arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۶

آخرین اخبار موصل؛ 107 داعشی کشته شدند/حلقه محاصره تنگ‌تر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارتش آمریکا برای اولین بار به توضیح نقشی که در عملیات موصل ایفا کرده پرداخت و اعلام کرد، علاوه بر حمایت‌های هوایی و توپخانه‌ای در طول این عملیات از نیروهای عراقی، تمرکزش بر جلوگیری از تیراندازی این نیروها به یکدیگر بوده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، علاوه بر این نیروهای عراقی در طول چند ساعت اخیر خسارات مالی و تلفات انسانی بزرگی به تشکیلات تروریستی داعش در موصل وارد کردند.
 
به گزارش سومریه نیوز، ژنرال پت ورک، از مشاوران ارتش آمریکا گفت: شناسایی هدف طرف دیگر در تمامی اوقات اصل سیاسی ما بود تا مطمئن شویم که نیروهای مبارزه در حال پیشروی به سمت هدف و نه نیروهای خودی هستند و به این ترتیب به آنها کمک کنیم بر روی هدفشان متمرکز شوند و بتوانند در میادین نبرد تغییر جهت‌های سریع و ویژه‌ای داشته باشند.
 
ژنرال ورک افزود: کوچک بودن مساحت محل عملیات برای بازپس‌گیری آخرین پایگاه داعش در عراق نیروهای آمریکایی را بر آن داشت که در راستای ممانعت از تیراندازی نیروهای عراقی به نیروهای خودی تلاش کنند.
 
نیروهای آمریکایی اطلاعات نظامی و میدانی را به ارتش، پلیس فدرال و دستگاه مبارزه با تروریسم عراق ابلاغ می‌کردند تا آنها از نقاط استمرار یکدیگر و اهدافشان مطلع شوند و این علاوه بر حمایت نظامی مستقیمی بود که آمریکایی‌ها با بمباران هوایی و توپخانه‌ای برای مدت هشت ماه به نیروهای عراقی ارائه می‌کردند.
 
در حال حاضر نیروهای عراقی داعشی‌های باقی مانده در بخش‌های قدیمی موصل را به محاصره خود درآورده و امروز (یکشنبه) نیز از آزادسازی محله‌های جدید خبر دادند.
 
نیروهای عراقی امروز مسجد جامع بلال حبشی در منطقه موصل قدیم و نیز محله المکاوی در همین منطقه را آزاد کردند.
 
با ادامه پیشروی نیروهای عراقی انتظار می‌رود امروز آزادسازی کامل موصل اعلام شود.
 
نیروهای پلیس فدرال خود را برای اعلام این پیروزی آماده می‌کنند. قرار است اعلام آزادسازی موصل و اعلام پیروزی همراه با یک رژه عظیم باشد.
 
عراقی‌ها نیز مقدمات برگزاری مراسم پیروزی و جشن‌های مربوطه را در پی درهم شکستن و عقب‌نشینی داعشی‌ها آغاز کرده‌اند.
 
در عین حال مرکز رسانه جنگ عراق و نیز پلیس فدرال این کشور در بیانیه‌های مطبوعاتی اعلام کرد که داعش در بخش قدیمی موصل متحمل خسارات بزرگی شده است.
 
رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق در بیانیه مطبوعاتی از کشته شدن ده‌ها تروریست در جریان پیشروی یگان‌های پلیس در عملیات آزادسازی محله الشفا یکی از محله‌های اصلی موصل قدیم خبر داد.
 
جودت گفت: در محله الشفاء یگان‌های پلیس ۳۲ خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم و ۵۰ کمربند منفجره و ۱۵۰ بمب ساخت داعشی‌ها را خنثی کردند، همزمان این نیروها موفق شدند کنترل مدرسه العبیر در محله باب الجدید در موصل را پس بگیرند.
 
مرکز رسانه جنگ عراق نیز اعلام کرد، یگان‌های پلیس فدرال بخش قدیمی موصل را به محاصره خود درآورده و با حمایت جنگنده‌های ارتش و پهپادها در سه محور در حال پیشروی به سمت اهداف هستند و مسجد کعب بن مالک،‌ مسجد العمریه، ایستگاه الجمهوریه و منطقه الرابعیه نیز از جمله مناطق و اهداف آزاد شده هستند.
 
این مرکز با اشاره به اینکه یگان‌های واکنش سریع پلیس فدرال به عملیات پاکسازی بیمارستان‌های آزاد شده در محله الشفاء ادامه می‌دهند، اعلام کرد، نهادهای وابسته به بیمارستان ابن سینا نیز آزاد شدند.
 
مرکز رسانه جنگ عراق در بیانیه خود به خسارات و تلفاتی که داعش در این مناطق و نهادها متحمل شده اشاره و اعلام کرد، ۱۰۷ داعشی در این مناطق کشته شدند، همچنین سه تک تیرانداز داعشی از پای درآمدند و ۶۴ بمب خنثی شدند، علاوه بر این نیروهای عراقی شبکه تونل‌های داعش را کشف و پنج شبکه را نابود کرد. پمپ بنزین، یک مخفی‌گاه و سلاح‌های داعش نیز در این عملیات منهدم شدند.
 
از سوی دیگر فرمانده عملیات "به سوی تو می‌آییم این نینوا"  از آزاد شدن محله باب جدید و بازار الاربعاء واقع در غرب موصل قدیم خبر داد.
 
به گفته این فرمانده، نیروهای عراقی کنترل پل آهنی موصل قدیم را به دست گرفته و به عملیات خود برای آزادسازی این شهر ادامه می‌دهند.
 
ارتش عراق نیز از محاصره داعشی‌ها در منطقه‌ای بسیار کوچک در موصل خبر داد.
 
مرکز رسانه جنگ عراق توئیت کرد، داعشی‌ تنها دو را دارد یا تسلیم شود و یا بمیرد.
نظرات بینندگان