arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۷ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

نشر؛ 5 ماه انتظار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اوايل امسال هيأتي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي شدند؛ هيأتي که قرار بود بر چاپ و نشر کتابها نظارت داشته باشند.شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم اگرچه اين هيأت و اعضاي آن را تأييد کرده، اما آغاز به کار آن در انتظار ابلاغ دستور از سوي رئيس جمهور است.





داستان به روز کردن ضوابط نشر کتاب از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به سال گذشته باز مي گردد. اين شورا پس از تعيين کردن ضوابطي تازه براي نشر، خرداد سال گذشته مصوبه اي را براي نظارت بر چاپ و نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ کرد. اين مصوبه اهداف و سياستهاي ايجابي و حدود و ضوابط نشر را به طور کامل مشخص کرده است.پس از ابلاغ مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حوزه نشر، اعلام شد که دو هيأت نظارت بر ضوابط نشر يکي در حوزه بزرگسال و ديگر در حوزه کودک معرفي خواهند شد. اين اعضا سرانجام فروردين ماه امسال به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي شدند تا پس از تصويب شورا، فعاليتشان را آغاز کنند.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است: «اگر قرار شود در هيأتهاي نظارت، به فلان کتاب يا نحوه مميزي اثر فلان نويسنده بپردازيم، کاملاً با موضوع مميزي سطحي برخورد کرده ايم و اساساً راه به جايي نخواهيم برد؛ اما اگر محورهاي اساسي را به همراه نمونه هايي از آن مورد توجه قرار دهيم، ناشران و نويسندگان و پديدآورندگان نقشه راه خواهند داشت.»او يکي از مهمترين محورهايي که هيأتهاي نظارت بر کتاب بايد در حوزه چاپ و انتشار کتاب به آن بپردارند را اغراض سياسي در قالب فرهنگي و در قالب کتاب دانسته است.
البته پس از اعلام اسامي اعضاي تأييد شده از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي محمد ميرکياني اعلام کرد که نمي تواند در اين شورا حضور يابد. جالب آنکه حسين کچوئيان نيز که به عنوان عضو اين هيأت معرفي شده است، خود از اينکه هنوز در اين سمت حضور دارد يا نه اظهار بي اطلاعي مي کند و مي گويد، شايد نامش از فهرست اعضا خط خورده باشد! ترويج و تبليغ الحادي و اباحه گري، توهين به مقدسات دين مبين اسلام، تبليغ اديان منحرف و منسوخ و خرافات و انتشار تصاويري که موجب اشاعه فحشا مي شود، توهين، تخريب و افترا به تمامي افرادي که حفظ حرمت آنها شرعاً و قانوناً لازم است، تبليغ عليه نظام و منافع ملي و ترويج گروه هاي محارب و عناصر ضدانقلاب و برهم زننده اساس وحدت ميان اقوام و فرق مختلف کشور، تحقير و تمسخر افتخارات ملي، و توهين و تمسخر زبان، فرهنگ و هويت اقوام و اقليت هاي ديني و قومي و... از جمله حدود قانوني مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حوزه دين، سياست و فرهنگ عمومي است.بهمن دري به تازگي گفته است که براي دو هيأت دستور جلساتي بر حسب اولويتها تهيه شده است که بر اين اساس، به جاي پرداختن به مصاديق، به محورها و موضوعات مهم توجه خواهد شد.او تأکيد کرده است که مميزي کتاب بايد به دور از کج سليقگي و صرفاً بر مدار قانون مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعمال شود.
در وضعيتي که يکي از انتقادات عمده درباره وزارت ارشاد نحوه و روند صدور مجوز به آثار است، بايد منتظر ماند و ديد آيا با شروع به کار اين هيأت تغييري در وضعيت صدور مجوز کتابها اتفاق خواهد افتاد يا نه؟
سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز ديروز در اظهار نظري درخصوص اينکه با وجود معرفي شدن اعضاي هيأت نظارت بر ضوابط چاپ و نشر کتاب، چرا اين هيأت عملاً و رسماً کارش را آغاز نکرده است، گفت: وقفه اي در کار نيست و فعاليتها دارد انجام مي شود. هنگامي که رسماً از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام شود، اعضا مي توانند کارشان را آغاز کنند. بالاخره کارهاي اداري چنين چيزي دارند و اميدواريم بزودي اين کار هم انجام شود.وي گفته است: همين هفته گذشته با دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي صحبت و تأکيد کرديم که افراد با ابلاغ حکم رسمي، هرچه زود تر بتوانند کارشان را آغاز کنند.
نظرات بینندگان