arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۶

پرونده‌سازی جدید دادستان‌های آمریکایی علیه مشاور پیشین ایران در سازمان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان‌های آمریکایی که سال گذشته به دنبال محکوم‌کردن شیخ‌زاده به خاطر کمک به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران بودند، به تازگی اتهام جدیدی را علیه وی مطرح کرده‌اند.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، دادستان‌های آمریکایی با ارائه مدارکی به دادگاهی در نیویورک گفته‌اند که احمد شیخ‌زاده، مشاور پیشین هیئت ایران در سازمان ملل متحد واسطه برگزاری دیداری میان یک دانشمند هسته‌ا‌ی مقیم آمریکا با مقام‌های ایرانی شده است.

به گفته دادستان‌های این پرونده، شیخ‌زاده از حدود سال 2005 میانجی برگزاری دیدارهایی میان حسن روحانی، مسئول هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در آن زمان و محمدجواد ظریف نماینده وقت جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با این دانشمند هسته‌ای شده بود.

در اسناده ارائه شده نامی از این دانشمند برده نشده و تنها ذکر شده که او تابعیت ایرانی داشته و در یک تأسیسات هسته‌ای در آمریکا مشغول به کار بوده است.

این دانشمند هسته‌ای به گفته دادستان‌ها به ایران برای مذاکرات با کشورهای دیگر در مورد برنامه‌هسته‌ای خود مشاوره داده است. برای نمونه ذکر شده که این فرد تخمین زده بوده است که ایران به چه تعداد سانتریفیوژ برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود نیاز دارد. او همچنین به ایران برای چگونگی انتقال پیام‌های دولت ایران به غرب برای جلب اعتماد نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران کمک کرده بوده است.

احمد شیخ‌زاده ماه نوامبر سال 2016 به اتهام تقلب مالیاتی، ‌پولشویی و طرح‌ریزی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجرم شناخته شد. نقش شیخ‌زاده در هماهنگ کردن زمینه‌های این دیدار به خودی خود عملی مجرمانه تلقی نمی‌شود، با این حال دادستان‌های این پرونده امید دارند که با مرتبط کردن شیخ‌زاده با برنامه هسته‌ای ایران، دادگاه حکم سنگین‌تری را برای او صادر کند.

در ماه نوامبر دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک برای احمد شیخ‌زاده یک قرار وثیقه 3 میلیون دلاری صادر کرده بود.

استیو زیسو، وکیل شیخ‌زاده در دفاع از موکل خود به خبرگزاری‌ها گفت که «تنها هدف دکتر شیخ‌زاده کمک به تقویت روابط دو کشور (ایران و آمریکا) بوده تا به این ترتیب هر دوی آنها در صلح به سر ببرند».

طبق قوانین آمریکا احمد شیخ‌زاده در صورت محکومیت به خاطر این اتهامات، با مجازات حبس حداکثر چهار سال و 9 ماه روبرو خواهد بود، اما دادستان‌های آمریکایی اظهار داشتند که باید مجازاتی بیش از این برای وی در نظر گرفت.

حکم نهایی برای احمد شیخ‌زاده طبق برنامه قرار است روز 17 ژوئن در دادگاه بروکلین صادر شود، اما وکیل او در نامه‌ای به دادگاه با اشاره به مدارک جدیدی که توسط دادستان‌ها ارائه شده‌، خواستار به تعویق انداختن این تاریخ و مهلت اضافی برای دفاع از او شده است.
نظرات بینندگان