arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

داعش مخفیگاه سابق بن‌لادن را از دست داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عناصر گروه تروریستی داعش پس از نبردی دو روزه، از بلندی‌های «توره بوره» عقب رانده شدند. این منطقه استراتژیک زمانی مخفیگاه رهبر پیشین القاعده بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، ارتش افغاستان توانسته است عناصر گروه تروریستی داعش را پس از نبردی دو روزه از منطقه کوهستانی تورا بورا عقب براند. از آنجا که این منطقه استراتژیک زمانی مخفیگاه «اسامه بن‌لادن» رهبر پیشین شبکه تروریستی القاعده بوده، پیروزی ارتش افغانستان ارزشی نمادین نیز دارد.
 
گزارش‌های رسمی، آزادسازی این بلندی‌ها و غار توره بوره در ایالت ننگرهار را تأیید کرده‌اند. طبق بیانیه فرمانداری ننگرهار، تمامی تونل‌ها و غارهای توره بوره «به تمامی» از وجود عناصر داعش پاکسازی شده‌اند.
 
«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، امروز- دوشنبه- در کابل گفت، نیروهای نظامی این کشور پس از پاکسازی این منطقه کوهستانی از وجود داعش، اینک در حال پیگرد تروریست‌هایی هستند که یا فرار کرده‌اند و یا در مکان‌هایی در اطراف این منطقه پنهان شده‌اند.
 
وزیری افزود، نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر بر دره‌ها و قریه‌های این منطقه تسلط کامل دارند. به گفته این مقام وزارت دفاع افغانستان، عملیات بازپس‌گیری غار توره بوره با همکاری مردم محل انجام شده و برای غیرنظامیان تلفات انسانی در پی نداشته است.
 
داعشی‌ها پنج روز پیش توانسته بودند عناصر افراطی طالبان را از توره بوره عقب برانند و آنجا را به تصرف خود در آوردند. طالبان از رقبا و دشمنان اصلی داعش در افغانستان هستند.
 
گروه تروریستی داعش فعالیت خود را تازه از آغاز سال ۲۰۱۵ در افغانستان آغاز کرده و هیچ‌گاه از شمار زیادی جنگجو برخوردار نبوده است.
 
ایالت ننگرهار، واقع در مرز شرقی افغانستان با پاکستان، تنها محل عمده‌ی استقرار و فعالیت اعضای داعش است. عناصر این گروه اخیرا از طریق حملات هوایی آمریکا و حملات زمینی ارتش افغانستان زیر فشار قرار گرفته بودند.
 
در ماه آوریل سال جاری (۲۰۱۷) آمریکا برای نخستین بار بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای خود را در ایالت ننگرهار پرتاب کرد که طبق گزارش دولت افغانستان، در جریان آن دست‌کم ۹۵ داعشی کشته شدند.

نظرات بینندگان