولی قرار نیست که امام(ع) نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب میشود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج البلاغه را ملاک قرارده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند؛ امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند.
وی در ادامه با اشاره به سفارش امام علی(ع) به امام حسن(ع)، گفت: امام علی(ع) در این روایت اخلاقی بر لزوم استفاده از موعظه و زهد و تقویت قلب با یقین توصیه کردهاند.
این مفسر قرآن کریم افزود: یقین داشتن بالاترین نعمت الهی است؛ یقین داشتن به این معنی است که باور کنیم خداوند از رگ گردن نیز به ما نزدیک تر است؛ چشمهایی که به خیانت گردش میکند از سوی خدا رصد میشود؛ خدا از درون سینهها باخبر است و همه ما باید این مسائل را باور داشته باشیم.
وی بیان کرد: یقین به مبدأ و معاد از دیگر مفاد یقین است؛ باید باور داشته باشیم که خداوند سرسوزن کار خوب و بد ما را میبیند؛ همه ما باید این مسائل را باور کنیم؛ اگر کسی این مسائل را باور کند، زندگانیاش مملو از ایمان و تقوا خواهد شد.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: باور و یقین به معاد با فقیه شدن مساوی است؛ علما و بزرگان ما برای یقین سه مرحله از آیات قرآن را مورد استفاده قرار دادهاند؛ یعنی از سه سوره قرآن این سه مرحله استفاده میشود که شامل علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است.
وی اظهار کرد: تقوا، همراه با این مراحل است؛ علم الیقین همچون مشاهده دود آتش از دور و یقین وجود آتش است؛ مرحله مشاهد آتش، مرحله عین الیقین است و لمس آتش نیز مرحله حق الیقین است.
این مرجع تقلید گفت: قرآن مجید در خصوص اموال یتیمان میفرماید، کسانی که اموال یتیم را میخورند، چونان خوردن آتش است؛ کسی که باور قوی دارد، باور دارد که خوردن مال یتیم چونان آتش است.
وی بیان کرد: امام علی(ع) فرمودند، قلبت را با یقین تقویت کن؛ وقتی کسی به آخرین مرحله یقین رسید دیگر در مقابل شیطان بیمه میشود، زیرا همه گناهان را چون آتش میداند و دیگر سراغ آتش نمیرود.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امام علی(ع) در معرفی خود فرمودند، اگر تمام قصرها و ثروتها و گنجها و... که بزرگترین رشوه است را به علی(ع) دهید، کوچکترین ظلم این عالم را که شامل ظلم به یک مورچه است را نخواهم کرد.
وی اظهار کرد: در روایات بیان شده، کار کوچک همراه با یقین بیش از یک کار بزرگی است که با عدم یقین یا با تزلزل یقین انجام شده است.
این مرجع تقلید گفت: در میان دانشمندان غربی، بحث است که اسلام با سرعت در عالم پیشرفته است؛ آنها به دنبال علت پیشرفت سریع اسلام بودند؛ یکی از محققان غربی بیان میکند، علت رشد سریع پیشرفت اسلام مجهول است؛ ولی ما به سراغ آورنده اسلام میرویم و علت را در او جستجو میکنیم.
وی بیان کرد: پیامبراکرم(ص) فرمودند، زهد و ساده زیستی و یقین مهمترین عامل پیشرفت سریع اسلام است؛ در زمان صدر اسلام جهادگران مسلمان با زبان قرآن به میدان میآمدند و شهادت و پیروزی بر دشمنان را پیروزی میدانستند؛ نمونه این یقین در جنگ تحمیلی به عینه ثابت شد؛ جوانان ما که در دنیا تنها مانده بودن با قدرت یقین درمقابل دشمنان ایستادند.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: شب عاشورا، یکی از یاران امام حسین(ع) با یار خود شوخی کرد و وقتی از وی سؤال شد که این شب، شب شوخی نیست به وی گفت، چه شبی از این بهتر که میدانیم، فردا شهید میشویم؛ همین یقین بود که عاشورا را عاشورا کرد و سال به سال نیز به عظمت آن افزود.
وی اظهار داشت: از آسیبهای یقین، دلبستگی، حرص، هوا پرستی است؛ در روایات بیان شده است، اگر با دنیا پرستان هم نشین شوید ایمان شما هم ضعیف میشود.