arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۶

اهوازی‌ها در معرض سرطان پوست و آب مروارید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درباره حالت هشدارِ اشعه فرابنفش در اهواز گفت: با توجه به خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV برای انسان سازمان هواشناسی باید شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را مانند هر پارامتر دیگری اعلام کند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، علی گورانی، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درباره افزایش دما در اهواز و حالت هشدارِ اشعه فرابنفش در این شهر اظهار کرد: جزو کشورهایی هستیم که مقدار پرتوگیری پرتوهای فرابنفش خورشیدی به صورت طبیعی زیاد است، اما متاسفانه این موضوع به عنوان یک پارامتر پرخطر کمتر اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به شاخص پرتوهای فرابنفش گفت: شاخص پرتوهای فرابنفش دارای ۵ سطح است که از کم‌خطر تا پرخطر مشخص شده است؛ این شاخص‌ها از ۱تا ۳، ۳ تا ۵، ۵ تا ۸، ۸ تا ۱۱ و ۱۱ به بالا تقسیم بندی شده است. از سطح دوم یعنی عدد ۳ به بعد ما به حفاظت نیازمندیم و هر چقدر این عدد بیشتر می‌شود، حفاظت باید به صورت جدی‌تری انجام شود.

او ادامه داد: پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV به اعضای سطحی بدن مانند پوست و چشم آسیب می‌رسانند و این پرتوها تقریبا اولین و شایع‌ترین عامل آسیب‌های پوستی و سرطان پوست هستند. همچنین باعث بروز آب‌مروارید در افراد می‌شوند و عامل پیر پوستی زودرس نیز هست.

گورانی با بیان اینکه کشور ما در مدار آب‌مروارید دنیا قرار دارد، عنوان کرد: عمده‌ترین ابزار برای کاهش ابتلاء به این بیماری‌ها اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح بهداشت مردم است. مردم برای اینکه خود را از پرتوهای فرابنفش خورشید حفظ کنند، باید بدانند مقدار این پرتوها در چه ساعاتی از روز بیشتر است، از همین رو نیازمند شبکه سنجش آنلاین هستیم تا بتوانیم از طریق این شبکه شدت پرتوگیری را متوجه شویم.

او گفت: مقدمات لازم برای ایجاد این شبکه آنلاین از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌شود، و برای نهایی شدن آن کارهای پایانی در حال انجام است، البته سازمان هواشناسی نیز باید شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را مانند هر پارامتر دیگری اعلام کند و باید مرتب و مکرر درباره میزان این پدیده پراهمیت که آسیب‌های زیادی به انسان وارد می‌کند، اطلاع‌رسانی کند.

گورانی با تاکید بر اینکه مردم در اکثر نقاط کشور بخصوص اهواز در ساعاتی از صبح نباید بیرون از منازل باشند، بیان کرد: توصیه می‌شود؛ مردم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعداز ظهر به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار نگیرند، این موضوع درباره شهر اهواز نیز بیشتر تاکید می‌شود و مردم نباید ساعات بیشتری را در معرض مستقیم نور خورشید باشند.

او با اشاره به موارد حفاظتی که باید در این شرایط رعایت شود، گفت: در صورت لزوم تاکید می‌شود مردم اهواز در این ساعات از منزل بیرون نروند، اما در صورت نیاز به خروج از چتر، کلاه، عینک دودی و کرم ضد آفتاب استفاده کنند. همچنین باید توجه داشت در این ساعات از روز حتی در سایه بودن نیز مانع از پرتوگیری نمی‌شود و فقط مقدار آن را کاهش می‌دهد. همچنین پرتوهای فرابنفش خورشیدی قابلیت انعکاس دارند و این پرتوگیری در مناطقی مانند سواحل دریا بیشتر شده و به میزان ۱۴۰ درصد می‌رسد.

مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان اینکه این پدیده نیز نیازمند رعایت موارد بهداشتی است، گفت: مردم باید باور کنند که عامل اصلی سرطان پوست نور خورشید است و مهمترین عامل پیرپوستی زودرس نورخورشید است و باعث می‌شود جامعه چهره تکیده و خسته و پیر داشته باشد و این موضوع روی سلامت جامعه تاثیرگذار است.
نظرات بینندگان