arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

بشار اسد پناهنده اسپانیا نشد

با به نتیجه نرسیدن طرح آمریكایی-اسرائیلی «گروهك‌های مسلح» در سوریه، اسپانیا با اعزام نماینده‌ای ویژه به دمشق پیشنهاد پناهندگی به بشار اسد ارائه كرد اما وی بشدت این امر را رد كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر اسپانیا، برناردینو لیون را برای دیدار با بشار اسد به طور محرمانه به سوریه فرستاده و دولت اسپانیا «اعلام آمادگی كرده است كه به اسد و خانواده وی پناهندگی بدهد».

به گزارش فارس، با به نتیجه نرسیدن طرح آمریكایی-اسرائیلی «گروهك‌های مسلح» در سوریه، اسپانیا با اعزام نماینده‌ای ویژه به دمشق پیشنهاد پناهندگی به بشار اسد ارائه كرد اما وی بشدت این امر را رد كرد.

روزنامه «ال‌پاییس» اسپانیا در گزارشی اعلام كرد كه «خوزه لوییس رودریگز زاپاترو» ماه گذشته میلادی «برناردیون لیون» نماینده ویژه خود را برای دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در سفری محرمانه به دمشق اعزام كرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اعلام این خبر به نقل از ال‌پایس نوشت: نخست وزیر اسپانیا، برناردینو لیون را برای دیدار با بشار اسد به طور محرمانه به سوریه فرستاده و دولت اسپانیا «اعلام آمادگی كرده است كه به اسد و خانواده وی پناهندگی بدهد».

بنا بر این گزارش، تركیه نیز این طرح را كه بر اساس آن پیشنهاد شده است كنفرانسی با حضور همه مخالفان سوریه در مادرید برگزار شود، همراهی كرده است ولی این طرح و پیشنهاد مادرید، بشدت از طرف مقامات سوری رد شده است.

در حالی كه برخی كارشناسات تصریح می‌كنند كه جنگ سیاسی-روانی كنونی علیه سوریه از محافل صهیونیستی و اسرائیلی هدایت می‌شود، ال‌پاییس تصریح كرد كه لیون به تنهایی و با گذرنامه عادی [غیرسیاسی] به دمشق سفر كرده و در منازل شخصی سران سوریه با آنان دیدار كرده است.

از آنجا كه به گفته رادیو اوستن كه از نروژ برنامه پخش می‌كند، تاكنون به دلیل مقاومت دولت اسد همه طرح‌های آمریكایی-اسرائیلی علیه سوریه شكست خورده است، اسپانیا با اعزام لیون كه نماینده اسپانیا، اتحادیه اروپا و گروه جی‌20 است، تلاش كرد طرح جدیدی علیه سوریه به آزمایش بگذارد.

طبق گزارش ال‌پاییس، لیون در سفر به سوریه كه برخی معاونان او می‌گویند با بشار اسد دیدار نكرده است و برخی منابع دیگر می‌گویند دیدار كرده است، اسپانیا سه پیشنهاد به سوریه كرده است: اول توقف سركوب‌ها و بازداشت‌ها، دوم برگزاری كنفرانسی ملی در مادرید برای همه جریان‌های سوری و سوم تشكیل دولتی با نمایندگان بلندپایه مخالفان كه البته تركیه نیز این طرح را به همراه اسپانیا مطرح كرده است.

از آنجا كه بشار اسد و دولت وی بشدت این طرح‌های غربی را رد كرده‌اند، لیون پس از بازگشت از سوریه این مطلب را تایید كرده و اعلام كرده است: احساس می‌كنم اسد از هیچ امر اساسی، عقب‌نشینی نمی‌كند... افرادی كه با آنان گفت‌وگو كردم خیلی از واقعیت دور بودند.

لیون 46 ساله فردی است كه زاپاترو و ریجینا رییس همسر او سخت به او اعتماد دارند. وی نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور جنوب مدیترانه است و گروه 20 نیز اخیرا از او برای تاثیرگذاری بر انقلاب‌های عربی بهره برده است.

با توجه به مخالفت روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیتی با هر گونه اقدام یا حتی صدور قطعنامه علیه سوریه مخالفند، به نظر می‌رسد با به نتیجه نرسیدن چنین طرح‌های علیه سوریه، شورای امنیت قصد دارد با فشار بیشتر مقامات سوریه را به تن دادن به خواسته‌های غرب مجاب كند؛ برای همین روز پنجشنبه نشست دیگری در شورای امنیت درباره سوریه برگزار می‌شود.

با انتشار چنین خبری از اسپانیا، معنای تاكید اخیر بشار اسد مبنی بر تن‌ندادن به فشارها، بیشتر روشن می‌شود. اخیرا بشار اسد در سخنانی خطاب به نیروهای مسلح سوریه ضمن تبریك سالروز تشكیل نیروهای مسلح این كشور و تمجید از استقامت و وفاداری ارتش در مقابل حوادث سوریه تصریح كرد: سخت در اشتباه است كسی كه گمان می‌كند فشارها هر چند شدید باشد و توطئه‌ها هر چقدر زیاد باشد، سوریه به فشارها تن می‌دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
6
یکی اینو قبول کنه بره گورشو گم کنه ملت سوریه از شرش راحت شن
نظرات بینندگان