arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۶

شیفت شب باعث چاقی می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهی از محققان بعد از مطالعه اخیرشان اعلام کردند که وقتی افراد در شیفت شبانه کار می‌کنند، ظرفیت بدن‌شان هم برای ترمیم آسیب‌های روزانه‌ای که به DNA سلول‌ها وارد می‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش انتخاب، گزارشی از این مطالعه در Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است. محققان در این مطالعه دریافته‌اند که وقتی افراد در شیفت شبانه کار می‌کنند، میزان کمتری از نوعی ماده شیمیایی به‌نام ۸-OH-dG از بدن آنان دفع می‌شود.

همین وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که توانایی بدن برای ترمیم آسیب‌های واردشده به DNA ضعیف می‌شود. با این‌که تمام این یافته‌ها هنوز در سطح نظری هستند، اما تاکنون مطالعات متعددی نشان داده‌اند که شیفت کاری شبانه با افزایش خطر ابتلا به چاقی، بیماری دیابت، بیماری‌ها قلبی و بعضی از سرطان‌ها مرتبط است.

دکتر باتی (مسئول مطالعه و از اعضای مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson) می‌گوید که این یافته‌ها می‌توانند به یکی از علت‌های این خطرات اشاره داشته باشند. به‌گفته او، وقتی که فرآیندهای بدن به‌طور طبیعی پیش می‌روند، ۸-OH-dG مازاد هم موقع ترمیم آسیب‌های واردشده به DNA دفع می‌شود. «بنابراین، ما فکر می‌کنیم که کاهش دفع ۸-OH-dG، احتمالا بازتابی از ضعیف شدن توانایی بدن برای ترمیم آسیب‌های واردشده به DNA است. تکرار این آسیب‌ها با گذشت زمان می‌تواند ابتلا به سرطان یا بیماری‌های دیگر را راحت‌تر کند».

از طرف دیگر، این متخصص می‌گوید که کل این فرآیند می‌تواند به‌علت ناکافی بودن میزان ملاتونین در بدن شکل بگیرد که نقش مهمی در تنظیم ساعت داخلی بدن بر عهده دارد. درواقع، ملاتونین در واکنش به تاریکی تحلیل می‌رود و درنتیجه میزان ملاتونین در بدن افراد دارای شغل‌های شیفتی به پایین‌تر از حد عادی می‌رسد.
نظرات بینندگان